دانشگاه در تب و تاب ۲۵ اردیبهشت

نویسنده
حسین محمدی

» درخواست حمایت نمایندگان موسوی و کروبی از اعتراضات

با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات جنجالی ۲۲ خرداد سال ۸۸ و همچنین روز ۱۸ تیر، دانشگاه ‌ های کشور کم ‌ کم اماده دور جدیدی از اعتراضات می ‌ شوند . 

گروهی از فعالان دانشجویی با اعلام روز ۲۵ اردیبهشت به عنوان روز آغاز اعتصاب در دانشگاه ‌ ها و عدم حضور بر سر کلاس ‌ های درس، مشغول سازمان ‌ دهی فعالان دانشجویی برای این اعتراضات هستند . تاکنون دانشجویان بسیاری از دانشگاه ‌ های کشور اعلام کرده ‌ اند که در این مراسم شرکت خواهند کرد .  

این در حالی است که در هفته ‌ های گذشته شاهد آن بوده ‌ ایم که دانشجویان دانشگاه ‌ های سوره و امیرکبیر دست به اعتراض و تجمع زدند . گرچه این اعتراضات به دلیل مسایل صنفی بود، اما منجر به ممنوعیت ورود ۴ دانشجوی دانشگاه سوره به این دانشگاه شد . 

اکنون برخی از دانشجویان اعلام کرده ‌ اند که در روز ۲۵ اردیبهشت و در اعتراض به شرایط سیاسی کشور،   از حضور در کلاس ‌ های درس خودداری خواهند کرد .  هم ‌ زمان با حمایت فعالان دانشجویی نقاط مختلف کشور، سازمان ‌ دهندگان این حرکت با انتشار بیانیه ‌ ای خواستار آن شده ‌ اند که نمایندگان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز، از این حرکت اعلام حمایت کنند . فراخوان این دانشجویان تاکنون با حمایت جمعی از دانشجویان دانشگاه ‌ هایی چون تهران،   علامه،   امیرکبیر، گیلان، همدان و دانشجویان برخی از واحدهای دانشگاه آزاد روبه ‌ رو شده است . این دانشجویان با صدور بیانیه ‌ های مختلف به حمایت از این حرکت پرداخته ‌ اند . 

فعالان دانشگاه تهران که سازمان ‌ دهندگان این حرکت بوده ‌ اند در بیانیه ‌ ای با اشاره به شرایط دشوار خود آورده ‌ اند : ” تعداد اندکی از سایت های خبری رسمی جنبش سبز از ارائه پوشش خبری به علت ماهیت نامشخص مبدعان این طرح تاکنون خودداری نموده اند . رابعا در عرض هفته گذشته تیم تشکیلاتی بیست و پنجم اردیبهشت با تمام تلاش خود متاسفانه متوجه عدم نفوذ خود برای هماهنگی این اعتراض به علت گستردکی آن گردیده است … به نظر می آید در صورت عدم صدور بیانیه و حمایت رسمی از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید و همچنین مشاورین جناب آقایان موسوی و کروبی به عنوان پر نفوذترین افراد در میان فعالان دانشجویی این موج خودجوش اعتراضی هدایتی عقیم شده یافته و به نتیجه مطلوب دست نمی یابد “.

فعالان دانشجویی دانشگاه ‌ های تبریز در همین زمینه با اعلام این که  ” فضای امنیتی و نظامی حاکم بر کل جامعه به ویژه مجموعه های فرهنگی و دانشگاهی و مطبوعاتی ونیز کلیه حرکت های مدنی و اجتماعی و حتی صنفی دلیلی روشن و واضح برای خروج حاکمییت از مسیر و آرمان های مردم و میل و سوق جریان حاکم به سمت تک صدایی و دیکتاتوری می باشد “ آورده ‌ اند : ” فعالین سیاسی دانشگاه ‌ های تبریز به سان گذشته و بویژه تیر ماه۷۸ ضمن اعلام حمایت کامل از مواضع و خواسته های بر حق و دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی برای برگزاری تجمع و تحصن سراسری ۲۵ اردیبهشت ماه از کلیه دانشجویان و فعالین فرهنگی و آحاد مردم همیشه بیدار آذربایجان برای برگزاری تجمع و تحصن اعتراضی در این روز دعوت بعمل می آورد “.

برخی از دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان نیز با حمایت از این حرکت چنین گفته ‌ اند : ” از فعالین دانشجویی با گرایشهای سیاسی و فکری مختلف و دانشجویان سبز این دانشگاه درخواست میکنیم با توجه به امنیتی بودن شدید فضای این دانشگاه و احاطه کامل نیرو های امنیتی دانشجویان دیگر را به هر طریق ممکن از این حرکت اعتراضی آگاه سازند . از دانشجویان سایر دانشگاههای کشور هم درخواست می کنیم به این حرکت اعتراضی بپیوندند . امیدواریم با حمایت دانشجویان سراسر کشور در این روز سکوت مطلق دانشگاه را فرا بگیرد “. 

دانشجویان سبز دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات نیز در بیانیه خود چنین آورده ‌ اند : ” برای رسیدن به حقوق پایمال شده ی دانشجویی و پایان دادن به وضعیت امنیتی دانشگاه ها، در روز یکشنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه، با تعطیلی کلیه کلاس های درسی خود و حضور در مقابل در مقابل درب دانشکده علوم انسانی در ساعت ۱۲، همدلی و اعتراض خود را نشان می دهیم “.

بیانیه ‌ های دانشجویان دانشگاه ‌ های مختلف در حمایت از این حرکت در حالی صورت می ‌ گیرد که برخی اختلافات نیز درباره این حرکت در دانشگاه ‌ ها وجود دارد . این همان نکته ‌ ای است که سازمان ‌ دهندگان اعتراض نیز به آن توجه کرده ‌ اند :  ” به علت مخاطرات امنیتی و نفوذ بیش از حد سرویس امنیتی در دانشگاهها، صادر کنندگان این بیانیه تاکنون نتوانسته اند با تشکیلات رسمی دانشجویی دانشگاههای دیگر ارتباط مستقیم و غیر مجازی برقرار کرده و به سازماندهی این حرکت پرداخته و همراهی آنان را جلب نمایند و همین امر موجب دو دستگی در قشر فعالان دانشجویی گردیده است و بنا بر اطلاعات کسب شده این نا هماهنگی ها در برخی از دانشگاهها نیز میان صادر کنندگان بیانیه ها و اعضای فعال تشکیلات رسمی دانشگاهها رخ داده است .“.