اعتصاب خاموش کامیون داران

نویسنده
اردلان صیامی

» باافزایش بیست برابری قیمت گازوییل رقم خورد

با افزایش 20 برابری قیمت گازوییل، خبرها از کاهش شدید مصرف گازوییل حکایت دارند؛این در حالی است که به گفته سردار رویانیان همه چیز آرام است و بار از بندر عباس به نقاط مختلف کشورحمل میشود. سردار دیروزآمارهای مختلفی هم اعلام کرد که به میزان ابهامات افزود؛ ازجمله اینکه 500 میلیون تن کالا توسط هزار کامیون حمل میشوند.

سردار رویانیان دیروز ضمن اعلام سهمیه بنزین در دی ماه وقیمت 400 تومانی آن، در خصوص وضعیت  ماشین های دیزلی که حمل ونقل کشور را عهده دار هستند  به خبرنگاران  گفت: “حدود 70 درصد این خودروها (دیزلی)سهمیه حمایتی گازوئیل خود را با نرخ 516 تومان دریافت کردند و مابقی خودروها که تاکنون نتوانسته‌اند سهمیه خود را دریافت کنند تا امشب(دیشب) سهمیه مازاد را دریافت خواهند کرد.”

به گزارش ایسنا وی همچنین  با اشاره به اینکه بیش از 99 درصد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بدون هیچ گونه افزایش کرایه‌ای نسبت به جابجایی مردم و ارائه خدمات اقدام ‌کرده‌اند، گفت: “بر این اساس نرخ اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌ها طی روزهای گذشته هیچگونه افزایشی نداشته است، از سوی دیگر در بخش اتوبوس‌ها و بار برون شهری نیز افزایش نرخی صورت نگرفته است.”

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور، با اشاره به اینکه از 2 هزار و 500 تقاضای حمل بار از بندرعباس در روز گذشته دو هزار و 491 کشنده و کامیون سنگین بارهای بندرعباس را به سمت مقاصد خود جابجا کردند، تصریح کرد: “اتوبوس‌های برون شهری تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند که بر این اساس و با توجه به مصوبه شب گذشته، نرخ جدید افزایش قیمت اتوبوس‌های برونشهری از امروز توسط استانداران ابلاغ می‌شود.”

رویانیان در خصوص خودروهای دیزلی نیز گفت: “حدود 70 درصد این خودروها سهمیه حمایتی گازوئیل خود را با نرخ 516 تومان دریافت کردند و مابقی خودروها که تاکنون نتوانسته‌اند سهمیه خود را دریافت کنند تا اول دی ماه  سهمیه مازاد را دریافت خواهند کرد.”

 به گفته رویانیان تحلیل‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهند نیمی از کل درآمد سال پیش‌رو مربوط به حمل و نقل بود. در کشور سالانه 500 میلیون تن کالا توسط یک هزار کامیون جا‌به‌جا می‌شود و این بدترین نوع حمل و نقل است. این در حالیست که آمار حمل500 میلیون تن کالا توسط هزار کامیون دور از واقع به نظر میرسد. یعنی هر کامیون سالانه 500 هزار تن کالا جا به جا کرده است. به طور متوسط اگرظرفیت حمل هر کامیون را 30 تن در نظر بگیریم وحمل هر کالا را متوسط سه روز محاسبه کنیم هر کامیون در ماه میتواند 300تن را جابه جا کند که در طول یکسال 3600تن میشود.

از سوی دیگر این گفته ها در حالی بیان شد که ایسنا  خبر تامل برانگیز دیگری منتشر ساخت؛ در خبر ایسنا آمده بود که:“رییس سندیکای جایگاه‌داران، از کاهش مصرف گازوییل در روز یکشنبه با 36.8 میلیون لیتر نسبت به روز قبلش (شنبه) با 137.7 میلیون لیتر از کاهش 73 درصدی خبر داد.”

این در حالی است که به گفته آینده نیوز بسیاری از کامیون داران از حمل بار پس از 9برابر شدن قیمت گازوئیل خبرمی دهند. این کاهش مصرف در واقع نشان میدهد که اکثر کامیون های موجود کشور روز یکشنبه به خاطر افزایش قیمت گازوییل  از تردد خودداری ودست از کار کشیدند. در پی این توقف مصرف گازوییل از 137میلیون لیتر به 36میلیون رسیده است. این تعداد هم به گفته یک کارشناس حمل ونقل متعلق به ماشین های دولتی ونظامی است. این در حالی است که روز یکشنبه مسوول کانون حمل و نقل استان اصفهان به ایرنا گفته بود: “از زمان اعمال نرخ جدید گازوییل تعرفه خدمات حمل و نقل کامیون ها به میزان 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.”

