حکم ممنوع الخروجی
به خاتمی ابلاغ شد

نویسنده
نازنین کامدار

» سفیر صلح نظام یا از سران فتنه ۸۸؟

در حالیکه بحث لزوم سفر محمد خاتمی به آفریقای جنوبی و شرکت در مراسم تدفین ماندلا همچنان در رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان پیگیری می شود و برخی از فعالان اصلاح طلب در مقالات و یادداشت هایی از “از دست رفتن یک فرصت تاریخی” به خاطر عدم اجازه به خاتمی برای شرکت در مراسم ماندلا سخن می گویند، یک سایت نزدیک به دولت اعلام کرد که حکم ممنوع الخروجی خاتمی به شکل رسمی به وی ابلاغ شده است.

بنا به گزارش سایت انتخاب، این حکم آنگاه به خاتمی ابلاغ شده که وی از پس گرفتن پیشنهاد سفر به آفریقای جنوبی سر باز زده است.

سایت انتخاب دیروز نوشت: “با وجود نظر مساعد رییس جمهور و پیگیری وزارت خارجه برای صدور ویزا برای شرکت سیدمحمدخاتمی در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا وی به دلیل ممنوع الخروجی نتوانست در آن مراسم شرکت کند. حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم گرامیداشت نلسون ماندلا از چند جهت قابل تامل بود، به ویژه از آن جهت که خاتمی با نلسون ماندلا روابط دوستانه‌ای داشت و در طی ۵سال اخیر نیز وی سفری به خارج از کشور نداشته است و سفر وی در شرایط فعلی و تحریم‌ها می‌توانست مورد توجه ویژه رسانه‌های بین المللی قرار گیرد”.

این سایت افزود: “در این شرایط با پیگیری دولت زمینه سفر سید محمد خاتمی فراهم گردید اما قبل از سفر به وی اطلاع داده شد که او ممنوع الخروج است. سید محمد خاتمی که در طول چهار سال گذشته از انتخابات بطور رسمی ممنوع الخروج نبود در پاسخ به خواسته لغو سفر خود مقاومت می‌کند که در واکنش به اصرار او ، حکم ممنوع الخروجی وی به وی داده می‌شود”.

موضوع ممنوع‌الخروجی محمد خاتمی نخستین بار در اسفند ۸۸ توسط عباس امیری‌فر، دبیر اجرایی جامعه واعظ تهران و به نقل از یک مقام اطلاعاتی مطرح شد؛ خبری که دفتر محمد خاتمی آنرا اینچنین تکذیب کرد: “آقای خاتمی اخیرا هیچ‌گونه تصمیمی به سفر نداشته که از سفر ایشان جلوگیری شود”.

در فروردین ۸۹ نیز از سفر خاتمی برای شرکت در نشست خلع سلاح جهانی در ژنو جلوگیری شد و در همان زمان، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل وی در گفت‌وگویی با ایلنا، اعلام کرد: “تا جایی که اطلاع دارم، لغو سفر خاتمی به ژاپن به توصیه برخی نهادها بوده است و تاکنون هیچ حکم ممنوع‌الخروجی برای وی صادر نشده است و ممنوع‌الخروج ‌بودن یک فرد نیازمند حکم قضایی است، در حالی‌که تاکنون هیچ پرونده قضایی برای خاتمی تشکیل نشده و به هیچ شعبه بازپرسی نیز احضار نشده است”.

 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم که پس از انتخابات برای شرکت در اجلاس بین المجالس به ژنو سفر کرده بود، در گفت و گویی با نشریه لوموند، محمود احمدی نژاد را عامل ممنوع الخروجی محمد خاتمی دانست و گفت: “من فکر می کنم که دولت احمدی نژاد در برخی موارد عادات بدی داشت که این هم یکی ازآنها بود و فکر می کنم که این مسئله به آسانی قابل حل است”.

 اظهارات وی اما تکذیب محمود احمدی نژاد و حیدر مصلحی را در پی داشت. احمدی نژاد در حاشیه مراسم ختم مادر قاسم سلیمانی به خبرنگار تسنیم درباره ممنوع الخروجی خاتمی و ادعای علی لاریجانی، چنین گفت: “ممنوع‌الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم. محمد خاتمی هشت‌سال در کشور رییس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به‌هرحال فردی رییس کشور بوده و اینکه رییس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع‌الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد.فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد.این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم”.

او در پاسخ به اینکه “آیا شما قویا این موضوع را رد می‌کنید؟” گفته بود: “من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا…، من تازه شنیدم این حرف را، این در اختیار رییس‌جمهوری نیست؛ بلکه یک مساله قضایی است و ربطی به رییس‌جمهوری ندارد؛ من تعجب می‌کنم. من قضاوت نمی‌کنم و این چیزی است که ربطی به رییس‌جمهوری ندارد”.

حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات نیز، در اظهاراتی ممنوع الخروجی خاتمی را اینچنین تکذیب کرده بود: “ممنوع‌الخروجی اشخاص دست قوه‌قضاییه است و هرگاه که این دستگاه حکم جلبی صادر کند این کار صورت خواهد گرفت و طبیعتا برای رییس دولت اصلاحات چنین حکمی صادر نشده است”.

گفتنی ست هفته گذشته که بحث سفر خاتمی به آفریقای جنوبی بالا گرفته بود، حمید رسایی نماینده افراطی مجلس در اظهاراتی اعلام کردکه نهاد های اطلاعاتی باید مراقب سفر خاتمی به خارج باشند. چرا که به اعتقاد وی خاتمی سابقه خوبی در سفرهایش نداشته و احتمال جاسوسی وی می رود؛اظهاراتی که گلایه اصلاح طلبان را موجب اما در نهایت منجر به لغو سفر و نیز اعلام رسمی ممنوع الخروجی محمد خاتمی شد.