اعتصاب بازار ادامه دارد

نویسنده
اردلان صیامی

» با وجود عقب نشینی دولت

اعتصاب تمام شد. دیروز صبح خبرگزاری های دولتی خبر دادند که اعتصاب یک هفته ای بازار تهران با توافقی که شورای اصناف با وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی کرد به پایان رسید. خبر به سرعت منتشر شد اما درست همان موقع  سر چهارراه گلوبندک تا میدان سبزه میدان، نیروهای ضد شورش ولباس شخصی ها حکایت آب وآشتی را به چالش می گرفتند.

در واقع اعتراض ادامه داشت وبدنه بازار به توافق بدگمان بود؛ اعتصاب تازه به تبریزهم کشیده شده. اعتصاب بازار هماره در ایران با گوش های تیز تری شنیده میشود. در عرف اجتماعی ـ سیاسی ایرانیان، تعطیلی بازار از دویست سال گذشته تا کنون، معنای خاصی داشته، چرا که در نبود نهادهای مدنی قدرتمند ورسانه های آزاد، بازار که محل رفت وآمد وخرید وفروش مردم بوده، به مکانی برای تبادل اطلاعات نیز بدل شده است وهنوز هم تعطیلی بازار همان اعتباری را دارد که در زمان مشروطه ونهضت ملی شدن صنعت نفت وانقلاب اسلامی داشت. در آن دوران هم بازاریان با تعطیلی حجره های خود به اعتراض سیاسی مردم پیوستند وآن را توانمند تر کردند وانتقال آن را به تمام لایه های جامعه سرعت بخشیدند.

علت اعتراض اخیر البته فعلا سیاسی نیست و صنفی واقتصادی است، چرا که دولت مالیات را برای بازاریان تا 70 درصد افزایش داده واین باعث اعتراض بازاری ها شده است. رادیو دویچه وله دیروز گزارش داد که: “در پی رایزنی‌های روزدوشنبه  گذشته‌ی بازاریان، از صبح روز سه‌شنبه (۱۳ ژوئیه / ۲۲ تیرماه)، اعتصاب گسترده در بازار سرپوشیده سنتی تبریز که بزرگ‌ترین بازار این شهر است نیز آغاز شده است. یکی از بازاریان تبریز، با تایید خبر اعتصاب گسترده در بازار این شهر، در گفت‌وگو با این رادیو گفت که بسیاری از پاساژها و مراکز اصلی خرید شهر هم «در اعتراض به تصمیم غیرمنطقی دولت» در حالت تعطیل به سر می‌برند. به گفته وی، ماموران دارایی در بررسی اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان، عنوان «علی‌الحساب» را قید می‌کنند و بدین ترتیب دولت می‌تواند در آینده نزدیک، از اصناف بخواهد که مبلغ بیشتری را علاوه بر ۱۵ درصد پرداخت کنند.”

واحد مرکزی خبر (وابسته به صدا وسیما) هم ضمن خبر دادن از امضای تفاهم‌نامه ای، با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از اصناف مالیات دریافت شد، نوشت: “در قانون بودجه سال گذشته، حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال دریافت مالیات از اصناف پیش‌بینی شده بود که در قانون بودجه امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.”

واحد مرکزی خبرهمچنین  افزود: “اصناف کشور باید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را بر اساس مالیات قطعی سال ۸۷ به اضافه ۱۵ درصد به ادارات امور مالیاتی تحویل دهند.”

اما به گزارش رادیو فردا بسیاری  از بازاریان تهران می گویند: “صنف پارچه فروشان قصد دارند تا حذف قانون مالیات مستقیم اصناف به اعتصاب شان ادامه دهند. اعتراضات بازاریان تهران از صبح سه شنبه ۱۵ تیرماه از بازار طلا و پارچه شروع شد. با اعتصاب و بستن مغازه ها در طول دو روز سه شنبه و چهارشنبه بخشی از بازار تهران روزهای تازه ای را تجربه می کند.”

همچنین یکی از پارچه فروشان بازار در مورد علل این اعتصاب و اعتراض، به رادیو فردا گفت که بین وزارت امور اقتصاد و دارایی و کسبه رابطه خوبی حاکم نیست: “ما به نحوه عملکرد خودسرانه اتحادیه و دارایی اعتراض داریم. ۷۰ درصد افزایش می دهند. صنف ما صنفی است که خیلی مشکل دارد. یعنی ما سند می گیریم برای نه ماه ده ماه دیگر، اینها برگشت می خورد. می رویم دارایی می گوییم ما چک سوختی داریم، ۵۰ میلیون. می گویند اصلاً صدایش را در نیاور، اگر ۵۰ میلیون سوختی داری، چقدر کار کردی که ۵۰ تومن [سوختی] داری؟ سالی ۷۰ درصد امسال می خواهند [مالیات] بگذارند. سالی ۲۰ درصدش هم به ما اجحاف می شود. واقعاً ما درآمدمان بیست درصد بالاتر نمی رود. هزینه هایمان فراتر از درآمدمان رشد می کند. یک مواقعی فاکتورهایمان واقعاً ۸۰ درصد ضرر دارد. خب روزی ۸۰ در صد ضرر است بعد هم اتحادیه، دارایی می خواهد سه درصد سود بگیرد. وقتی مراجعه می کنیم به دارایی، [انگار] ما یک آدم کاملاً دروغگو [هستیم] که از مریخ آمده ایم و حق زمینی ها را خورده ایم… اصلاً یک ارتباط خیلی بدی بین کسبه و دارایی وجود دارد. من نمی گویم همه هم می روند آنجا و صادقانه می گویند چقدر درآمد داشتند.”

