زندگی سخت تحت تحریم

نویسنده

» تحلیل لا لیبر از دشوارهای زندگی در ایران

کارین شیدیمبا

خانم پاسکال بورگو، از گزارشگران شبکه آر تی بی اف، در رابطه با تحریم های اعمال شده علیه ایران می گوید: “اکنون شش سال است که به ایران می روم. چندین بار ازطرف شبکه آر تی بی اف به این کشور رفته ام. این بار می خواستم با نگاهی به صنایع فرش گزارشی از تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده تهیه کنم. فرش برای مردم این کشور یک ارزش هنرمندانه و بازرگانی دارد و به مانند آثار هنری در نزد ماست. امروزه حتی متمولان نیز در این بخش با مشکلاتی روبرو هستند، زیرا بدون حضور توریست ها و شرکت های خارجی و شرایط بد مالی ایرانیان، تقاضا برای خرید فرش به شدت کاهش یافته.”

این روزنامه نگار، با توجه به اهمیت این بخش، به دیدار فروشندگان و همچنین کارگران و رفوگران رفته و بازار و کارگاه های این صنعت را از نزدیک لمس کرده. او می گوید: “من این موضوع را به بسیاری از کانال ها پیشنهاد دادم و درنهایت شبکه فرانس ۲۴ تولید آن را پذیرفت. حکومت ایران همواره به شیوه ای رفتار کرده که گویی تحریم ها هیچ گونه مشکلی در سطح جامعه ایجاد نکرده اند. درحالی که واکنش مردم عکس آن را نشان می دهد و روز به روز نیز بر وخامت این بحران افزوده می شود.”

ولی شرایط به گونه ای پیش رفته که گویی این واقعیت اقتصادی باید مسکوت بماند. از دید برخی ناظران، حتی پذیرفتن اینکه قیمت ها افزایش یافته، امکان پذیر به نظر نمی رسد.

با این حال، گزارش “ایران: روند تحریم ها” تصاویر نگران کننده ای را نشان می دهد: تظاهراتی که برای یادبود گروگانگیری سال ۱۹۷۹ برگزار می شود. در این تصاویر زنان جوانانی را می توان دید که در “نبرد حکومت علیه استکبار” بسیار با اراده و متعهد به نظر می رسند. تصاویر دیگر تأمل انگیزترند: کودک هایی که آموزش فشرده “قرآن-کاراته” می بینند تا در آینده یک گروه ویژه را در بسیج تشکیل دهند. او در این خصوص می گوید: “بله، آنها بسیار مصمم به نظر می رسند.”

اولین گزارش او در مورد یهودیان تهران بود که روز پنج شنبه صبح پخش شد و این گزارش قرار است به صورت یک گزارش اینترنتی در سایت فرانس ۲۴ قرار گیرد. خانم بورگو در ادامه می افزاید: “این اولین باری است که در تهیه یک گزارش اینترنتی مشارکت کرده ام. این گونه گزارش ها به کاربران اینترنتی این امکان را می دهد که با توجه به اوقات فراغت به سایت مراجعه کنند و زندگی روزمره مردم تهران را ببینند.”

او در پایان می گوید: “بی شک مجدداً به ایران بازخواهم گشت، زیرا امسال سال انتخابات این کشور است.

منبع: لا لیبر، ۱۹ ژانویه