در بهار عربی، مردم اسلام ترکیه را می خواهند

نویسنده
آرش معتمد

» فائزه هاشمی "بیداری اسلامی" را رد کرد

در حالی که سران جمهوری اسلامی و رسانه های نزدیک به حکومت رویدادهای سال 2011 در منطقه را “بیداری اسلامی” و متاثر از “انقلاب اسلامی” می دانند، فرزند  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام الگوی خیزش در کشورهای عربی را “جنبش سبز” دانست. او  گفته مگر جمهوری اسلامی چه دستاوردی داشته که کشورهای دیگر بخواهند از ایران الگو بگیرند.

” این خیزش ها و اعتراضات مردمی نه تنها الگو گرفته از انقلاب اسلامی نیست بلکه به نظرم الگوی این مردم جنبش سبز ایران است” این ها  جملاتی است که سایت جناح راستی جهان نیوز از قول  فائزه هاشمی  نقل کرده  و  نوشته دختر آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین ضمن مخالفت با توصیف تحولات کشورهای عربی به  ”بیداری اسلامی”، گفته است:” مگر جمهوری اسلامی ایران در طول این ۳۳ سال چه دستاوردی داشته که کشورهای دیگر بخواهند از ایران الگو برداری کنند؟”

فائزه هاشمی  در مجلس پنجم، دومین رای در سراسر کشور را داشت و حتی با اعلام رای بیشتر برای علی اکبر ناطق نوری، در محافل سیاسی شایع بود که به دستور هاشمی آرای کمتری برای فرزند وی خوانده شد تا اعتبار رییس وقت مجلس که نامزد جانشنی هاشمی بود خدشه دار نشود.

این نمانیده سابق تهران در مجلس به نوشت جهان نیوز  الگوی کشورهای عربی را همسایه شمال غربی ایران می داند و می گوید:” مردم این کشورها، اسلام ترکیه را می خواهند که به حجاب و پوشش زنها کاری ندارد.”

مواضع دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مستقیما آرای سران نظام جمهوری اسلامی پیرامون تحولات سال 2011 در کشورهای عربی را به چالش می کشد. از آیت الله علی خامنه ای به عنوان نخستین کسی یاد می شود که عبارت “بیداری اسلامی” برای توصیف وقایع اخیر منطقه استفاده کرده است. رهبر جمهوری اسلامی شهریور امسال در اجلاس بیداری اسلامی در تهران صراحتا از تاثیر انقلاب سال 57  بر انقلاب های خاورمیانه سخن گفته بود:” تشکیل نظام ماندگار و مقتدر و شجاع و پیش‌رونده‌ی جمهوری اسلامی و تأثیر آن در بیداری اسلامی امروز، نیز خود داستان مفصل و در خور بحث و تحقیقی است که یقیناً فصل مشبعی در تحلیل و تاریخ‌نگاری  وضعیت کنونی دنیای اسلام را به خود اختصاص خواهد داد.”

فائزه هاشمی که به نوشته جهان نیوز در تهران و در حاشیه نشست “خاورمیانه و چشم انداز حکومت های مردم سالار” با خبرنگار این سایت سخن گفت صراحتا چنین نظریاتی را رد کرد. وی با این توضیح که “نشانی از اسلام خواهی و استکبار ستیزی” در انقلاب های شمال آفریقا ندیده است خاطر نشان می کند:“اگر ما تحلیل درست و واقعی از این تحولات نداشته باشیم نمی توانیم درست تصمیم بگیریم، همانطور که در طول این چند سال تحلیل های اشتباه از وضعیت جهان باعث عدم پیشرفت ایران شده است.”

کارشناسان آگاه به مسائل ایران و عرب، نظر فائزه هاشمی را تایید می کنند. دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه، اثر پذیری جنبش های منطقه از جنبش سبز را تایید کرده. او این نظر را مطرح می کند که “ این جنبش‌ها بسیار متاثر از جهانی شدن بوده ؛ همچنین متاثر از انقلاب اطلاعات و ارتباطات است که جهان را به دهکده بدل ساخته و ارزش‌ها و تجارب سایر جوامع را پیش روی اعراب قرار داد. به اعتقاد من این جنبش ها تا حدودی هم متاثر از جنبش سبز است که در تهران ظاهر شد. نکته دیگر هم طرح خاورمیانه بزرگ بود که آمریکایی ها مطرح کردند برای تغییر ساختار و دموکراتیزاسیون.”

