فاجعه مرگبار در اولین رالی بین المللی

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از اتومبیل رانی تهران

مسابقات رالی شیراز، به عنوان اولین مسابقات بین المللی حرفه ای که در ایران برگزار می شد، روز جمعه، در دومین روز برگزاری خود شاهد یک حادثه مرگبار بود.

آرش رامین یکتا، کمک راننده حسین قدسی، که به عنوان نقشه خوان تیم سایپا در این مسابقات شرکت کرده بود، طی حادثه ای جان خود را ازدست داد. به گفته یکی از اعضای تیم سایپا که نخواست نامش ذکر شود، این حادثه پس از یک پرش و واژگون شدن اتومبیل اتفاق افتاد.

پس از این حادثه مرگبار، تیم سایپا و دیگر تیم های شرکت کننده در مسابقات تصمیم گرفتند که از ادامه مسابقه صرف نظر کنند.

حمیدرضا مهرعلی، رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران، دراین خصوص گفت: “مسابقات رالی لغو نشد، ولی ما پس از این وقوع این حادثه تصمیم گرفتیم که از برگزاری بخش های آخر مسابقه صرف نظر کنیم.”

هانی شعبان، از نمایندگان سوری فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی [فیا] که برای سازماندهی این رالی به ایران اعزام شده بود دراین خصوص به فرانس پرس گفت: “سازماندهی این رالی و تمهیدات امنیتی در حد بسیار خوب بود. این حادثه حتی این امکان را برای ما به وجود آورد که به رعایت استانداردهای اتومبیلرانی در آن پی ببریم. گروه های امنیتی و آمبولانس ها ظرف چند دقیقه خود را به محل حادثه رساندند.”

زیاد جاموس، مسؤول رعایت استانداردهای امنیتی در اتومبیل ها و در طول مسیر مسابقه، نیز همین نظر را دارد.

این مسابقات دو روزه از روز پنج شنبه در حدود ۳۰ شرکت کننده را در اطراف تخت جمشید، در ۵۰ کیلومتری شیراز، گرد هم آورده بود.

راجر فغالی، راننده لبنانی، در این رالی مقام اول را کسب کرد و به دنبال او، خلیفه صالح العطیه، راننده قطری، به مقام دوم رسید. در این مسابقات، لاله صدیق، راننده ایرانی نیز حضور داشت.

رالی شیراز یکی از سه کاندیدای انتخاب شده در این فصل برای قهرمانی رالی خاورمیانه در سال ۲۰۱۵ بود.

زیاد جاموس گفت: “معمولاً دراین زمینه نباید اظهارنظر کنم، ولی حادثه امروز تأثیری بر قضاوت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی نخواهد داشت […] شما باید اکنون به امور تدارکاتی سال آینده فکر کنید؛ شاید خبر خوبی در راه باشد.”

لوریان لوژور، ۲۶ سپتامبر