شورای امنیت و تحریم های جدیدعلیه ایران

نویسنده


nyt_b.jpg


لندن

پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در ملاقات روز دوشنبه خود ترتیب اجرای تحریم تجاری و سلاح و راه های دیگر اعمال فشار بر ایران را به منظور توقف برنامه های هسته ای این کشور بررسی خواهند کرد.

مقامات بلند پایه شش کشور در لندن در ساختمان وزارت خارجه گرد هم خواهند آمد تا نحوه پاسخ به ایران را به دلیل عدم پیروی این کشور از مهلت سازمان ملل در توقف غنی سازی اورانیوم مورد بحث قرار دهند.

آژانس بین المللی ناظر بر فعالیت های هسته ای روز پنج شنبه اعلام کرد ایران مهلت سازمان ملل را در توقف غنی سازی اورانیوم نادیده گرفته و بر عکس دست به توسعه برنامه غنی سازی خود زده است.

یک دیپلمات بلند پایه انگلیسی که در گردهم آیی دوشنبه شرکت می کند گفت دیپلمات ها در این دیدار تحریم های بیشتر از جمله حذف اعتبارات تجاری که اروپا در اختیار ایران می گذارد را پیش بینی خواهد کرد.

این دیپلمات که خواست اسمش به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود گفت ممنوعیت صادرات سلاح به ایران نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی گفت: “فشار به ایران صرفا برای فشار نیست، بلکه هدف ما آن است که آن ها را وادار کنیم به نگرانی های ما از طریق مذاکرات پاسخ گویند.”

در این دیدار نتیجه نهایی گرفته نخواهد شد بلکه هر یک از دیپلمات ها به کشور خویش بازگشته و مسائل را مورد بررسی بیشتر قرار خواهند داد.

ایالات متحده و اروپا از ایران خواسته اند برنامه غنی سازی خود را متوقف کند و به میز مذاکره باز گردد تا بدین ترتیب ازنگرانی جامعه جهانی در مورد تبدیل برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به یک برنامه تولید سلاح هسته ای کاسته شود. ایران از این امر سر باز زده است و اصرار دارد که فن آوری هسته ای را صرفا برای تهیه سوخت نیروگاه های خود بکار خواهد گرفت.

این دیپلمات انگلیسی گفت شواهدی در دست است که تحریم های اقتصادی محدود که از دسامبر علیه ایران اعمال شد کم کم موثر واقع می شود. وی افزود: “ما احساس می کنیم فشار ها بر تهران اثر داشته است وباعث بروز بحث هایی در این کشور شده است.”

تحریم های 23 دسامبر کشورهای دنیا از تامین مواد و فن آوری مرتبط با برنامه هسته ای و برنامه تولید موشک ایران را ممنوع کرد و دارایی های 10 شرکت و 12 فرد مرتبط با این برنامه ها را مسدود نمود.

برخی دیگر از دیپلمات ها هفته پیش گفتند علاوه بر تحریم های بیشتر اقتصادی و تسلیحاتی، اقدامات بیشتری در جهت محدودیت سفر عده بیشتری از مقامات ایران و نیز اعمال تحریم در مورد شرکت های بیشتری در دستور کار قرارخواهد گرفت.

روسیه و چین که روابط تجاری نزدیکی با تهران دارند سایر اعضای شورای امنیت (شامل آمریکا، انگلیس و فرانسه) را وادار کردند بند های مربوط به ممنوعیت سفرمقامات ایرانی و اقدامات شدید تررا از قطعنامه دسامبر خود حذف کند؛ همین کشور ها به احتمال زیاد سعی خواهند کرد این بار نیز از گنجاندن اقدامات شدیدتر در قطعنامه جدید جلوگیری کنند.

لیکن دیپلمات انگلیسی گفت همه شرکت کنندگان به نوعی افزایش فشاربر ایران معتقد هستند. وی اشاره کرد در صورت تحریم های اقتصادی، موسسات اروپایی حدود 20 میلیارد دلار اعتبارات مربوط به فعالیت های تجاری را باید حذف کنند که این اعتبارات البته در حال کم شدن نیز هست.

در این حال محمود احمدی نژاد همچنان از پیگیری برنامه هسته ای خود سخن می گوید و رادیو تلویزیون دولتی روز یکشنبه از قول وی گفت ایران به برنامه هسته ای ادامه می دهد و کشورش در این مسیر ترمز ندارد. او گفت: “قطار ملت ایران دنده عقب و ترمز ندارد و ما مدتهاست دنده و ترمز آن را کندیم.” او افزود: “غربی ها از برنامه های ما و سانتریفوژ ها نگران نیستند. آن ها نگران کاهش غلبه و حاکمیت خود هستند.”

در پاسخ این اظهارات کوندلیزا رایس وزیر خارجه آمریکا گفت: “آن ها به دنده عقب نیاز ندارند و فقط یک کلید توقف نیاز دارند.” وی روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: “کافی است تهران غنی سازی را متوقف کند، انگاه می توانیم بنشینیم و در باره هر چه ایران فکر می کند صحبت کنیم.”

آسوشیتد پرس، 26 فوریه