واشنگتن درحال محاصره ایران است

نویسنده

ایالات متحده اعلام کرد قراردادهایی تسلیحاتی به ارزش حداقل 20 میلیارد دلار با عربستان سعودی و 5 کشور دیگر خلیج فارس منعقد خواهد کرد تا در مقابله با تأثیر روزافزون ایران در منطقه از آمادگی لازم برخوردار باشند.

به نقل از واشنگتن پست و نیویورک تایمز که روز شنبه به چاپ رسید، دولت امریکا همچنین قراردادهای دیگری با 5 کشور خلیج فارس [امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین، عمان] که در کل به ارزش 20 میلیارد دلار است منعقد خواهد کرد.

این دو روزنامه به نقل از دیگر مسؤولین امریکایی می افزایند واشنگتن همچنین یک قرارداد 13 میلیارد دلاری با کشور مصر و یک قرارداد 10 ساله در زمینه کمک های نظامی به اسراییل [به ارزش 30.4 میلیارد دلار] در دستور کار خود دارد تا آن را با قراردادی که در سال جاری منقضی می شود جایگزین کند. این قراردادهابه خوبی افزایش کمک امریکا به این دو کشور را نشان می دهد. در مورد اسراییل مبلغ قرارداد به میزان 9 میلیارد دلار افزایش یافته است.

به نوشته واشنگتن پست، این قراردادهای تسلیحاتی از مهم ترین قراردادهایی هستند که در دوره ریاست جمهوری جرج بوش منعقد شده اند و هدف آنها تقویت متحدان واشنگتن در منطقه خاورنزدیک است تا بتوانند با تأثیر روزافزون ایران در این منطقه مقابله کنند.

یکی از مسؤولین عالی رتبه امریکایی می گوید: “ما به خوبی از احتیاجات متحدان خود آگاهیم و می دانیم که هر یک از آنها مایل است تا در برابر یک ایران مهاجم قد علم کند. یکی از شیوه هایی که در روبرو شدن با این مسأله مفید خواهد بود این است که متحدان و دوستانمان را تقویت کنیم.”

قرارداد منعقد شده با عربستان به ویژه موشک های هوا به هوا JDAM [هدایت شونده از طریق ماهواره] را شامل می شود که درواقع تبدیل بمب های کلاسیک به تسلیحات هدایت شونده دقیق است. این درحالی است که نیویورک تایمز در ماه آوریل نوشته بود مذاکرات در این زمینه به دلیل نگرانی مقامات اسراییلی از فروش تسلیحات هدایت شونده دقیق به سعودی ها به تعویق افتاده.

به نوشته این روزنامه، پنتاگون به منظور کاهش نگرانی اسراییلی ها از سعودی ها خواسته است تا برخی محدودیت ها، مانند اندازه این سلاح ها و محل نصب آنها را بپذیرند.

در ماه های اخیر، مذاکرات بین امریکا و عربستان، علیرغم تنش های به وجود آمده بین ریاض و واشنگتن به دلیل عدم حمایت عربستان از دولت عراق، دنبال شده است.

این قراردادهای تسلیحاتی باید روز دوشنبه قبل از سفر کاندولیزا رایس و رابرت گیتس [وزیر دفاع امریکا] به خاورنزدیک اعلام شوند.

ازطرف دیگر، دولت بوش باید توافق کنگره را برای نهایی کردن این قراردادها به دست آورد که در این مورد هم مذاکرات با اعضای پارلمان آغاز شده است. دولت امریکا امیدوار است حتی در صورت وجود تنش در رابطه با ریاض بتواند این موافقت را در پاییز سال جاری کسب کند. یک مسؤول عالی رتبه امریکایی اظهار می دارد: “ما از سال ها پیش به اعراب خلیج فارس کمک کرده ایم و این مسأله باید ادامه پیدا کند.”

این مقام عالی رتبه پنتاگون همچنین می افزاید متحدین امریکا در خلیج فارس “نسبت به مداخله ما در منطقه و خروج احتمالی از عراق نگرانند”. درحقیقت، نگرانی حکومت های سنی خلیج فارس از زمان انتخاب دولت شیعه طرفدار ایران در عراق بسیار افزایش یافته است.

رابرت گیتس نیز در پاسخ به این کشورها اظهار می دارد: “هر آنچه در کوتاه مدت در عراق روی دهد، تعهد و مداخله ما در منطقه بی چون و چرا و قاطع خواهد بود. ما در واقع مصمم هستیم که حتی آن را تقویت و گسترش دهیم.”

منبع: لالیبر، 28 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری