آقا از جبهه متحد راضی نیست

نویسنده
حسین محمدی

» مرتضی آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری:

دبیرکل “جبهه پایداری” مدعی شده‌ که رفتار سیاسی جبهه متحد اصول‌گرایان با مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شده است. به گفته مرتضی آقاتهرانی، آنها “عده‌ای را آوردند که آقا راضی نیست آنها در رأس باشند”. این در حالی است که سخنگوی جبهه پایداری از امکان مشترک بودن نامزدها با جبهه متحد اصول‌گرایان سخن گفته؛ هر چند یک عضو حزب موتلفه، شروط جبهه پایداری برای ائتلاف را “امکان‌پذیر و به جا” ندانسته است.

 کامران باقری لنکرانی٬ وزیر سابق بهداشت٬ که اکنون سخنگوی جبهه پایداری است٬ با رد انتساب جزوه منتشر شده به جبهه پایداری٬ اصول‌گرایان را متهم کرد که بدون خواندن این جزوه٬ اقدام به مصاحبه علیه جبهه پایداری کرده‌اند.

وی در عین حال اضافه کرد که “بخش زیادی از این مطالب را که حاوی نکات ارزشمندی بود، درست می‌دانیم گرچه موضع جبهه پایداری نبوده است. به نظر ما بهتر بود بخشی از ادبیات این مطالب مومنانه‌تر گفته می‌شد”.

اشاره لنکرانی به انتشار جزوه‌ای است که در آن به شدت به اصول‌گرایان حمله شده بود. منتقدان اصول‌گرای احمدی‌نژاد انتشار این جزوه را “بازی در منطقه ممنوعه” و حاوی توهین به مهدوی‌کنی و محمد یزدی دانسته و مواضعی تند علیه آن اتخاذ کرده بودند.

لنکرانی همچنین با اشاره به “افتخار برخی اعضای جبهه پایداری به «وکیل‌الدوله» بودن” گفته است: “حراست مصالح نظام و انقلاب برای ما افتخار است. اینکه ما اقداماتی انجام دهیم تا مسیر خدمت رسانی به مردم خدشه دار [شود] و مصالح نظام رعایت نشود موجب افتخار نیست”.

از سوی دیگر، حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه٬ با اشاره به عدم حضور جبهه پایداری در ائتلاف اصول‌گرایان گفت: “جبهه پایداری هنوز بر شروط‌شان پافشاری دارند و فکر می کنند که جبهه متحد می تواند مسیری که در فرآیند انتخابات طی کرده را باز گردد و تغییراتی در ترکیب شورای مرکزی بدهد.در حالیکه چنین چیزی امکان پذیر نیست و این انتظار، به واقع انتظار به جایی نیست”.

وی همچنین با اشاره به عدم حضور حامیان احمدی‌نژاد در ائتلاف اصول‌گرایان گفت: “طرفداران دولت از جمله جریانهایی هستند که مثل جریان مهرورزی و عدالت از ابتدا نخواستند با اصولگرایان همراه باشند یا در مجموعه آنها قرار گیرند. البته جبهه متحد اصولگرایی هم اصراری نداشته و حتی دعوتی از آنها نکرد که به مجموعه اصولگرایان بپیوندند. از ابتدا نظر و موضع جریانهای طرفدار دولت این بود که با جبهه متحد اصولگرایان همراه نباشند و به صورت مستقل عمل کنند.مجموعه عناصر این جریانها نیز سعی کردند که خود را جریان جدای از اصولگرایی جلوه دهند”.

پیش از این محمدتقی مصباح یزدی - که از وی با عنوان لیدر معنوی جبهه پایداری نام برده می‌شود ـ در دیدار با اعضای شورای مرکزی این تشکل٬ درباره انتخابات و ائتلاف میان اصول‌گرایان گفته بود: “آنچه محور وحدت آنهاست اعتقاد به ولایت فقیه و رهبری است. ولی این معنایش این نیست که در همه چیز با هم اشتراک دارند، نخیر اختلاف سلیقه هم دارند. بالاخره ما در این جامعه زندگی می کنیم، بهترین حکومت در این عالم، جمهوری اسلامی ایران است و مهمترین رکنش هم ولایت فقیه است. ولی واقعیت این است که اختلاف سلیقه هست”.

وی همچنین درباره استراتژی جبهه پایداری برای انتخابات مجلس گفت: “یک جا شاید شما لیست 30 نفره بدهید یا یک نفر را معرفی کنید یا حتی شاید لازم نباشد شما از او علنی حمایت کنید بلکه پنهانی حمایت کنید. اگر هدف این باشد شکست نخورده ایم”.

سخنان مصباح یزدی٬ تلویحا تایید کننده سخنان کسانی است که پیش از این اعلام کرده بودند میان وی و افرادی چون مهدوی‌کنی و محمد یزدی ـ که از سران جبهه متحد اصول‌گرایان هستند ـ اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و وی حاضر به ائتلاف با آن‌ها نیست. در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از چهره‌های اصول‌گرا تلاش کردند تا میان این دو گروه ائتلافی به وجود‌آورند٬ اما موفق نشدند. حمید رسایی ـ از نزدیکان مصباح یزدی - نیز درباره ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان گفته بود: “الان وقت وحدت نیست…. اگر ما وحدت می کردیم فشار اینها به نظام و آقا بیشتر می شد”.

همسو با این اظهارات، مرتضی آقاتهرانی٬ دبیرکل جبهه پایداری نیز اعلام کرده رهبر جمهوری‌اسلامی با کسانی که “جبهه متحد اصول‌گرایان” می‌خواهد در راس امور باشند٬ مخالف است. وی در جمع برخی از طلاب قم با بیان این مطلب٬ گفته است: “دوستان جبهه متحد یک عده‌ای را آوردند که آقا راضی نیست آنها در رأس باشند”.

وی نامی از این افراد نبرده است٬ اما گفته که آنها “ساکتین فتنه” هستند و “جبهه متحد اصول‌گرایان” در این خصوص برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند.

ادعاهای آقاتهرانی در حالی بیان شده است که علی‌اکبر ولایتی٬ مشاور رهبر جمهوری‌اسلامی و از اعضای جبهه متحد اصول‌گرایان٬ درباره کاندیداهای این جریان٬ گفته بود: “ساکتین فتنه، انحراف و اختلاس در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار نخواهند گرفت”.

بحث “ساکتین فتنه” از موارد اختلاف میان جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری است. اعضای جبهه پایداری این لقب را به افرادی چون لاریجانی و قالیباف داده و گفته اند که تا زمان حضور آنان در جبهه متحد اصول‌گرایان٬ حاضر به ائتلاف نخواهند بود.