ماموریت فرستاده ایران در سوریه

نویسنده

» گزارش استرالین از تحرکات منطقه ای

ایران شب گذشته وزرای خود را به دمشق و آنکارا گسیل داشت تا تلاش های دیپلماتیک را برای حل بحران سوریه تشدید کند؛ این اقدام یک روز بعد از آن اتفاق می افتد که ریاض حجاب، نخست وزیر سوریه از همکاری با دولت سوریه سرباز زده و رژیم بشار اسد را “رژیمی تروریستی” توصیف کرده است.

اعزام غیر منتظره سعید جلیلی، رئیس شورای امنیتی ملی و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه به پایتخت های سوریه و ترکیه، از سوی دیگر به منظور تلاش برای آزادی ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه انجام می گیرد.

جلیلی که از مشاوران ارشد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران محسوب می شود با اسد و چندین تن از مقامات بلند پایه سوریه ملاقات کرد.

 صالحی نیز قرار است با احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه ای خود در مورد آینده سوریه بحث و گفتگو کند.

ایران و ترکیه در بحران سوریه در دو طرف متقابل قرار دارند. آنکارا در خط مقدم انتقاد بین المللی از پاسخ خونین رژیم دمشق به مخالفان قرار دارد در حالیکه تهران از نادر متحدین اسد در سوریه محسوب می شود. تهران گفته است که کنفرانسی را در مورد بحران سوریه در تهران برگزار خواهد کرد.

گزارشات تائید نشده از سوی شورشیان سوریه حاکی از کشته شدن سه تن از گروگان های ایرانی در بمباران های ارتش سوریه است.

وزارت خارجه ایران آمریکا را مسئول حفظ جان ایرانی های ربوده شده معرفی کرده است. خبرگزاری رسمی ایران گفت وزارت خارجه ایران سفیر سوئیس در تهران را احضار کرده و گفته است که از واشنگتن انتظار دارد برای آزادی ایرانی های ربوده شده اقدام کند. سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است، زیرا دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند.

شورشیان سوریه ایرانی ها را در اتوبوسی در خارج از پایتخت این کشور ربوده اند. ایران گفت افراد ربوده شده برای زیارت اماکن مقدس به سوریه رفته بودند ولی شورشیان ویدیویی را منتشر کردند که نشان می داد این گروه در حال انجام یک “ماموریت شناسایی” بودند.

وزیر خارجه ایران گفت: “با توجه به اینکه ارتش آزاد سوریه، که ادعا می کند زائران ایرانی را ربوده است، مورد حمایت ترکیه است، وزارت خارجه مایل است آنکارا را متوجه مسئولیت خود در این زمینه کند.”

در دمشق، وزیر اطلاعات سوریه، عمران الزهبی، گزارشات مربوط به تمرد وزرای دیگر را تکذیب کرد.

گروه های مخالف سوریه گفته اند که آقای حجاب که در اردن به سر می برده است به قطر پرواز کرده است. آقای حجاب که یکشنبه شب از مرز سوریه به اردن گریخت، بلند پایه ترین مقامی است که طی ۱۷ ماه ناآرامی های سوریه از دولت این کشور جدا می شود. واشنگتن این رویداد را به عنوان نشانه فروپاشی رژیم اسد معرفی کرده است.

دولت اسد در برابر تمرد آقای حجاب موضع سختی گرفته است و آقای زهبی در اظهاراتی در روز گذشته گفت این گونه تمرد و نافرمانی ها هیچ تاثیری ندارد.

او به خبرگزاری رسمی سوریه گفت: “نافرمانی افراد تغییری در سیاست های دولت ایجاد نمی کند.”

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واشنگتن گفت رفتن آقای حجاب “تنها آخرین نشانه از این واقعیت است که اسد کنترل سوریه را از دست داده است و این به معنی قدرت گرفتن مخالفان و مردم سوریه است.” او گفت این امر نشانه فروپاشی ساختار قدرت در این کشور است.

اکنون درگیری های وسیعی میان شورشیان و ارتش سوریه در حلب، پایتخت تجاری سوریه در جریان است.

ناظران گفتند شورشیان در نواحی باب انتاکیه، عزیزه و باب جنین و صبا بهارات در شهر حلب و در نزدیکی کاخ دادگستری در غرب شهر در حال جنگ هستند.

Bottom of Form

منبع:  استرالین – 7 اوت