اتحادیه اروپا قضات و روسای رسانه ها را تحریم کرد

نویسنده

» گزارشی از یورو نیوز

جاستینا پاولاک

اتحادیه اروپا روز سه شنبه پلیس فتای ایران و چند قاضی و روسای رسانه ها را به دلیل نقض حقوق بشر، تحریم کرد.

تحریم  ها به دنبال تشدید نگرانی ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و  جدا از تحریم ها علیه برنامه های اتمی ایران، اعمال می شود.

در این اقدام نزدیک به 90 نفر تحریم شده اند و سرمایه هایشان مسدود شده است و به دلیل نقض حقوق بشر، برای این افراد ویزا صادر نمی شود.

در میان افرادی که دراین لیست قرار دارند، نام مرتضی ریاستی، کسی که حکم  اعدام زندانیان سیاسی عرب ایرانی را صادر کرد، قرار دارد.

اتحادیه در یک بیانیه رسمی اعلام کرد: “آنها بدون محاکمه دستگیر، شکنجه و اعدام شدند. این موارد در گزارش فرستاده ویژه سازمان ملل، آمده است.”

ایران گزارش فرستاده ویژه سازمان ملل را بی اساس خواند.

به گفته اتحادیه اروپا یک قاضی مسئول صادر کردن حکم اعدام پنج عرب ایرانی، است.

هر دو پرونده مورد توجه محافل بین المللی است. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه ژانویه از ایران خواسته بود که اعدام پنج عرب ایرانی را متوقف کند.

مشخص نیست که این احکام اعدام، اجرا شده است یا نه.

محمد سرافراز، رئیس صدا و سیما و پرس تی وی به دلیل همکاری با نیروهای اطلاعاتی و دست داشتن در اعترافگیری اجباری از زندانیان در این لیست قرار دارد. رئیس اتاق خبر پرس تی وی نیز در این فهرست دیده می شود.

این شبکه خبری اعترافات مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی- کانادایی را پخش کرده بود. بهاری برای مجله نیوزویک کار می کرد که در سال 2009 دستگیر و چهار ماه زندانی شد.

 

کنترل اینترنت

اتحادیه اروپا گفته ماه گذشته دو گزارش دریافت کرده است که نشان می دهد جمهوری اسلامی افراد زیر سن قانونی را اعدام  و در زندان ها اقدام به شکنجه زندانیان می کند که این شکنجه منجر به مرگ زندانی شده  است.

یک گزارش در مورد وبلاگ نویس ایرانی، ستار بهشتی است که ماه اکتبر گذشته دستگیر و چند روز بعد در زندان کشته شد. مقامات ایرانی هفت نفر را که مظنون به قتل بهشتی بودند، دستگیر کردند و مقامات پزشکی قانونی ایران گفتند که روی جسد این بلاگر کبودی دیده شده است.

اتحادیه اروپا در پاسخ به این اتفاق، عبدالصمد خرم آبادی، رئیس پلیس فتا را در لیست تحریم هایش قرار داده است. 

اتحادیه اروپا می گوید: “او مسئول دستگیری و مرگ ستار بهشتی، وبلاگنویس ایرانی است. همچنین او مسئول نقض سیستماتیک حقوق بشر است.”

اتحادیه اروپا همچنین می گوید که پلیس سایبری قوانین جدیدی برای کافی نت ها وضع کرده  که مطابق آن اطلاعات افراد تا شش ماه حفظ می شود. اتحادیه اروپا همچنین خرم آبادی را مسئول بسته شدن سایت ها از جمله گوگل می داند.

اتحادیه اروپا می گوید: “این قوانین جدید ممکن است برای ردیابی فعالان و تهدیدی برای امنیت ملی باشد.”

مقامات ایرانی در ماه های گذشته کنترل بیشتری بر اینترنت اعمال و اکثر وی پی ان ها را مسدود کرده اند. وی پی ان ابزاری است که بسیاری از ایرانیان از سد فیلتر های دولتی عبور می کنند.

یورونیوز، 12 مارس