باخت به آرژانتین، بهانه شادی خیابانی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» نمایش غیرمنتظره تیم ملی، همه را متعجب کرد

ایرانی‌ها که انگار به حادثه آفرینی و خبرسازی در خرداد ماه عادت کرده‌اند، این بار در آخرین روز خرداد ۱۳۹۳ خبرساز شده و نگاه رسانه‌های بین‌المللی را به خود معطوف کردند. یکی به خاطر نمایش دور از انتظار و تحسین‌برانگیز تیم ملی ایران مقابل آرژانتین و دوم، شور و هیجان ایرانی‌هایی که با وجود باخت به خیابان ریخته و شادمانی کردند یا این که در فضای مجازی به ابراز نظر و احساسات پرداختند. البته تعدادی هم مشغول تسویه حساب با داور مسابقه و مسی بودند که برخلاف دفعات قبل، در کوران اخبار جام جهانی چندان رسانه‌ای نشد و به چشم نیامد.

 

شادمانی عمومی در خیابان‌ها

خیلی از آرژانتینی‌ها و ایرانی‌ها انتظار یک بازی یکطرفه و پرگل را داشتند، کمتر کارشناس فوتبالی در دنیا هم پیش‌بینی کرده بود که آرژانتین برای بردن تیمی از آسیا تا این اندازه به دردسر بیفتد. اما روند مسابقه جور دیگری پیش رفت و تنها مسی، ستاره بزرگ فوتبال جهان توانست به کمک آرژانتین بیاید و با گل دقایق تلف شده، صعود تیمش را به مرحله بعد تضمین کند. هرچند بسیاری معتقد بودند که داور از اعلام یک پنالتی مسلم به نفع ایران خودداری کرده است وگرنه این برد نصیب آرژانتین نمی‌شد(اظهار نظر هوشنگ نصیرزاده، کارشناس داوری). تیتر یک روزنامه‌های ورزشی و چند روزنامه غیرورزشی در روز یکشنبه هم عموما از عملکرد داور گلایه داشت و بازی تیم ملی را تحسین می‌کرد(مرور تیترها).

این گل دقایق پایانی اگرچه از حضور میلیونی ایرانی‌ها در خیابان‌ها و شادمانی عمومی جلوگیری کرد اما جشن‌های خیابانی باز هم برپاشد چرا که فوتبال، از معدود بهانه‌های شادی عمومی در ایران است.

شنبه شب، تعداد قابل توجی از مردم در شهرهای مختلف کشور به خیابان‌ها آمده و با همراهی بوق و چراغ وسایل نقلیه به شعار دادن و پایکوبی پرداختند. شادی کم سابقه هواداران یک تیم پس از باخت، در رسانه‌های خارجی هم بازتاب داشت و خبرگزاری‌های داخلی هم به انتشار عکس‌های این شادمانی پرداختند.(عکس: 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ) حتی خبرگزاری فارس هم بدون توجه به رویه و رویکرد همیشگی‌اش در مورد پوشش زنان و حجاب، این بار شادمانی دختران و پسران جوان را به صورت گسترده پوشش تصویری داد.(عکس: 1 ، 2 ، 3) شادمانی شبانه تنها مختص تهران نبود و عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری از نقاط مختلف کشور مخابره شده است. (فیلم شادی در تهران ، فیلم شادی در اصفهان)

 

جشن و تبریک و اعتراض در فضای مجازی

در فضای مجازی هم شور و حال ویژه‌ای به پا بود. یکی از مهم‌ترین بحث‌های درگرفته در این فضا، پنالتی بودن یا نبودن برخورد بازیکن آرژانتین با اشکان دژآگاه در محوطه جریمه بود. بسیاری اعتراض خود به به داور را در صفحات شخصی بازتاب دادند اما تعدادی هم ترجیح دادند تا جویای اکانت‌های داور صربستانی در شبکه‌های مجازی شوند. حتی یک صفحه تقلبی هم به نام داور بازی ایجاد شد و مورد هجوم کاربران ایرانی قرار گرفت. صفحات مشابه دیگری هم در اعتراض به این داور ایجاد شد که کم و بیش پررونق بود. انتشار عکس‌های دستکاری شده و کاریکاتور از دیگر اعتراضات کاربران ایرانی به داور مسابقه بود.

اما مسی، ستاره فوتبال جهان و زننده تک گل بازی هم از هجوم کاربران خشمگین در امان نماند و مانند دفعه پیش، توهین‌های بسیاری به او شد. اگرچه بار دیگر عده‌ای در این میان، قصد پادرمیانی و دلجویی از ستاره آرژانتینی را داشتند و نسبت به تبعات ناخوشایند این رفتار در افکار عمومی هشدار می‌دادند.

یکی از قربانیان غیرمنتظره خشم برخی طرفداران از باخت، جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی ایران بود. یک اشتباه از او پس از گذشت حدود نیم دقیقه و با رد و بدل شدن چندین پاس به گل آرژانتین منجر شد و همین کافی بود تا خرده حساب‌های ناشی از دعوای کهنه استقلال و پرسپولیس، بر سر بازیکن سابق استقلال و کاپیتان تیم ملی آوار شود. این رفتار هم مورد تقبیح بسیاری از کاربران قرار گرفت.

در این بین، علیرضا حقیقی دروازه‌بان تیم ملی ایران که از یک نیمکت‌نشین صرف و بازیکنی کم‌شانس برای حضور در میدان تبدیل به یک ستاره بین‌المللی شده، شخصا حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی داشت. او پس از بازی اول به دلیل چهره و اندامش از بسیاری کاربران غیرایرانی دلبری کرده بود و این بار با هنرمایی در چارچوب دروازه، از خوب‌های ایران بود و روز خوبش را با انتشار یک ویدئو و عذرخواهی از مردم ایران تکمیل کرد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران و جواد ظریف، وزیر امور خارجه هم با توییتر و فیس‌بوک در جشن مجازی ایرانی‌ها حضور داشتند و پیام‌های به موقعشان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. روحانی خطاب به ملی‌پوشان توییت کرده بود که سرتان را بالا بگیرید و کارتان عالی بود و ظریف هم در فیس‌بوک نوشت: “امشب بچه ها در برزیل غوغا کردند. دمشون گرم که همه ما را سربلند کردند.”

تیم ملی ایران روز چهارشنبه باید در مقابل تیم ملی بوسنی و هرزگوین قرار بگیرد تا سرنوشت خود و تیم دوم صعود کننده از این گروه را تعیین کند. اگر ایران بوسنی را با اختلاف دو گل شکست بدهد و آرژانتین هم نیجریه را ببرد، ایران برای اولین بار در تاریخ فوتبال، به دور دوم جام جهانی خواهد رفت.