آلودگی نفس ها را بند آورد

لیلا طیری
لیلا طیری

» مدارس تهران و البرز تعطیل شد

شدت آلودگی هوای تهران مدارس را بار دیگر به تعطیلی کشاند. اداره آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده که مدارس در روز یکشنبه تعطیل است و مسعود ثقفی، سخنگوی این اداره به خبرگزاری فارس گفته  تاکنون تصمیمی برای تعطیلی مدارس تهران تا پایان هفته گرفته نشده است.

اما تنها مدارس نیستند که آلودگی هوای تهران آنها را به تعطیلی کشانده، کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران روز گذشته پس از برگزاری جلسه در استانداری این شهر، تعطیلی معادن شن و ماسه و صنایع آلاینده در استان تهران را به مدت یک هفته تصویب کرده و رای به لغو برگزاری مسابقات ورزشی رسمی و ورزش صبحگاهی در پارک ها داده است. این کمیته که متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت نفت ، وزارت صنایع استانداری تهران و وزارت آموزش و پرورش است همچنین رای به لغو زنگ ورزش مدارس تهران در فضای باز داده است.

فروش روزانه مجوز ورود به ترافیک هم تا آخر این هفته متوقف شده و سخنگوی اورژانس تهران اعلام کرده که برای ارائه خدمات به صورت مشاوره تلفنی و اعزام به محل در شرایط اضطراری آلودگی هوا در حالت آماده‌باش قرار گرفته اند.

براساس اعلام خبرگزاری ایرنا کیفیت هوای تهران روزهای شنبه و یکشنبه در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و روز دوشنبه در شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار می‌گیرد.

خبرگزاری مهر هم گزارش داده که کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز با تشکیل جلسه ای ویژه، رای به تعطیلی مدارس استان البرز به جز شهرستان های اشتهارد و طالقان به دلیل آلودگی هوا در ۲ روز آینده داده است.

وب سایت خبرآنلاین اما خبر داده که حجم آلودگی هوا در شهرهای تبریز، اصفهان، اراک و مشهد در برخی موارد از تهران هم بالاتر بوده اما مورد توجه قرار نگرفته است.

براساس همین گزارش در آذرماه امسال به دلیل سرمای زودرس در کشور، پدیده وارونگی دما یک ماه زودتر مهمان کلانشهر های کشور شد و براساس پیش بینی ها آلودگی هوای امروز(شنبه) در تهران و ۴ کلانشهر دیگر کشور وجود دارد و تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفته است که آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر تدام پایداری جو در اغلب مناطق کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه است و طی این دو روز کیفیت هوا در این شهرها در وضعیت ناسالم برای کلیه گروه‌های سنی قرار دارد.