واهمه جدید برای رژیم ایران

نویسنده

» مقاله تحلیلی نیوزویک درباره شبکه های اجتماعی

مازیار بهاری

روزبه، یک دانشجوی 26 ساله از تهران است که خود را یک انقلابی قلمداد می کند. البته او ندرتاً اتاق خود در خانه مادری را ترک می کند. وی که نخواست نام فامیلش فاش شود در تماس با نیوزویک از طریق اسکایپ گفت: “بسیاری از مردم هم نسل من از این رژیم متنفر هستند.” او می گوید 14 ساعت از روز را صرف دور زدن فیلترهای دولتی می کند تا اخبار را با سایر ایرانیان فعال در محیط مجازی از داخل یا خارج کشور مبادله کند. استراتژی او با رویکرد رهبران جنبش سبز مخالفان، که تظاهرات خیابانی را به نفع سازماندهی اینترنتی کنار گذاشته اند، مطابقت می کند.

روزبه مایه هراس حاکمان فعلی ایران است. مسؤولان در ظاهر این واقعیت را انکار می کنند و روزبه و هم قطاران وی را آنچنان که آیت الله علی خامنه ای توصیف کرده، به عنوان “شکست خوردگان بدون پایگاه” معرفی می کنند. اما واقعیت آن است که سپاه پاسداران انقلاب به اندازه ای نگران است که یک اداره دائم جنگ نرم تأسیس کرده تا با آنچه محمد علی جعفری فرمانده سپاه، “حفره های مکانیسم دفاع نرم کشور” خوانده، مبارزه کند. تظاهرات گسترده سال 2009 به پشت درهای بسته و خارج از دسترس شبه نظامیان بسیج قرار گرفته است؛ جایی که فعالان به انتشار سخنان خود از طریق ارسال پیام اینترنتی، تلویزیون های ماهواره ای و نیز شبکه اجتماعی مشغول اند. مسؤولان کشور از شبکه های اجتماعی بیش ازهر چیز دیگری می ترسند.

موتور محرکه اصلی نیز وب سایت فیس بوک است، تا جائیکه در برنامه تلویزیونی هشدار دهنده سپاه پاسداران تحت عنوان هیولایی به نام فیس بوک، به آن اشاره شده است و در این برنامه، مارک زوکربرگ بنیانگذار فیس بوک به عنوان یک جاسوس اسرائیلی معرفی شده است. ضمناً انتظار می رود سپاه در ماه های آینده، تیم فیلترکننده فیس بوک را فعال تر کند، تیمی که به شکار منتقدان رژیم و مسدود ساختن دسترسی مردم عادی به این وب سایت مشغول خواهد شد. متوقف شدن مسافران عازم ایران در فرودگاه و پرسش از آنها درباره استفاده از این بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، اکنون تقریباً به یک رویه معمول تبدیل شده است. 

رژیم جنگ مشابهی را نیزعلیه تلویزیون های غیرقانونی به راه انداخته است. مالکیت بشقاب های ماهواره ای غیرقانونی است اما این قانون نتوانسته است ایرانیان را مجبور به توقف مشاهده کانال های تلویزیونی غربی به جای برنامه های دینی ساخت دولت کند. مسؤولان ظرف ماه های اخیر به تشدید این جنگ روی آورده اند و با هجوم به محلات و توقیف بشقاب های پشت بام منازل، جریمه ای 200 دلاری برای صاحبان هر بشقاب ماهواره ای وضع کرده اند. اما تنها چند ساعت پس از دور شدن نیروهای پلیس از محل، بشقاب های جدید بر پشت بام منازل سر برمی آورند. 

هیچ کس نمی داند چه تعداد ایرانی به این  رسانه الکترونیک پیوسته اند. اما نیروهای سپاه پاسداران در تعطیل کردن این رسانه موفقیت چندانی نداشته اند. ممکن است رژیم بتواند پهنای باند اینترنت را در روزهای حساس کم کند، اما اخبار همیشه به نوعی منتقل می شوند. اعضای شبکه مقاومت آنلاین مراقب هستند. روزبه با گفتن این سخنان به مکالمه پایان می دهد: “ما آماده استقرار یک حکومت دموکراتیک به جای این حکومت استبدادی هستیم.” او بر یک آدرس اینترنتی کلیک می کند و مجموعه ای از تصاویر مربوط به تظاهرات را با 300 نفر از دوستانش به اشتراک می گذارد . هر کدام از دوستان او نیز خود دوستان دیگری دارند…

منبع: نیوزویک- 19 دسامبر