خیال پردازی های احمدی نژاد

نویسنده

» تحلیل فرانس 24 از اختلافات حکومتی

کشمکش های سیاسی میان مقامات جمهوری اسلامی رو به افزایش گذاشته و موضع محمود احمدی نژاد در رویارویی با علی خامنه ای، رهبر حکومت دین سالار، به شدت تضعیف شده است.

محمود احمدی نژاد طی ۱۰ روز غیبت خود در ماه آوریل چه می کرد؟ او بین ۲۲ آوریل تا اول می در هیچ کجا ظاهر نشد، نه در رسانه ها و نه در دفتر ریاست جمهوری.

دلیل این غیبت، تحقیر شدن وی به صورت رسمی توسط رهبر انقلاب بود. چند روز قبل از آن، احمدی نژاد قصد داشت حیدر مصلحی وزیر اطلاعات را که گفته می شود به علی خامنه ای نزدیک است، از سمت خود برکنار کند، ولی با مخالفت شخص رهبر روبرو شد.

احمدی نژاد که به شدت تحقیر شده بود، سیاست “صندلی خالی” را  در پیش گرفت و از آن پس بود که با حمله رسانه های داخلی روبرو شد که او را متهم می کردند اختیارات رهبر را زیر سئوال برده است. از میان ۲۹۰ نماینده مجلس ایران، ۲۱۶ نماینده از رییس جمهور خواستند از رهبر انقلاب اطاعت کند. احمدی نژاد روز اول می برای شرکت در جلسه هیأت دولت به دفتر خود بازگشت و خود را فرمانبردار نشان داد. او از “رابطه پسر و فرزندی” خود با رهبر سخن گفت.

به گفته کریم پاکزاد، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی در پاریس، “رفتار احمدی نژاد و پس از آن تحقیرها و بدگویی ها به خوبی نشان می دهد که اختلافات در میان جناح محافظه کار برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ به شدت افزایش یافته است”. درحقیقت، با توجه به اینکه اصلاح طلبان پس از انتخاب سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد در سال 2009مجبور به سکوت شدند، “اکنون نبرد انتخاباتی باعث خواهد شد نامزدهای جناح محافظه کار به مقابله با یکدیگر بپردازند”.

جناح محافظه کار با تلاش برای بی ثبات کردن رحیم مشایی، رییس دفتر و مشاور اصلی احمدی نژاد، قصد دارد راه انتخابات آتی را به روی تیم احمدی نژاد ببندد. کریم پاکزاد در این رابطه می گوید: “با توجه به اینکه احمدی نژاد نمی تواند برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، مایل است مغز متفکرش مشایی، که به شدت مورد غضب محافظه کاران نزدیک به رهبر است، در انتخابات آتی نامزد شود. این خواست موجبات بدگمانی را به وجود آورده و باعث تشدید بحران شده است.”

 

رمالی و جن گیری

علی خامنه ای درحالی که موج گسترده اعتراضات سراسر کشور را فراگرفته بود، انتخاب مجدد احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ را تأیید کرد و آن را کاملاً مشروع خواند. کریم پاکزاد می گوید: “احمدی نژاد به این دلیل که در برابر اعتراضات و مخالفت ها از حمایت های بی شائبه رهبر برخوردار شده بود، احساس قدرت می کرد. و تا بدانجا پیش رفته بود که فکر نمی کرد رهبر با او به مخالفت بپردازد یا بخواهد او را کنار بگذارد.”

حالا نشانه های حمایت از احمدی نژاد روز به روز کاهش می یابند. علی خامنه ای در اوج بحران داخلی، طی یک سخنرانی به تهدید غیرمستقیم رییس جمهور منتخب خود پرداخت: “من تا زمانی که زنده هستم، نخواهم گذاشت این حرکت عظیم ملت به سوی آرمانها منحرف شود.” کنایه ها به اردوگاه احمدی نژاد کاملاً واضح است و فوق محافظه کاران هسته دولتمردان ا را “گروه منحرف” خوانده اند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، چندین تن از نزدیکان محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی طی روزهای اخیر دستگیر شده اند. اتهام آنان فرقه گرایی است - صحبت از جلسات رمالی و جن گیری است.

در سال ۱۹۸۱ رییس جمهور سابق ابوالحسن بنی صدر، پس از آنکه جرأت کرد با آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی مخالفت کند از سوی مجلس برکنار شد. پاکزاد می افزاید: “درحال حاضر خامنه ای توانسته احمدی نژاد را وادار به تسلیم کند. ولی در صورت نیاز می تواند از مجلس بخواهد که او را برکنار کند. احمدی نژاد با مطرح کردن “رابطه پدر و فرزندی” هنوز نمی خواهد از خط قرمز بگذرد و با قدرتمندترین شخصیت در ایران به مخالفت بپردازد.”

منبع: فرانس ۲۴، ۷ می