افشای معامله غیرقانونی دولت و سپاه

نویسنده
نازنین کامدار

» مجلس تحقیق و اعلام کرد

به فاصله یک روز پس از  تایید اتهامات محمد رضا رحیمی در پرونده فساد اقتصادی خانه فاطمی توسط محسنی اژه ای، کمیته تحقیق و تفحص مجلس نیز از تخلفات گسترده در واگذاری شرکت مخابرات به صندوق تعاون سپاه پاسداران پرده برداشت و فهرستی از جرائم اقتصادی وزیر سابق ارتباطات و بخشی از حقایق پشت پرده مربوط به این واگذاری را منتشر کرد.گزارشی که همچون ماجرای رحیمی، با سکوت دولت و هوادارانش مواجه شده است.

کمیته تحقیق و تفحص از مخابرات مجلس روز گذشته متنی را در صحن علنی قرائت کرد که طی آن  بر “تخلفات وزیر سابق مخابرات”، “رقابت صوری” و “واگذاری انحصاری به سپاه” اشاره مستقیم شده است.بنا به نوشته خبرگزاری ایلنا، در بخشی از این گزارش که به زد و بند های پشت پرده برای واگذاری شرکت مخابرات به سپاه اشاره دارد، آمده است: “مزایده سهام بلوکی، دو رقیب اصلی داشت: یکی کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد و دیگری کنسرسیوم اعتماد مبین(تعاونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی). با وجود پذیرفته شدن هر دو شرکت تا یک روز قبل از مزایده و ابلاغ رسمی تأیید صلاحیت به هر دو شرکت، در روز قبل از برگزاری مزایده شرکت پیشگامان کویر یزد به دلایل عدم اهلیت حذف و برای قانونی جلوه دادن مزایده خارج از فرجه قانونی، کنسرسیوم مهر اقتصاد ایرانیان توسط سازمان خصوصی‌سازی، پذیرفته شد و مورد تأیید صلاحیت قرار گرفت، در حالیکه برخی اعضاء این کنسرسیوم با کنسرسیوم اعتماد مبین مشترک بودند و اساساً تنها برای قانونی جلوه دادن مزایده وارد رقابت صوری شدند. نکته جالب توجه این است که پیشگامان کویر یزد خود یکی از سه پیمانکار شرکت زیر‌ساخت برای ارائه خدمات تلفن بین‌الملل اینترنتی است که از امنیتی‌ترین بخش‌های مخابرات است. بنابر شرایط فوق، برگزاری مزایده بلوک مدیریتی، با رعایت ظاهری مقررات و کاملاً غیر رقابتی به‌منظور واگذاری سهام به یک مجموعه خاص که بیشتر تحت مدیریت نهاد‌های عمومی قرار دارد، انجام گرفت”.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس می افزاید: “ابهام‌هایی در خصوصی‌سازی این شرکت وجود دارد. زیرا در آن، یک انحصار ‌طبیعی از حاکمیت دولت به بخش غیر دولتی که بیشتر به نهادهای عمومی وابسته است واگذار شد و ماحصل آن نقض اکثر اهداف منظور شده در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بود”.

در بخش دیگری از این گزارش، به “انحصار اینترنتی” شرکت تعاون سپاه اشاره شده و آمده است: “انحصار موجود در تلفن ثابت و تسلط شرکت مخابرات ایران بر شبکه دسترسی از طریق سیم مسی، باعث انحصار‌ در سایر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعاتی نظیر اینترنت پر‌سرعت شده است به‌طوری‌که هر اقدامی برای ارائه خدمات از طریق سیم نیازمند گذر از شبکه انحصاری در اختیار مخابرات ایران است”.

این گزارش در ادامه به تخلفی بی سابقه مبنی بر عدم محاسبه دقیق دارایی های شرکت مخابرات قبل از واگذاری پرداخته شده است.

در این گزارش همچنین در 4 مورد به تخلفات محمد سلیمانی، وزیر سابق ارتباطات اشاره و از نقش وی در بروز تخلفات در واگذاری ها پرده برداری شده است.

