کیهان: بستن تنگه هرمز حق مسلم ماست

نویسنده
نازنین کامدار

» مخالفت با سفر مصلحی به عربستان

در حالیکه جمهوری اسلامی متهم به تلاش برای ترور سفیر عربستان در آمریکا و نیز دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه و از جمله بحرین است، روز گذشته اعلام شد نیروهای نظامی آن خود را برای برگزاری مانوری دریایی در تنگه هرمز آماده می کنند؛ مانوری که با سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی به احتمال”بستن تنگه هرمز” تعبیر شد.

همزمان با اعلام آرایش جنگی جمهوری اسلامی در تنگه هرمز، وزیر اطلاعات نیز به کشور عربستان سفر کرده و بهانه سفر وی “در میان گذاشتن برخی مسائل امنیتی” عنوان شده است؛ سفری که از سوی رسانه های تندروی حکومتی مورد انتقاد قرار گرفته و به ضرر آنچه که دیپلماسی تهاجمی می نامند، معرفی شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، مانور بستن تنگه هرمز را پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی رسانه ای کرده و گفته است: “اگر کشورهایی بخصوص نظام سلطه بخواهد ایران را به پایگاه نا امنی تبدیل کند، این نا امنی به سطح منطقه تسری و گسترش پیدا خواهد کرد. قطعا یکی از این ظرفیت‌ها تنگه هرمز است که اگر قرار باشد تنگه هرمز برای همه امن بوده و برای ایران نا امن باشد طبیعتا این ظرفیت برای ایران قابل استفاده خواهد بود که طبق مقررات بین ‌المللی در حدود و اراضی خود اگر احساس تهدید کرد، تهدیدات را در چارچوب قانونی مسدود کند.”

او افزوده است: “رزمایش آینده نیروهای مسلح کشورمان در تنگه هرمز برای دفاع از آرامش و امنیت کشورمان برگزار خواهد شد، البته یکی از ابعاد آن پاسخ به تهدیدات نفتی دشمنان است. وقتی کشورها بخواهند تهدید را علیه ایران عملی کنند ما هم از ظرفیت‌های موجود خود استفاده خواهیم کرد و در این مسیر تنگه هرمز تنها جزء کوچکی از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقتصاد ایران است که اگر مجموعه ظرفیت‌ها دست به دست هم بدهند، می‌تواند به شدت قدرت دفاعی ایران را افزایش دهد.”

سخنان این مقام رسمی حکومتی بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی و منطقه ای داشته و از آن به “تدارک درگیری نظامی در خلیج فارس” تعبیر شده است؛از همین رو رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح آن به شبکه العالم گفته است: “جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرار ندارد، زیرا بر این باور است که ثبات و آرامش باید در منطقه برقرار باشد و همه کشورهای منطقه در سایه امنیت و آرامش برای پیشرفت و توسعه تلاش کنند”.
او در عین حال افزوده است: “زمانی که آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدهای مختلفی را مطرح می‌کنند، در واقع، برای ایجاد فضای جنگی در منطقه تلاش می‌کنند که البته در چنین فضایی امکان دارد عکس‌العمل‌هایی نیز صورت گیرد. اگر فضای منطقه جنگی شود، در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد”.

در چنین فضایی روزنامه کیهان هم در یادداشت روز سه شنبه خود، در دفاع از بستن تنگه هرمز به قلم حسین شریعتمداری نوشته است: “در صورتی که صدور نفت ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی و یا سایر متحدان آسیایی آنها نظیر ژاپن، تحریم شود، آیا عبور کشتی های حامل نفت برای کشورهای یاد شده که در حالت مورد اشاره، دشمن تلقی می شوند «عبور بی ضرر»! خواهد بود؟ بدیهی است که پاسخ این سؤال منفی است و ایران اسلامی حق دارد و می تواند با جلوگیری از عبور این کشتی ها مانع توانمندی دشمن در تهدید امنیت ملی خود شود. عبور کشتی هایی که از مبدأ کشورهای تحریم کننده به مقصد سایر کشورهای خلیج فارس، تسلیحات نظامی حمل می کنند نیز مخل و در تعارض با امنیت ملی کشورمان تلقی شده و بستن تنگه هرمز به روی این کشتی ها حق مسلم و قانونی ایران اسلامی خواهد بود”.