در همین راستا یک روزنامه نگار اقتصادی به روز می گوید: “افکار عمومی وبازاریان، عقب‌نشینی ۵۵ درصدی دولت و رضایت به مالیات ۱۵ درصدی را ترفند دولت برای به تعویق انداختن افزایش ۷۰ درصدی مالیات اصناف می‌دانند و می‌گویند تا زمانی که دولت تضمینی برای محدود ماندن افزایش مالیات به ۱۵ درصد ارائه نکند، بازاریان به اعتراض و اعتصاب خود ادامه خواهند داد. بازاریان با اشاره به اینکه خرید و فروش در سال ۸۸ به‌مراتب ضعیف‌تر از سال گذشته بوده است، می‌گویند تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور، منطقی نیست و آنها قادر به پرداخت مالیات ۷۰ درصدی نیستند. “

با این وجود روزنامه کیهان که مواضع حکومت و دولت را باز نشر میکند در مقاله ای نوشت: “بازاریان با وجود برخورداری کمترین مالیات را نیز پرداخته‌اند. ۶/۲ تا ۷/۲ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که سرانه‌ی مالیات هر واحد صنفی به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان است. این رقم برای بسیاری از واحدهای صنفی کمتر از فروش یا درآمد یک روز آنهاست.”

اما با این حال سه شنبه بازار تهران اعتصاب را ادامه داد وبه تبریز نیز سرایت کرد. گزارش‌های تائید نشده‌‌ای هم از آغاز اعتصاب در بازار اصفهان خبر می‌دهند. گفته می‌شود توافقی که ابتدا در رسانه‌های دولتی اعلام شده، تنها میان رئیس مجمع امور صنفی با مقامات سازمان امور مالیاتی کشور بوده و بسیاری از اصناف این توافق را نپذیرفته‌اند.آنچه در این میان دیده میشود فقدان نهادی فراگیری است که بتواند مطالبات بازاریان را نمایندگی کند. دو مجموعه البته هماره درخبرها به نام بازاری ها سخن میگویند. «شورای اصناف کشور» و«جامعه اسلامی انجمن های بازاریان واصناف کشور». شورای اصناف در این اعتصاب وظیفه نمایندگی بازار در مذاکره با دولت راپی گیری میکرد که توافق دوشنبه شب حاصل این مذاکرات بود؛ اما اخبار حاکی از آن است که بدنه بازاریان به این توافقات امیدندارد وشورای اصناف را در چالش با دولت قدرتمند نمی داند. ادامه بحران در روز سه شنبه وتداوم اعتصاب در تایید این نگاه بود.

قاسم نوده فراهانی، چهره شاخص این تشکل که تاکنون سخنی سیاسی از وی شنیده نشده است، برای تقویت تشکل صنفی خویش ونفوذ در بدنه بازار فعالیت می کند.در مقابل جامعه اسلامی اصناف یک تشکل کاملا سیاسی و بنیانگذارش حاج سعید امانی معروف است که عضو بلند پایه حزب موتلفه بود. بعد از مرگ سعید امانی، رهبری این تشکل به کریمی اصفهانی رسید  که هفته ای یکبار با خبر گزاری فارس در خصوص مسایل سیاسی گفت وگو میکند. مواضع کریمی نزدیک به حزب موتلفه است ولی در یک هفته گذشته که اعتصاب در بازار حاکم بود، کریمی ترجیح داد سکوت کند؛هر چند قبل از آن در خصوص شکست آمریکا در تحریم ایران، بد حجابی ومساله عفاف، اعتراض به حضور امریکایی ها در عدم تامین امنیت عراق وبروز انفجار در حرم امام موسی کاظم اعتراض های خود وتشکلش را بیان کرده بود. در سایت این تشکل نه موضعی ونه خبری در خصوص اعتصاب بازار دیده نمی شود. این در حالی است که این تشکل بارها از سوی بازاری ها در خصوص مسایل رخ داده سیاسی اعلام تعطیلی بازار کرده بود. یکی از پارچه فروش ها دیروز در گفت گو با رادیو فردا اینگونه مشکل خود وهمکارنش را بیان کرده است: “رئیس اتحادیه صحبت کرد که بیایید باز کنید. مسئله را سیاسی می کنند. امابا اعتراض بازاری ها مواجه شد که بابا ما هر حرفی می خواهیم بزنیم شما می گویید سیاسی می شود. ما به مسائل اقتصادی مان گله داریم شما می گویید سیاسی می شود. پس ما هیچ حرف نزنیم دیگر چون ربطش می دهند به یک جریانی. این جریانات کی تمام می شود که ما دلمان خوش باشد که آن موقع تصمیم بگیریم بیاییم آن حرفمان را بزنیم. همیشه این داستان ها هست. با حرف های سیاسی، یک روز [هم] با حرف های اجتماعی حق مردم را اجحاف می کنند.”