دستگیری فعالان مدنی به جای اسیدپا‌ش‌ها

نویسنده
آرش معتمد

» پس از آزادی نسرین ستوده، مهدیه گلرو بازداشت شد

صبح روز یک شنبه ۴ آبان ماه، ماموران امنیتی با هجوم به خانه مهدیه گلرو فعال حقوق زنان و فعال دانشجویی، او را بازداشت کرده‌اند. ماموران همچنین با به هم ریختن وسایل منزل گلرو لوازم شخصی او را توقیف کرده‌اند. این دستگیری در پی اعتراضات به اسیدپاشی اصفهان صورت می‌گیرد. روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه جمعی از فعالان مدنی که مهدیه گلرو هم در بین آن‌ها بود، با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تامین امنیت زنان و رسیدگی به اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان شدند، این زنان با در دست داشتن پلاکاردهایی همچنین بر لزوم لغو قوانین ضد زن در ایران تاکید داشتند. مهدیه گلرو کنشگر کانون شهروندی زنان، پیش از این و در سال ۸۸ نیز دستگیر شده و ۳۰ ماه را در زندان سپری کرده بود.

اما بازداشت این فعال حقوق زنان تنها دستگیری فعالان مدنی و رسانه‌ای در روزهای اخیر نیست، پیش از این عکاس خبرگزاری ایسنا که اعتراضات روز چهارشنبه اصفهان را پوشش داده بود بازداشت شده و وسایل شخصی او نیز توقیف شده بود. از سوی دیگر منابع روزآنلاین خبر می‌دهند که برخی دیگر از فعالان زنی که در تجمع ۳۰ مهر حضور داشته‌اند تماس‌های مشکوکی دریافت کرده و تهدید شده‌اند.

 دستگیری و تهدید فعالان مدنی و رسانه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که عاملان اسیدپاشی‌‌های سریالی در اصفهان تا کنون دستگیر نشده‌اند. بسیاری از مقامات و مسئولان هم ترجیح داده‌اند به جای تمرکز و دستگیری عاملان این حوادث انگشت اتهام را به سوی رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی بگیرند.

 

وظیفه دولت تامین امنیت شهروندان است

علاوه بر تجمعات اعتراضی روز ۳۰ مهرماه در تهران و اصفهان، روز شنبه سوم آبان ماه نیز گروهی از مردم مقابل وزارت کشور در تهران تجمع کرده و به اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان اعتراض کردند. بنا بر گزارش‌ها چند تن از حاضران در این تجمع دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شدند. یکی از این دستگیرشده‌ها نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر بوده است. او ساعاتی پس از آزادی به “روز” گفت: “ماموران امنیتی و انتظامی به جای برخورد با مردم، نسبت به حادثه اسیدپاشی و شناسایی و محاکمه عامل یا عاملان آن اقدام کنند.” او همچنین گفته بود: “این همه نیرو را به جای اینکه برای مقابله با مردم جلو وزارت کشور بگذارند، ببرند خیابان های اصفهان برای تامین امنیت دختران و زنان اصفهان و دستگیری اسیدپاش. اینکه چطور تاکنون اسیدپاش یا اسیدپاش ها شناسایی و دستگیر نشده اند، سوالی است که مردم را در اعتراض به خیابان می کشاند. ما نمی‌دانیم چه کس یا کسانی هستند اما می دانیم که تامین امنیت مردم از وظایف اصلی دولت است. مالیات و پول نفت برای تامین امنیت جان شهروندان است.” مریم رحمانی فعال حقوق زنانی که در تجمع ۳۰ مهر مقابل مجلس حضور داشته است نیز با تاکید بر وظایف دولت برای تامین امنیت شهروندان به روز می‌گوید: “فعالان زنان باید مثل روز چهارشنبه که مقابل مجلس جمع شدند دست به اعتراضات متعدد بزنند تا هم مردم جامعه نسبت به این موضوع حساس شوند و هم به مسئولان جهت توقف خشونت‌های سازمان یافته‌ علیه زنان، فشار وارد کنند.”

 

انگشت اتهام به سوی رسانه‌ها

علاوه بر دستگیری و تهدید فعالان مدنی، برخی مسئولان و رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی پیگیری ماجرای اسیدپاشی‌ در اصفهان توسط رسانه‌ها را زیر سئوال برده و تعبیر به “ پاسکاری خائنانه خبرگزاری دولتی و رسانه‌های ضدانقلاب برای حمله به حجاب” کرده‌اند. وب‌سیات رجانیوز پیش‌تر مدعی شد که ایسنا می‌خواهد به مخاطبان القا کند “زنان بدحجاب در اصفهان به طور سازماندهی شده مورد اسیدپاشی متدینین قرار گرفته‌اند”. این وبسایت معتقد است که “برنامه ریزی شده بودن این پروژه رسانه ای و تقسیم کار میان خبرگزاری داخلی و رسانه های ضدانقلاب” قطعی است. رجانیوز در مطلب دیگری به مرور دو مورد از حوادثی پرداخت که ادعا شده بسیجی‌ها برای دفاع از “نوامیس” مورد حمله افراد شرور قرار گرفته‌اند. این وبسایت همچنین نوشته: “زنان بدحجاب که عموما در معرض خطرهای اجتماعی متعددی در جامعه هستند، از سوی اراذل و اوباشی مورد تعرض قرار گرفته‌اند که جامعه هدف خود را از میان همین افراد و زنان بدحجاب انتخاب می‌کنند اما رسانه‌های جریان ضدانقلاب و برخی محافل خبری داخلی تلاش می‌کنند تا این مساله را به نیروهای انقلابی نسبت بدهند؛ اقدامی که چند روز است به طور هماهنگ از سوی این رسانه‌ها دنبال می‌شود.”

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم معتقد است که در پرونده اسیدپاشی‌ها “جانیان” باید از دو جنبه مورد مجازات قرار بگیرند؛ اول برای ارتکاب جنایت و دوم “باید به‌جرم خدشه‌دار کردن حیثیت نظام اسلامی مورد مجازات قرار بگیرند”.

او اضافه کرده است: “برخی با سوءاستفاده از جنایت اسیدپاشی اتهاماتی را علیه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح کرده‌اند. این سایت‌ها و روزنامه‌هایی که نظام اسلامی و نیروهای مؤمن را مورد اتهام قرار داده‌اند باید حتماً تحت تعقیب قرار بگیرند؛ صاحبان و مدیران این رسانه‌ها هم باید مورد مجازات قرار بگیرند و پاسخگوی دروغ بزرگ خود باشند.”

اظهارنظرها ی مسئولان و رسانه‌های تندرو در متهم کردن اطلاع‌رسانی به مردم در حالی است که که افکار عمومی پس از اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان، با حساسیت پیگیر اخبار مربوط به این حوادث بوده و می‌خواهد بداند چه کسانی عوامل بروز چنین فجایعی بوده‌اند و به چه علت دست به چنین حرکت‌هایی زده‌اند، سوالاتی که تا کنون و پس از گذشت بیش از دو هفته از رسانه‌ای شدن اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان هنوز پاسخی نگرفته‌اند.