در فارس و صدا و سیما هم ایمن نیستند

نویسنده
سارا اصفهانی

» فرار از کشور به روزنامه نگاران جناح راست رسید

در حالیکه طبق گزارشهای سازمان گزارشگران بدون مرز بیش از 40 روزنامه نگار بعلت شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری، ایران را ترک کرده اند و این موج گریز از پس از انقلاب 1357 بی سابقه بوده است، گزارشها حاکی است که این گریز تنها شامل روزنامه نگاران نشریات اصلاح طلب و مخالف دولت در ایران نبوده و دامنه آن به رسانه های محافظ کار و صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز رسیده است.

براساس همین اخبار یکی از افرادی که در هفته های اخیر نام وی مطرح شده “مهدی رستم پور” است که مجری برنامه های ورزشی در رادیو و تلویزیون ایران بوده و در زمینه کشتی برای شبکه های مختلف این رسانه گزارش تهیه می کرده است.

آقای رستم پور که به همراه تیم ملی کشتی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی کشتی به دانمارک رفته بود،ازاین کشور تقاضای پناهندگی کرده است.

مهدی رستم پور در مصاحبه ای با رادیو فردادر تشریح وضعیت و علت این تصمیم خود گفته امیدوارست که این عمل او و جدا شدنش از کاروان ورزشی ایران در هنگام بازگشت آنان به ایران، پیامی برای احمدی نژاد و مسئولین حکومت داشته باشد که بدانند این نارضایتی در تمامی سطوح جامعه گسترده شده است. او می گوید: “این نارضایتی به یک قشر خاصی محدود نیست. اینکه با پخش کردن چند اعتراف (اجباری) و مقصر دانستن علوم انسانی و رسانه های ـ به قول خودشان ـ– بیگانه، نمی شود پاسخ مطالبات مردم را داد.”

رستم پور معتقد است: “من هم از عرصه ورزش که حرفهای ناگفته بسیاری دارد و کمتر به آن پرداخته شده است به عنوان یک خبرنگار با اینکارم می خواهم اعتراضم را نشان دهم.”

از دیگر افرادی که طی روزهای اخیر نام وی در همین ارتباط منتشر شده، یکی از عکاسان خبرگزاری فارس، ارگان اصلی جناح های امنیتی ـ نظامی است .

مقیمی در گفت و گویی با روزنامه نیویورک تایمز می گوید: “از لحاظ احساسی درگیر تظاهرات شده بودم؛ تظاهرکنندگان جوان بودند، درست مثل خودم. غیرممکن بود که آدم بی تفاوت بماند. احساس وظیفه می کردم که عکس بگیرم و صدای آنان را به خارج برسانم”.

مقیمی در این مصاحبه گفته است یکی از عکسهایی که وی در جریان راهپیمایی های مسالمت آمیز پس از انتخابات گرفته، روی جلد مجله تایم چاپ شده اما وی بعلت عدم احساس امنیت، مایل به درج نامش در پای این عکس نبوده است.

مقیمی در ادامه از موج تهدیداتی که توسط مدیران خبرگزاری فارس در خصوص عکاسان پس از انتخابات روا داشته شده، می گوید :“چند روز بعد، مدیر خبرگزاری فارس هشدار داد: متوجه شده ایم که دو تن از عکاسان ما مخفیانه عکس گرفته و آن ها برای رسانه های خارجی فرستاده اند. ما منتظر اطلاعات بیشتر هستیم و به زودی با آنان برخورد می کنیم.”