نور چشمان احمد زید آبادی و همسر محمد ملکی

نویسنده
نرگس محمدی

» گزارش لوموند

جمهوری اسلامی ازاین پس اکثر “شبکه های خصوصی مجازی” را که برای دور زدن سانسورهای دولتی مورد استفاده قرار می گیرند، مسدود می کند. بسیاری از سایت ها به دلیل داشتن محتوای “مستهجن و بزهکارانه” در ایران فیلتر شده اند و این مسأله باعث شده تا اکثر کاربران به استفاده از این شبکه های مجازی متوسل شوند. شبکه های مجازی که در خارج از کشور قرار دارند، درواقع گذرگاه های دیجیتالی ای هستند که امکان اتصال به سایت مورد نظر را به وجود می آورند و سپس اطلاعات آن را، بدون اینکه محتوای آن کنترل شده باشد، دراختیار کاربران ایرانی می گذارند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که ازاین پس تنها شبکه های مجازی “قانونی” و دارای مجوز امکان فعالیت خواهند داشت. بدین ترتیب خدماتی مانند اسکایپ و وایبر نیز مسدود خواهد شد.

 

مخدوش کردن دستیابی از خارج

جمهوری اسلامی در ماه سپتامبر اعلام کرد که طرح “اینترنت ملی” پایان یافته. درحال حاضر اکثر نهادهای دولتی در این شبکه داخلی قرار گرفته اند تا از برخی حملات کامپیوتری مصون باشند. این کشور همچنین اتصالاتی با دو سرعت ایجاد خواهد کرد: پرسرعت در صورت استفاده از شبکه ملی و کم سرعت و محدود در صورت استفاده از شبکه جهانی که بسیاری از سایت های آن نیز فیلتر شده و قابل دسترس نیست.

ایران تنها کشوری نیست که به شبکه های مجازی حمله کرده. در ماه دسامبر چین نیز این شبکه ها را مسدود کرد و آنها را غیرقانونی خواند. این درحالی بود که دسترسی به این شبکه ها از اوایل ماه نوامبر، یعنی از زمان آخرین کنگره حزب کمونیست چین، بسیار محدود شده بود.

رویترز به نقل از “اسمال مدیا” [رسانه کوچک]، گروهی که استفاده از اینترنت را در ایران مورد مطالعه قرار می دهد، می نویسد: “درحالی که به انتخابات ماه ژوئن نزدیک می شویم، شرایط اتصالات اینترنتی در ایران و دسترسی به اخبار و اطلاعات سانسور نشده روز به روز بدتر می شود. بسیاری از سایت های فارسی زبان و دیگر سایت های آنلاین یکی پس از دیگری فیلتر می شوند و ایجاد ارتباط با پایگاه های کامپیوتری در خارج به تدریج مشکل و مشکل تر می گردد.”

منبع: لوموندhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۱۱ مارس