آمریکا در حال ساختن بمب های مناسب

نویسنده

» مقاله آرتیکولو تره درباره بحران هسته ای

دانیله کاردتا

آمریکایی ها هنوزسلاحی  که توانایی منهدم کردن  تاسیسات اتمی زیرزمینی ایران را  داشته باشد، در اختیار ندارند. به همین دلیل پنتاگون برنامه ای برای تولید این سلاح در دست اجرا دارد. بعلاوه، ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال بازرسی در ایران هستند.

به این سلاح ها “بمب سنگر شکن” یا ام او پی می گویند، این سلاح های آمریکایی برای تخریب سازه های زیر زمینی بکار می رود. با این حال پنتاگون متوجه شده است که “ام او پی” ها برای از بین بردن تاسیسات زیرزمینی ایران توان کافی  ندارند. این موضوع را روزنامه وال استریت ژورنال برای اولین مطرح کرد و نوشت  پنتاگون قصد دارد سلاح های توانمند تری برای تخریب تاسیسات اتمی زیر زمینی ایران بسازد.

بمب‌های “ام او پی” برای نفوذ به تاسیسات اتمی مستحکم زیرزمینی ایران و کره‌شمالی طراحی شده است. این بمب های 14 تنی قبلا آزمایش شده  . به همین دلیل پنتاگون از کنگره درخواست تصویب بودجه کرده است تا بتواند بمب قدرتمند تری بسازد تا درصورت نیاز به حمله فوری به تاسیسات اتمی ایران، سلاح مناسب را در اختیار داشته باشند.

وزارت دفاع آمریکا از کنگره این کشور تقاضای بودجه اضافی 82 میلیون دلاری برای توسعه و تقویت این بمب‌ها کرده است. هدف آن است که این بمب‌ها قادر باشند در سنگرهای بتنی زیرزمینی و دیواره فولادی نفوذ کرده و تاسیسات مخفی در زیرزمین را نابود کنند. لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا، به نواقص این بمب در برابر برخی تاسیسات زیرزمینی ایران اشاره کرده و گفته است، “انتظار می‌رود به زودی این بمب‌ها با توسعه بیشتر به عمیق‌ترین تاسیسات زیرزمینی نفوذ کنند.” باراک اوباما نیز گفته است که  آمریکا مصمم است که ایران را از دستیبای به سلاح اتمی بازدارد. این اظهارات اوباما کافی است تا همه بدانند گزینه نظامی هنوز مطرح است بخصوص در زمانی که تحریم ها فایده ای ندارد.

بعلاوه قرار است گروهی از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از ویتنام راهی ایران شده اند. این کارشناسان قرار است به سووالات بی جواب مانده در مورد برنامه های اتمی ایران، پاسخ بدهند. این هیات را کارشناسان ارشد آژانس، هرمان ناکائرتس و رافائل گروسی همراهی می کنند و قرار است با همکاران ایرانی شان دیدار داشته باشند. یک مقام نزدیک به آژانس گفت که آنها ازسایت های اتمی ایران بازدید نمی کنند اما تلاش می کنند تا مذاکرات با ایران در مورد برنامه های اتمی این کشور  که از نظر غرب مشکوک است از سر بگیرند.

آرتیکولو تره، 29 ژانویه