اعزام افسران جنگ نرم به مدارس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تحرکات جدید برای اسلامی کردن دانشگاه‍‌ها

تنها دو روز پس از برگزاری همایش مسوولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در این همایش  مبنی بر اینکه “حضور روحانیون فاضل در دانشگاه‌ها و ارتباط نزدیک و تنگاتنگ آنان با دانشجویان و اساتید یکی از نعمت‌های بزرگ بعد از انقلاب اسلامی است و این فرصت بسیار مهم و گرانبها را باید مغتنم شمرد” معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه از راه اندازی “کانون نخبگان فرهنگی سپاه در مکانی نزدیک دانشگاه تهران” به عنوان “محلی برای تبادل افکار علمی” خبر داد.

اما این نخبگان سپاه چه هدفی در نزدیکی دانشگاه تهران رادنبال می‌کنند؟ محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه در این باره می‌گوید: “برای ارتباط با نسل جوان بهره‌گیری از توانمندی‌های پاسداران اهل قلم محلی برای تبادل افکارعلمی صاحبان قلم نیاز داشتیم که به زودی این کانون نخبگان با توافقاتی که با فرمانده کل سپاه صورت گرفته در نزدیکی دانشگاه تهران که محیطی علمی است؛ راه اندازی خواهد شد.”

 وی وظیفه این کانون را “ضدضربه کردن جمهوری اسلامی در برابر ناتوی فرهنگی” دانست.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد هم بعد ازهمایش مسوولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، بلافاصله موافقت خود را با استخدام ۴ هزار روحانی به عنوان “استاد و عضو هیات علمی” در دانشگاه‌ها اعلام کرد.

در تحولی دیگر، اخبار منتشر شده حاکی از آن است که  گروهی از روحانیون به عنوان “افسران جنگ نرم” آموزش دیده‌اند و از مهرماه امسال در مدارس کشور مشغول کار خواهند شد. وظیفه‌ی آنان آشنا کردن دانش‌آموزان با مباحثی نظیر “فتنه و استکبار” است.

محمد بنیادی، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش، هدف از تربیت “افسران جنگ نرم” و اعزام آن‌ها به “مدارس، ‌پایگاه‌ها و دارالقرآن‌ها” را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله “آسیب‌های پرخطری همچون جنگ نرم” اعلام کرد. این مقام آموزش پرورش اعلام کرده که این سازمان در “بازسازی و نوسازی اندیشه‌ها دچار غفلت” شده است. به گفته وی، از این پس “رویکرد اصلی برنامه‌های تربیتی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران» بر آشنا کردن هر چه بیشتر دانش‌آموزان با مباحثی نظیر “فتنه و استکبار” استوار خواهد بود.

سخنان آیت‎‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی و همچنین محمود احمدی‌نژاد، در همایش مسوولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها می‌تواند خبر از آغاز پروژه جدیدی برای کنترل دانشگاه‌ها بدهد.

رهبر جمهوری‌اسلامی در این دیدار گفته بود: “حضور روحانیون فاضل در دانشگاه‌ها و ارتباط نزدیک و تنگاتنگ آنان با دانشجویان و اساتید را یکی از نعمت‌های بزرگ بعد از انقلاب اسلامی است و این فرصت بسیار مهم و گرانبها را باید مغتنم شمرد و اهمیت این موضوع را می‌توان در تبلیغات سو و اظهار نگرانی شدید بدخواهان از طرح اسلامی شدن دانشگاه‌ها متوجه شد زیرا یکی از مظاهر اسلامی شدن، حضور روحانیون در دانشگاه‌هاست.”

وی همچنین با اشاره غیرمستقیم  به عملکرد دولت خاتمی در دانشگاه‌ها افزوده بود: “برخلاف برخی مقاطع گذشته، خوشبختانه در دولت فعلی زمینه برای فعالیت روحانیون در دانشگاه‌ها بسیار فراهم است که باید شکر این نعمت را نیز با استفاده مناسب از این فرصت، بجا آورد.”

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد نیز گفته بود: “هنوز برخی از مدیران و برنامه ریزان هستند که تصور می‌کنند موضوع اصلی دانشگاه، دانش است، اما به نظر من ما باید موضوع دانشگاه را عوض کنیم چرا که اگر موضوع دانشگاه بر محور دانش قرار بگیرد نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم.”

وی با ابراز امیدواری از اینکه “انشاء‌الله دانشگاه‌هایی که تحت کنترل ما نیستند، به سرعت تحت مدیریت دولت در بیایند” اضافه کرده بود: “دانشگاه های ما صد سال پیش تاسیس شدند و تفکر کسانی که دانشگاه های ما را تاسیس کردند خارج از حوزه فرهنگ و اندیشه بوده است.”

 وی افزوده: “متاسفانه دانشگاه سال‌ها مانند قطاری در این ریل حرکت کرده است و تمام تجهیزات، قطعات و وسایل آن براساس این مسأله شکل گرفته است از این رو تغییر دادن آن کار مشکلی است اما شدنی است. این مسأله خیلی طول می‌کشد اما شاید یکی از بهترین نقاط شروع آن برای تحقق این هدف گروه معارف و دفتر نمایندگی ولی فقیه است.”

سخنان این دو مقام بلندپایه جمهوری‌اسلامی در حالی بیان می‌شود که بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها چندی است مجددا از سوی برخی از رسانه‌ها و حامیان دولت، آغاز شده است. در همین حال، حسین نادری، معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه “ باید اصول موضوعه را از ارزشهای اسلامی استخراج کنند” به وظیفه دانشگاه‌ها نیز اشاره کرده و گفته است: “دانشگاه‌ها باید براساس این اصول موضوعه به تدوین تئوریها و نظریه های علمی اقدام کنند.”

وی گفته: “ما باید اهداف آموزش عالی کشور را براساس ارزشهای اسلامی ترسیم کنیم و سپس به برنامه ریزی های بلند مدت و میان مدت برای دست یافتن به این اهداف اقدام کنیم و این برنامه ها را در رسیدن به اهداف مورد سنجش قراردهیم. دومین مرحله نظارت و ارزیابی آموزش عالی پس از تعیین اهداف، نظارت و ارزیابی بر فرآیند  آموزش عالی شامل نظارت بر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، نیروی انسانی و قوانین است که بر اساس استانداردها و شاخصها صورت می گیرد. باید بررسی کنیم تا فارغ التحصیلان دانشگاهها سازگار با اهداف ما در حوزه آموزش عالی و نیازها و فرهنگ بومی تربیت شوند.”