اسلامگرایان مصر سکولار ها را تهدید می کنند

نویسنده

» گزارش گلوب اند میل از تظاهرات میدان تحریر

پاتریک مارتین

صدها هزار نفر از اسلام گرایان افراطی در میدان تحریر قاهره گرد آمدند تا خواستار جمهوری اسلامی شوند و از راه پیمایی برنامه ریزی شده مشترک با سکولار ها سرباز زدند.

این کار تیری  است به قلب اتحادی که اسلامگرایان و سکولارها و مسلمانان و مسیحیان مصر را کنارهم آورده بود تا با انتخابات آزاد رژیم حسنی مبارک را سرنگون کنند.

سعید رهنما، یک فعال چپ گرای ایرانی که اکنون در دانشگاه یورک در تورنتو تدریس می کند گفت: «در ایران در همان لحظه که سکولار های فکر کردند شاه را برانداختند، اسلامگرایان آنها را به زیر کشیدند. در مصر از این روز به بعد همه دیگر می دانند که این عده حاضر به تحمل نظرات دیگران نیستند. تا کنون تظاهر می کردند که تمایل دارند با بقیه به صورت مشترک کار کنند. این خیلی شبیه ایران است.»

وی می گوید: «البته در این جا تفاوت های هم هست. مسلمانان مصر یک رهبر متمرکز مانند آیت الله خمینی ندارند. از سوی دیگر ارتش مصر موجودیت مستقلی دارد. خیلی اهمیت دارد که ارتش همین موضع خود را حفظ کند چون این امر از تبدیل مصر به ایرانی دیگر جلوگیری می کند.»

این تظاهرات پس از ناآرامی های  فوریه بزرگترین در نوع خود بوده است. سکولار ها با دیدن شعار های صرفا اسلامی از میدان خارج شدند  و شکایت کردند از اینکه مورد فریب قرار گرفتند و دیگر با گروه های اسلامی تظاهرات مشترک برگزار نخواهند کرد.

بولوس اویده، یک کشیش مسیحی که شورای مشترک انقلاب، متشکل از اسلامگرایان و سکولار ها را اداره می کند، نیز شکایت مشابهی را مطرح کرد.

او گفت مصادره تظاهرات به نفع خود خلاف توافقات انجام شده بود.

در برخی از شعار هایی که در میدان نصب شده بود نوشته شده بود «قانون شریعت بالاتر از قانون اساسی است» و شعار داده می شد «مردم خواستار اجرای شریعت هستند».

پدر بولوس می گوید: «ما می توانیم در مصر با اخوان المسلمین در حکومت شریک باشیم، ولی نه در حکومتی که با قوانین شریعت اداره شود. این مصری نیست که ما می خواهیم.»

صفوت حجازی، سخنگوی بنیادگرایان، شکایت سکولار ها را بی اساس خواند و گفت: « هیچ موافقتی صورت نگرفته بود.»

وی گفت: «اگرسکولار ها یک دولت اسلامی نمی خواهند، خوب می توانند بروند.»

او با به چالش کشیدن یه سکولار ها گفت: «اگر آنها مطمئن هستند که نماینده مردم هستند نشان بدهند که می توانند سه یا چهار میلیون نفر را در میدان تحریر جمع کنند.»

او تاکید کرد: « ما مردم هستیم. این یک مملکت اسلامی است.»

منبع:گلو باند میل - 29 ژوئیه