دانشگاه مجازات کرد، بهزیستی جایزه داد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» تشویق و تنبیه فعال دانشجویی در یک روز

کمیته انضباطی دانشگاه علامه تهران،سلیمان محمدی، فعال دانشجویی و روزنامه نگار را به اتهام “تبانی برای برهم ریختن نظم دانشگاه” به یک ترم محرومیت از تحصیل و ممنوع الورودی به دانشگاه محکوم کرد.همزمان با این حکم، بهزیستی تهران این روزنامه نگار را به عنوان نفر اول بخش گفتگوی جشنواره سراسری “برای بهتر زیستن” برگزید.

سلیمان محمدی که سخنگوی کمیته دفاع از حق تحصیل هم هست، در گفتگو با روز در پیوند با صدور این حکم گفت: “بعد از انتخابات و حمله به کوی دانشگاه، دانشجوها در اعتراض به این موارد از دادن امتحان خودداری کردند؛ من هم این کار را کردم. اما بعد به اتهام هدایت دانشجویان و اخلال در برنامه های دانشگاه و تبانی برای بر هم ریختن نظم دانشگاه، در تابستان احضار شدم و دو ترم تعلیق خوردم. اتهام من هم مربوط به روزی بود که در دانشگاه حضور نداشتم. به هر حال اعتراض کردم و همه اینها را نوشتم و قبل از اینکه حکم قطعی صادر بشود، از هفته اول مهر باز به دانشگاه ممنوع الورود شدم و امروز هم حکم قطعی آمد که براساس آن، یک ترم تعلیق (محرومیت از تحصیل) با احتساب در سنوات برای من صادر شده است”.

این فعال دانشجویی همچنین از ممنوع الورود بودنش به دانشگاه سخن می گوید و می افزاید: “برای اولین بار در تاریخ زیر حکم، این جمله غیر قانونی را نوشته اند که: “در این مدت حق ورود به دانشگاه را ندارید”. با هر حقوقدانی که صحبت کرده ام، می گوید این حکم غیرقانونی است و دانشجو حق استفاده از کتابخانه دانشگاه و خوابگاه را دارد”.

به گفته وی، حکم قطعی است و عملا هیچ راهی برای اعتراض و تجدید نظرخواهی وجود ندارد.

سلیمان محمدی در سال 87 نیز به سه ترم متوالی تعلیق از تحصیل محکوم شده بود. وی پیرامون محکومیت قبلی خود چنین می گوید: “من سه ترم متوالی از دانشگاه تعلیق شدم و هر سه ترم هم به دانشگاه و خوابگاه ممنوع الورود بودم.حکمی که به من داده بودند، غیر قانونی بود و حتی دیوان عدالت اداری هم دستور لغو آن را داد اما دانشگاه نپذیرفت و حکم تجدید نظر دیوان هم به تبع همان عوض شد. چون من دبیر شورای صنفی بودم و قانونا نمی توانستند من را به کمیته انضباطی احضار کنند. به هر حال این حکم غیر قانونی تمام شد و من ترم گذشته به دانشگاه برگشتم، امابه توصیه مسولان دانشگاه از ورود به دانشگاه و حتی کلاس درس خوداری کردم و تنها در امتحانات شرکت کردم”.

سخنگوی کمیته دفاع از حق تحصیل همچنین از برخوردهای مشابه با سایر دانشجویان می گوید:“غیر از من با امیر یعقوبعلی، پوریا پشتاره، از دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه چنین برخوردهایی صورت گرفته و حدود 20 تن نیز، همزمان با ما احضار شدند که از حکم آنها بی خبرم”.

آنسوتر اما، در اقدامی متفاوت تر، سازمان بهزیستی کشور، این دانشجو و روزنامه نگار را به عنوان نفر اول بخش گفتگوی جشنواره سراسری “برای بهتر زیستن” برگزید و از وی تقدیر کرد.

سلیمان محمدی سابقه همکاری با روزنامه ها و نشریات زیادی همچون فرهنگ آشتی، فرهیختگان،اعتماد، دنیای اقتصاد امارات، همشهری عصر، جهان اقتصاد و چندین نشریه دانشجویی و محلی را دارد.

این روزنامه نگار جوان پیشتر نیز جایزه جشنواره سراسری مطبوعات و ترافیک را به خود اختصاص داده بود. وی هنگام دریافت جایزه اش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد گفته بود:

“بهترین هدیه به روزنامه نگاران، توقیف نکردن مطبوعات است”.