دموکراسی هدیه یا اتفاق نیست

نویسنده

» شیرین عبادی در مصاحبه با دیاریو سور

سلنه بگا

 

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل  اظهار داشت که مداخله دیگر کشورها کمکی به بهتر شدن وضعیت کشورهای اسلامی نمی کند، و اینکه دموکراسی باید از سوی مردم همان کشور، که فرهنگ دموکراسی را فراگرفته اند، برقرار گردد.

او با اشاره به اینکه نقش زنان در ایجاد دموکراسی “غیرقابل اجتناب” است، اظهار داشت: “دموکراسی یک هدیه یا یک اتفاق نیست که ناگهان روزی به وقوع بپیوندد. دموکراسی یک فرآیند تاریخی است.” او همچنین اضافه کرد که اساس آن مبارزه با فرهنگ مردسالاری است و این یعنی آگاهی. او با اشاره به اینکه تحصیل و کسب دانش کلید شکستن ذهنیت های معیوب است ادامه داد: “پشت سر هر فرمانروای مستبدی یک مادر قرار دارد.”

او همچنین نقش مهم فن آوری های جدید را در انتقال دانش و آگاهی به تمامی نقاط جهان ذکر کرد و اظهار داشت: “فن آوری چشم مردم جهان را باز کرده و آنان را بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک کرده است. به عنوان مثال تا همین چند وقت پیش، مردم عراق نمی توانستند به ایده های متفکران ترقی خواه در اسپانیا پی ببرند.”

عبادی به دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه مالاگا آمد تا در کنفرانسی تحت عنوان “زن بودن در ایران و کشورهای اسلامی” شرکت کند. برگزارکنندگان این کنفرانس، ترسا پریتو، نایب رییس دانشگاه مالاگا، و خوان آنتونیو گارسیا، یکی از پیشکسوتان این دانشگاه، بودند. این وکیل مدافع و فعال حقوق بشر خاطرنشان ساخت که مشکل عدم تساوی میان مردان و زنان بخاطر ادیان نیست، بلکه به دلیل تفسیرهای اشتباهی است که کم و بیش پایه فرهنگ مردسالاری را در جوامع به وجود آورده. او همچنین اظهار داشت که در اغلب موارد با اینکه از نظر قانونی تساوی وجود دارد، ولی در عمل به دلیل همین تفسیرهای اشتباه شاهد چنین تساوی ای نیستیم.

او همچنین در ادامه اظهار داشت در ایران، که جنبش های زنان بسیار قدرتمند هستند، قوانین عادلانه نیست. دولت، جامعه را مجبور به کارهایی می کند که به هیچ وجه با فرهنگ جامعه سازگار نیست.

این فعال حقوق بشر در پایان گفت: “در حقوق بشر هیچ نکته ابهام آمیزی وجود ندارد […] تساوی زن و مرد اساس دموکراسی است و جامعه دموکراتیک بدون تساوی شکل نمی گیرد. اگر آرامش وجود نداشته باشد، صلح هم وجود نخواهد داشت.”

منبع: دیاریو سور، ۸ فوریه