معامله صوری شرکت مخابرات و واگذاری آن، سال گذشته و در کوران حوادث پس از انتخابات و در مهرماه انجام شد. معامله ای که بنا به نوشته منابع موثق داخلی ارزش مالی آن نزدیک به 8 هزار میلیارد دلار بود.پس از قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص از مخابرات، لاریجانی نیز روز گذشته از ارسال گزارش تخلفات به قوه قضاییه خبر داد.

بنا به نوشته سایت آفتاب، لاریجانی دیروز گفت: “هیأت رئیسه مجلس براساس تخلفات صورت گرفته، گزارش را به قوه قضائیه و دیگر مراجع ذیربط ارسال می‌کند”.

علاوه بر لاریجانی، علی مطهری هم که پیش از این رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مخابرات بود، روز گذشته در مصاحبه با ایسنا از لزوم لغو واگذاری مخابرات به سپاه سخن گفت و تاکید کرد که در غیر اینصورت وزیر مخابرات استیضاح خواهد شد.

وی گفته است: “در صورتی که واگذاری سهام مخابرات لغو نشود راه برای استیضاح وزیر هموار خواهد شد. البته قاعدتا دولت بر اساس این گزارش این واگذاری را لغو نخواهد کرد. اگر قرار به لغو آن از سوی دولت بود اساسا چنین شیوه‌ای در واگذاری طی نمی‌شد و کار به اینجا نمی‌کشید. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اعضای هیأت تحقیق و تفحص از مخابرات باید با مسئولان وزارت ارتباطات جلسه‌ای تشکیل داده و در این خصوص به تفاهم برسند. چنانچه این جلسه تفاهمی به دنبال نداشته باشد راه استیضاح وزیر هموار می‌شود”.

افشای معامله صوری سپاه از سوی مجلس درحالی صورت می گیرد که پیش از این الیاس نادران، در گفت و گویی با  سایت الف، ابعاد بیشتری از آن را افشاء کرده بود.

نادران به الف گفته است: “در بورس وقتی بنابر این هست که سهام یک شرکت معظم و در این حجم واگذار شود و شما تنها یک خریدار دارید برای واگذاری، رقابت مسخره‌ترین واژه‌ای است که می‌شود برای آن بکار برد. به اعتقاد من نه تنها شرایط بورس رعایت نشده، حتی شرایط قانون برای مذاکره هم رعایت نشده است. یعنی اگر دستگاه مذاکره کننده با خریدار به مذاکره می‌نشستند قیمتی بهتر آن تعیین می‌شد که فقط یک خریدار در بورس کالایی را به 9 ریال بیش از قیمت پایه تعیین شده در بورس خریداری کند. یعنی هر سهمی را 9 ریال بیشتر خریداری کرده‌اند که به عبارتی3400 ریال قیمت پایه بوده که 9 ریال بیشتر خریده‌اند. اگر می‌خواستند کمتر هم بخرند هیچ منعی وجود نداشت چون تنها خریدار بالقوه سپاه بوده است”.

این درحالیست که سردار حجازی، جانشین فرمانده کل سپاه، ماه گذشته در مصاحبه با نشریه پنجره، ضمن تکذیب نقش سپاه در این واگذاری گفته بود: “بنیاد تعاون سپاه هم در واقع جایی است که پاسداران سپرده‌های خود را در اختیار آن قرار می‌دهند تا بنیاد تعاون سپاه به نیابت از آنها در بخش‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند. این تعاونی هم بخش محدودی از آن کنسرسیومی است که آمده و این خرید را انجام داده است. همان موقع هم مسوولان کنسرسیوم آمدند و توضیح دادند که ما از جاهای مختلف هستیم و مجموعه این گروه رفته و این خرید را انجام داده، بنابراین اصل خبر صحت ندارد و آن بخشی هم که صحت دارد، مربوط به بنیاد تعاون سپاه است که یک تشکیلات غیرنظامی است”.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس در مورد تخلفات رخ داده در ماجرای واگذاری شرکت مخابرات به سپاه پاسداران در سایت های رسمی و وابسته به دولت منتشر نشد.

گفتنی است که الیاس نادران خود یک فرمانده سابق  سپاه پاسداران و جانباز جنگ است.