نقص فنی در نیروگاه بوشهر

نویسنده
حسین محمدی

» آیا استاکس‌نت فعالیت خود را آغاز کرده است؟

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، دلیل تاخیر در بارگذاری سوخت اصلی در قلب راکتور اتمی بوشهر را “نقص فنی” و مشاهده “نشت” در یکی از استخرهای جنب رآکتور عنوان کرد.و همچنین بلافاصله اضافه کرده است که این موضوع ارتباطی با کرم “استاکس‌نت” ندارد.

صالحی اعلام کرده است که این مشکل برطرف شده و نیروگاه بوشهر در نیمه دوم مهرماه کار خود را آغاز خواهد کرد.  پیش از این اعلام شده بود زمان آغاز به کار نیروگاه بوشهر، نیمه اول مهرماه خواهد بود.

سخنان صالحی باعث شده است که بار دیگر نگاه‌ها به سمت ویروسی جلب شود که اکنون گفته می‌شود برای ضربه زدن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.

پیش از این، محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر، به خبرگزاری ایرنا گفته بود کرم اینترنتی استاکس نت فقط چند رایانه شخصی کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر را آلوده کرده است و موفق به ورود به کامپیوترهای اصلی نیروگاه بوشهر نشده است.

این سخنان در حالی بیان شده است که اوایل هفته، وزیر اطلاعات اعلام کرد “این وزارت خانه تعدای جاسوس هسته ای در ارتباط با مساله حمله کرم استاکس نت به رایانه های مراکز هسته ای و صنعتی را دستگیر کرده است.”

حیدر مصلحی گفته بود که: “اشراف ما بر شبکه‌های مجازی اجازه فعالیت در این زمینه را از دشمنان سلب کرده است. تمامی اقدامات مخرب استکبار در فضای مجازی توسط سربازان گمنام امام زمان به سرعت کشف و راهکارهای مقابله با آن طراحی و به اجرا گذاشته می شود.”

برخی آگاهان مسایل سایبری معتقدند گرچه هنوز نمی توان با قطعیت از نفوذ استاکس‌نت به نیروگاه هسته‌ای بوشهر و تلاش برای تخریب آن سخن گفت، اما به نظر می‌رسد که با توجه به اتفاقات رخ داده در هفته‌های گذشته، باید اذعان کرد که خراب کاری های این ویروس کامپیوتری، به طور رسمی در نیروگاه بوشهر آغاز شده است.

پیش از این، “لس‌آنجلس تایمز” با استناد به نظر یک مقام ارشد تکنولوژی اطلاعات جمهوری اسلامی نوشته بود: “اکنون که گزارش های بیشتری از سوی کارشناسان تحلیلگر این بدافزار منتشر شده و نیز معلوم شده رایانه های مربوط به برنامه بحث انگیز هسته ای ایران آلوده شده اند، آشکارتر شده که وظیفه استاکس نت خرابکاری و نه جاسوسی بوده است و حجم کاری آن بسیار بزرگتر از چیزی است که به نظر می آمد. آنطور که حمیدرضا علیپور مقام ارشد تکنولوژی اطلاعات ایران می گوید، کارشناسان رایانه ای فکر می کردند ظرف یک تا دو ماه موفق به یافتن منبع آن شوند اما حملات همچنان ادامه دارد و اکنون نسخه های جدیدی از این بدافزار در حال انتشار است.”

فاکس‌نیوز نیز اعلام کرده است که “با توجه به سابقه هفت ماهه نفوذ استاکس نت در ایران، به نظر می رسد مشکلاتی که پیش از این برای سانتریفیوژهای نیروگاه بوشهر نیز به وجود آمده بود، می تواند ناشی از نفوذ استاکس نت باشد.”

هفته گذشته مقامات هسته ای کشور حمله رایانه ای کرم استاکس نت به نیروگاه هسته ای بوشهر را تکذیب اما در عین حال اذعان کرده بودند که دستکم سی هزار رایانه مراکز صنعتی ایران آلوده به این ویروس شده است. همزمان وزارت صنایع اعلام کرد 60 درصد از کل رایانه هایی که در سه کشور ایران، هند و اندونزی آلوده به کرم استاکس نت شده اند، متعلق به مراکز صنعتی ایران است. محمود اولیایی، مدیرکل صنایع برق کشور، گفته بود که “این ویروس مخرب، یک ویروسی جاسوسی است که صنایع کشور را هدف قرار داده است. این کرم رایانه ای قادر است اطلاعات مربوط به خطوط تولید را جمع آوری کند و برای طراحان خود این ویروس انتقال دهد.” وی همچنین خبر داده بود: “ستادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده تا در مورد چگونگی مبارزه با ویروس جاسوس تصمیم‌گیری شود.”

افشین روغنی، معاون اقتصادی وزیر صنایع نیز اعلام کرده بود که 9 گونه مختلف از این ویروس وارد سیستم های صنعتی کشور شده است، اما تنها 3 مورد از آن ها مورد شناسایی قرار گرفته است.

پیش از این بعضی مطبوعات آلمان تحلیل‌هایی در این باره منتشر کر‌ده‌ بودند. “فرانکفورتر آلگماینه‌تسایتونگ”، روزنامه‌ چاپ فرانکفورت، در گزارشی از حمله‌ سازمان‌یافته علیه سامانه‌های هدایتگر برنامه‌ اتمی ایران خبر داد و آن را نخستین و مؤثرترین ضربه‌ احتمالی به برنامه اتمی ایران ارزیابی کرد.  اشپیگل آنلاین نیز در گزارش مفصلی ضمن اشاره به هشدار جهانی هفته‌ گذشته، از گسترش این ویروس کامپیوتری علیه برنامه‌های هدایت سامانه‌ها در بخش صنعتی نوشت.