پیش بینی این مقام مسئول در حالی است که به گفته خودش  برخی کامیون داران صبح یکشنبه  پس از سوخت گیری و در حالی که پول کافی برای پرداخت قیمت گازوییل نداشتند متوجه تغییر از 16تومان به 350 شدند قیمت شدند. به گزارش آفتاب  حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران، درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفته است: “همانطور که همه اطلاع دارند طبق تصمیم مجلس قرار بود هدفمندکردن یارانه‌ها طی ۵سال و با شیب ملایم اجرا شود اما آنچه اتفاق افتاده چیزی غیر از نظر مجلس است. نظر مجلس این بود قانون به‌گونه‌ای اجرا شود که فشار وارده بر مردم کم باشد که مردم بتوانند این فشار را تحمل کنند.”

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: “قرار بود سالانه ۲۰ درصد از قیمت‌ها آزادسازی شود اما با اعلام قیمت‌های حامل‌های انرژی عملا شاهدیم که برخی قیمت‌ها در سطح فوب خلیج فارس و برخی حتی بالاتر از آن است. با آزاد سازی  قیمت گازوئیل قیمت این کالا نصف قیمت فوب خلیج فارس است یعنی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. این اتفاق یعنی اینکه ما نیمی از راه اجرای قانون را طی یک شب رفته‌ایم.”

 رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: “هیچ آماری از چگونگی افزایش قیمت‌ها به کمیسیون انرژی مجلس ارائه نشده که بدانیم بر چه اساسی این‌گونه قیمت‌گذاری شده است.”

کاتوزیان خاطرنشان کرد: “ما در بررسی‌هایی که در مجلس هنگام تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها داشتیم تلاش می‌کردیم تا قانون به‌گونه‌ای تصویب شود که آرامش هم در کشور حاکم باشد بنابراین اجرا در ۵ سال را مناسب دیدیم اما در شرایط فعلی قانون خیلی ناگهانی در حال اجرا است وامید واریم مردم تحمل این اوضاع را داشته باشند.”

 نگرانی در خصوص اجرای پر شتاب هدفمند سازی، به ویژه در مورد فروش گازوییل که حمل ونقل جاده ای کشور را تحت تاثیر مستقیم خود قرار میدهد، بالا گرفته است. در همین راستا قبل از اجرای هدفمند سازی، جلسه ای با حضورنمایندگان مجلس ورییس دولت برگزارشده بود که به گزارش سایت خانه ملت،  موسوی  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مفاد جلسه این گونه خبر داده بود: “در یکی از جلسه هایی که با آقای احمدی نژاد داشتیم نگرانی هایی در خصوص افزایش قیمت سوخت برای کامیون داران پس از هدفمند کردن یارانه ها مطرح شد که رییس جمهور در پاسخ گفتند پیش بینی هایی برای کامیون داران شده است به نحوی که اگر راننده ای در بندرعباس به دلایلی قادر به پرداخت پول نباشد در کارت او مبلغ 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان قرار داده شده تا از آن استفاده کند.”

ناوگان حمل ونقل جاده ای ایران از سال 86 و87 دچار تحریم برند های معروف اروپایی شد و نوسازی وجایگزینی ناوگان جاده ای ایران به دست سازندگگان چینی افتاد که به گفته بسیاری از رانندگان وحتی مسئولین از کیفیت مناسبی در این خصوص برخوردار نیستند. ابراز نارضایتی از کیفیت این خود روها تا جایی بود که شرکت سایپا دیزل بر سر این موضوع در دادگاه محکوم شد چرا که به مشتریان خود وعده فروش وتحویل کامیون های نیسان دیزل ژاپنی را داده بود ولی بعد از تحویل، روشن شد کامیون های فروخته  شده ساخت چین، با کیفیت نازل  ساخته وعرضه شده بودند. برند چینی هوور نیز چندین مورد سانحه جاده ای در ایران آفرید.