این سخنان تهدید آمیز در حالی مطرح شده که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی هم اکنون برای مذاکره با مقامات عربستانی در این کشور به سر می برد؛ دیداری که با انتقاد محافظه کاران رو به رو شده است.

در این ارتباط هم باز روزنامه کیهان جلودار بوده و در ستون “نکته” دیروز خود نوشته است: “وقتی دو کشور با یکدیگر تفاوت های راهبردی فاحش و در حد تضاد دارند- نظیر ایران و عربستان- و این تفاوت راهبردها به مرحله عملیاتی رسیده است- باز هم مانند تضاد میان ایران و عربستان در بستر تحولات و انقلاب های اسلامی منطقه- سفرهای دیپلماتیک در سطوح بالا صورت نمی پذیرد که متأسفانه از جانب جمهوری اسلامی ایران یکی از بلندپایه ترین مقامات کشور یعنی وزیر اطلاعات به دیدار نایف بن عبدالعزیز رفته است و حال آن که این سفر اگر ضروری بود، می توانست در سطح مدیرکل مربوطه صورت پذیرد و یا، حداکثر معاون وزیر و نه یک مقام عالی رتبه در سطح وزیر، آنهم وزیر اطلاعات”.

حسین شریعتمداری البته این را هم افزوده است که “وزیر محترم اطلاعات در این سفر هیچ پیامی که کمترین نشانه ای از انعطاف ایران اسلامی در مقابل جنایات آل سعود داشته باشد، با خود حمل نکرده است بلکه به یقین اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به حکام آل سعود ابلاغ کرده و بعید نیست، آنان را به کناره گیری از قدرت و تن دادن به خواست ملت مسلمان حجاز نیز دعوت و توصیه کرده باشد مخصوصا آنکه حجت الاسلام والمسلمین مصلحی وزیر محترم اطلاعات فردی متعهد و انقلابی است و بارها نشان داده است که در سخت ترین شرایط نیز حاضر نیست ذره ای از بستر اصلی اسلام و انقلاب فاصله بگیرد. این همه را ما می دانیم و به آن اطمینان داریم ولی نباید از ملت های مسلمان منطقه که فقط خبر این ملاقات را، آن هم از طریق خبرگزاری عربستان می شنوند، انتظار داشت که تصور و برداشتی مانند ما داشته باشند. و بالاخره از یک سو باید دید این سفر را چه کسانی و با کدام توجیه سیاسی برنامه ریزی کرده اند و از سوی دیگر با کمال تاسف باید گفت؛ دستگاه دیپلماسی کشورمان بی آن که بخواهد، به آل سعود هدیه ای داده است که در شرایط کنونی و در حال سقوط به آن نیاز مبرمی داشت!”

 رامین مهمان پرست دیروز در پاسخ به انتقادات محافظه کاران از سفر مصلحی به عربستان موضع گیری کرده اما سخنان وی در اینباره در جهان نیوز به “توجیه” تعبیر شده است.

مهمان پرست گفته است: “وضعیت منطقه ایجاب می‌کند که کشورهای موثر با یکدیگر رایزنی و تبادل‌نظر کنند. یکی از موضوع‌هایی که هم‌اکنون در منطقه فوق‌العاده حائز اهمیت است مسائل امنیتی است. طرح‌ها و توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است تا ارتباط و همکاری‌های کشورهای منطقه را به خطر بیندازد. حتما یکی از مسائل مورد گفت‌وگو در این سفر بررسی سوء‌تفاهم‌هایی است که مطرح شده است. آمریکا اتهام‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است که باید با مذاکرات صریح و روشن، بی‌پایه و بی‌اساس بودن چنین اتهام‌هایی روشن شود تا سوء‌ظن‌ها برطرف و مشخص شود که پشت‌ پرده این گونه سناریو‌ها چه اهدافی نهفته است؛ زیرا چنین سناریوهایی امنیت و منافع هر دو کشور ایران و عربستان و نیز منطقه را هدف قرار داده است”.