دکتر آصف بیات، استاد برجسته جامعه شناسی و مطالعات خاور میانه نیز می گوید “خبرهایی است که جنبش سبز منبع الهام بسیاری از جوانان و فعالین سیاسی و اجتماعی تونس بوده است.”

 

چرا فائزه هاشمی نگران شده است؟

گفتنی است سایت جهان نیوز همراه با  انتشار گفتگوی خود با فائزه هاشمی، نوشته: “(هاشمی) در حالی این سخنان را مطرح کرده است که خود انقلابیون مصر، تونس، یمن و بحرین خیزش خود را الهام گرفته از انقلاب اسلامی و استکبارستیزی ایران را الگوی خود عنوان کرده اند؛ همان ویژگی که نه تنها در جریان فتنه وجود نداشته که تقریبا همگان این جریان را عامل و تحت مدیریت غرب می دانند. حال روشن نیست که چرا فائزه هاشمی از این واقعیت نارحت و نگران شده است.”

نویسنده در متن گزارش و یا پایان آن هیچ مرجعی برای استدلال های خود در خصوص “الهام گرفتن” جوامع عربی از انقلاب اسلامی ارائه نکرده است. راشد الغنوشی رهبر اسلامگرایان تونس صراحتا گفته است وی شیوه آیت الله خمینی را پیش نخواهد گرفت. او گفته بود: “برخی افراد تلاش می‌کنند عبای (امام) خمینی را بر من بیاندازند. من نه (امام) خمینی و نه شیعه هستم.”

غنوشی در پاسخ به سئوالی درباره افراط گرایانی که دموکراسی به شیوه غربی آن را رد می کنند و خواهان ایجاد دولت اسلامی سنتی هستند گفت: جنبش تحت رهبری من از این افراد و مواضع آنها بسیار دور است. چنین افکاری در رویکرد معتدلانه اسلامی هیچ جایگاهی ندارند. این طرز تفکر، افراطی و به فهم صحیح از اسلام تکیه ندارد.”

در همان زمان حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان نوشت: “آمریکا و متحدانش، مخاطب اصلی اظهارات راشد الغنوشی هستند و ایشان از این طریق - به تقیه یا به واقع- قصد دارد به آمریکا و متحدانش اطمینان بدهد که نباید از قدرت گرفتن احتمالی وی در تونس نگران باشند! تا مبادا از رهگذر این نگرانی در پی مقابله و تضعیف او برآیند. چرا؟! پاسخ بسیار روشن است و آن، این که تنها خطر و یا بیشترین خطری که آمریکا، اروپا، اسرائیل و حاکمیت های دست نشانده منطقه را تهدید می کند، برانگیختگی مردم در بستر بینش و نقش امام خمینی(ره) و الگوی انقلاب اسلامی برخاسته از ایران است. آیا غیر از این است؟!”

این مقاله 12 بهمن سال گذشته منتشر شد و تنها 13 روز پس از آن بود که صدها هزار تن از شهروندان جنبش سبز در پاسخ به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای اعلام حمایت و همبستگی با انقلاب های دموکراتیک مصر و تونس به خیابان های ریختند. یکی از هزاران شهروند بازداشت شده در آن تظاهرات فائزه هاشمی بود.

 

مخالفت با روحانی

فایزه هاشمی دیروز  به دعوت حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست تخصصی “همایش خاورمیانه و چشم انداز حکومت های مردم سالار”حضور یافته بود، بنا به گزارش  به رد سخنرانی های رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص نحوه سقوط دیکتاتورهای منطقه پرداخت. او تصریح کرد: “بنده تحلیل آقای روحانی را قبول ندارم که گفتند: غربی ها مبارک و بن علی را چون دست نشانده آنها بودند درمقطعی حساس از معرکه خارج کردند و لی قذافی را که مخالف غربی ها بود به طرز بدی کشتند. بلکه مبارک و بن علی خودشان زرنگ بودند و وقتی اعتراضات مردمی را مشاهده کردند فرار کردند ولی قذافی حاضر به فرار نشد و مبارزه کرد.”

