نگرانی مراجع از مواضع حکومت

نویسنده
شیرین کریمی

» دیدار های اعتراضی در قم

مراجع تقلید مستقل هفته گذشته ضمن ملاقات هایی از تداوم بحرانهای کشور و همچنین تهدید استقلال حوزه های علمیه ابرازنگرانی کردند.این نگرانی ها به ویژه پس از آن افزایش یافته که رسانه های دولتی به جعل اخبار و پیام هایی روی آورده اند که دفتر مراجع مزبور آن ها را تکذیب کرده اند.

به گزارش میزان نیوز در همین راستا آیت الله العظمی وحید خراسانی  در دیداری خصوصی با آیت الله العظمی صافی پیرامون وضعیت حوزه علمیه و برخی مسائل مهم دیگر بحث و تبادل نظر کرد.همچنین آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در دیداری جداگانه با آیت الله العظمی صافی، پیرامون وضعیت جاری حوزه های علمیه تبادل نظر کرد. دیدار آیات عظام جوادی آملی و صافی گلپایگانی نیز آنگونه که نزدیکان این دو مرجع تقلید خبر داده اند در مورد مسائل مربوط به استقلال حوزه ها و همچنین نحوه مقابله باحملات گروه های مرتبط با برخی نهادهای خاص به علمای منتقد در قم بوده است.حملاتی که پس از درگذشت آیت الله العظمی منتظری توسط وابستگان حکومت به بیت او و مراجع تقلید دیگر همچون آیت الله العظمی  صانعی انجام شد و تداوم روند سرکوب معترضان و تحقیر مرجعیت شیعه توسط حاکمیت و بی اعتنایی به توصیه های علما و تلاش برای مطیع ساختن حوزه های علمیه از رئوس مطالبی است که در این دیدارها مورد بحث قرار گرفته است.
در هفته های اخیر دیگر مراجع غیر حکومتی نیز تلاشهایی در راستای امر به معروف و نهی از منکر حاکمیت انجام دادند که می توان به سفر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به تهران و ملاقات او با رهبر اشاره کرد. در این دیدار آیت الله اردبیلی با انتقاد از بازداشت فعالین سیاسی - اجتماعی خواستار آزادی زندانیان عقیدتی شد. همچنین مراجع تقلید ساکن مشهد نظیر آیت الله سید محمد باقر شیرازی  نیز در موضع گیری هایی ضمن انتقاد شدید از وضع موجود اعلام کرد: “زمانی که مصلحت دین و مملکت اقتضاء نمود که با امثال آل سعود با آن همه جنایات در حرم امن الهی، و صدام خبیث و سفاک، مماشات شود اکنون هم هیأتی متشکل از نمایندگان آقایان مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب و مسؤولین تشکیل شود تا به مفاد: “وشاورهم فی الامر” که حتی نسبت به پیامبر عظیم الشأن (صلی الله علیه و آله و سلّم) که عقل کل بودند وارد شده، مسائل و اختلافات را حل و فصل  نماید”.

دیدار مراجع قم ومشهد درحالی صورت گرفته که خبرهایی از پیغام شدیدالحن آیت الله سیستانی به رهبرجمهوری اسلامی بعد از حوادث روزها عاشورا به گوش می رسد؛گفته می شودمضمون پیام این بوده که “قبل از این روز دردناک فقط یزید در روزعاشورا دستش به خون مظلومان آلوده شده بود”. گزارش ها حکایت از آن دارد که علت عدم انتشار این نامه از سوی آیت الله سیستانی، شرایط حساس عراق در آستانه انتخابات بوده و بیم اینکه جمهوری اسلامی در این روند ایجاد اختلال کند.

میزان واکنش ها در میان مراجع به گونه ایست که آگاهان به مسایل حوزه در قم ومشهد معتقدنداگر از سوی حکومت، بخصوص آیت الله خامنه ای، نرمش هایی در مواضع اتخاذ نشود، باید در انتظار واکنش جدی تر مراجع بود.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته و پس از حوادث عاشورا در خبری کذب مدعی امضای پیام مشترکی از سوی آیت الله العظمی وحید همراه با نوری همدانی و مکارم شیرازی شده بود که دفتر وی صدور چنین پیامی راتکذیب کرد. همچنین در اقدامی دیگر، صدا و سیما و خبرگزاری های حکومتی بخش عمده ای از پیام آیت الله صافی به مناسبت 22 بهمن را سانسور کردند.