همایش خاورمیانه و چشم انداز حکومت های مردم سالاری زمانی در تهران برپا شده که سالگرد بهار عربی است، انقلابی که درست یکسال پیش ( 27 آذر )  آغاز شد. آنگاه که محمد بوعزیز در اعتراض به بدرفتاری پلیس تونس با وی دست به “خودسوزی” زد و باعث های شورش در مناطق فرودست تونس علیه دولت شد و در کوتاه مدت تبدیل به اعتراض های سراسری علیه دولت زین العابدین بی علی و متعاقبا گریز وی از کشور و پیروزی انقلاب شد. این پیروزی برق آسا و مسالمت آمیز پس از آن به مصر سرایت کرد و باعث سقوط حسنی مبارک شد. خیزش های مشابهی در لیبی، بحرین و سوریه نیز انجام شد. در لیبی مخالفان در جنگی خونین با نیروههای معمر قذافی سرانجام اواخر ماه گذشته به پیروزی رسیدند، شهروندان بحرین توسط پلیس آن کشور و نیروهای کمکی سعودی به عنوان نماینده شورای همکاری های خلیج فارس  سرکوب شدند و سوریه نیز از اسفند سال گذشته تا امروز علیه دولت بشار اسد قیام کرده است، اعتراض های شهروندان سوریه تاکنون نزدیک به 5000 تن کشته داشته است و در عین حال از سوی آیت الله خامنه ای “انحرافی” نامیده می شود. سوریه متحد اصلی جموری اسلامی در منطقه است.

هم صدا با آیت الله خامنه ای دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز تمامی این تحولات را متاثر از انقلاب اسلامی می دانند. برخی همچون آیت الله مهدوی کنی – رئیس مجلس خبرگان- پا را فراتر نهاده و معتقدند: “بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه به دلیل رهبری داهیانه ایشان [آیت الله خامنه ای] و بقاء حکومت اسلامی است.”

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل نیز بر این باور است که “امت اسلام با الهام از انقلاب اسلامی ایران وارد عرصه مبارزه شده است.” به اعتقاد وی “ایران اسلامی، کانون توجه ملل عالم و همه آزادیخواهان جهان است که با الگوگیری از نظام اسلامی بر ضد دشمنان قیام نموده اند. ”

سه روز پیش وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد  نیز نقش رهبر انقلاب سال 57 را در تحولات منطقه موثر دانسته و گفته بود: “بیداری اسلامی بدون تردید متاثر از انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی است.”

نظامیان نظام البته نظریات جزئی تری برای تحلیل وقایع منطقه ارائه کرده اند. برای نمونه معاون ستاد کل نیروهی مسلح “تفکر بسیجی” را در انقلاب های منطقه دخیل دیده و گفته بود: “مردم این کشورها بر اساس تفکر بسیجی و با اعتماد به خود و توکل بر خدا گام در مسیر نجات خود برداشتند.”

گفتنی است رسانه های نزدیک به حاکمیت به اندازه ای بر روی استفاده از عبارت “بیداری اسلامی” برای توصیف تحولات خاورمیانه در سال 2011 حساس هستند که هفته گذشته خبرگزاری فارس، تیتر یکی از خبرهای خود را چنین برگزید: “فصلنامه مجمع تشخیص مصلحت، بیداری اسلامی را “بهار عربی” نامید.”

فارس که عبارت “انقلاب عربی” را “غربی” می داند در این خبر آورده بود: “چهارمین شماره این فصلنامه به اذعان خبر منتشره در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تحولات منطقه و بیداری اسلامی به عنوان غربی این تحولات یعنی “بهار عربی” یاد شده است؛ متن زیر عین خبر منتشره در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام است.”
پس از آن سایت خط نیوز نیز ضمن باز انتشار این خبر از مجمع تشخیص مصلحت خواست “بیشتر مراقب باشد”!