نگرانی در مورد زندانیان زن کرد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» خلیل بهرامیان در مصاحبه با روز:

سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده و فعال فرهنگی کرد هفته گذشته دستگیر شد.همزمان برخی از رسانه ها از انتقال زینب جلالیان، زندانی محکوم به اعدام کرد به مکانی نامعلوم و بلا تکلیفی وی در یک ماه گذشته و همچنین احتمال اجرای حکم او خبر دادند. در همین راستا خلیل بهرامیان وکیل دادگستری در مصاحبه با “روز” با اشاره به ادامه تلاشهایش جهت پیگیری پرونده خانم جلالیان از “احتمال تجاوز جنسی و اجرای حکم” توسط مقامات قضائی و امنیتی گفته است. از سوی دیگر یکی از نزدیکان سوسن محمدخانی در مصاحبه با “روز” با اشاره به انتقال وی به قسمت اطلاعات زندان رجائی شهر کرج، خبر داد که سوسن تفهیم اتهام نشده است.

این دو مصاحبه در پی می آید.

زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به اعدام، از یکماه پیش توسط ماموران اداره ی آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و علیرغم پیگیری یک وکیل دادگستری و تلاشهای فعالان حقوق بشر هیچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت وی به دست نیامده است.

خلیل بهرامیان وکیل دادگستری و متقاضی وکالت پرونده زینب جلالیان روز گذشته با تائید خبر فوق و همچنین تلاشهایش جهت به عهده گرفتن پرونده این زندانی کرد در مصاحبه با روز گفت: “بعد از اینکه متوجه شدم که هیچ وکیلی پرونده خانم زینب جلالیان، زندانی محکوم به اعدام کرد را بعهده نگرفته است، روز دوشنبه 19 اسفند ماه  به قصد به عهده گرفتن مستقیم مسولیت دفاع از این پرونده، به معاونت دادستانی امور زندانهای کرمانشاه مراجعه و درخواست ملاقات حضوری و وکالت زینب جلالیان را تقدیم این نهاد حقوقی کردم”.

این وکیل دادگستری در ادامه با اشاره به اینکه بعد از تلاشهای فراوان توانسته است اجازه ملاقات حضوری با زینب جلالیان را از دادستانی کرمانشاه اخذ نماید، ادامه داد: “بعد از دریافت اجازه ملاقات، همانطور که مسئولان دادگستری گفته بودند به زندان دیزل آباد کرمانشاه مراجعه کردم، اما مسئولان زندان گفتند دیزل آباد یک زندان مردانه است و بنابراین هیچ زندانی زنی در این محل نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به  زندان زنان یا همان جایی که از آن بعنوان “کانون اصلاح و تربیت” نام بردند بروم، اما مسئولان این کانون به اصطلاح پرورشی نیز که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج قرار گرفته است گفتند این زندانی به اداره آگاهی منتقل شده است. آنها از توضیح علل انتقال ایشان به اداره آگاهی امتناع کردند”.

بهرامیان در مورد غیر قانونی بودن انتقال این زندانی محکوم به اعدام به اداره آگاهی، می گوید: “ انتقال جلالیان به اداره آگاهی در حالیست که طبق قوانین هیچ مسئولی در زندان حق انتقال زندانی به اداره آگاهی یا هر اداره ی دیگری جهت تحقیقات و بازپرسی راندارد.  حتی هیچ قاضی ای حق ندارد که زندانی به زندان تحولی داده شده را از محل نگهداری، به جایی غیر از دادگاه و یا مراجع قانونی و قضائی منتقل کند”.

این وکیل دادگستری در مورد آخرین وضعیت زینب جلالیان و محل نگهداری وی با اشاره به بی نتیجه ماندن تحقیقات قضائی خویش به عنوان یک وکیل دادگستری اظهار داشت: “اکنون خانم جلالیان یک ماه است که در وضعیت نامشخصی به سر میبرند و همین امر نیز موجبات نگرانی مارا فراهم کرده است. البته این نگرانی با توجه به تجربه زندان توحید و اخیرا نیز زندان کهریزک  در تهران دو چندان شده است، و با توجه به برخورد مسئولان این مکانها با زندانیان و اینکه خانم جلالیان نیز یک دختر جوان هستند، هر احتمالی از جمله تجاوز جنسی و احتمال اجرای حکم ایشان که اعدام اعلام شده است وجود دارد. درهر حال تلاشهای ما برای مسجل کردن وکالت نامه  در مرحله اول و ملاقات و پیگیری این پرونده در مراحل بعدی تاکنون عملا بی نتیجه مانده و تا مشخص نشدن مکان نگهداری خانم جلالیان، اصولا وکالت نامه جنبه رسمی پیدا نمی کند”.

خلیل بهرامیان در پایان این مصاحبه  با تاکئید بر پیگیری جدی این پرونده در روزهای آینده افزود: “ما همچنان به تلاشهایمان در خصوص این پرونده ادامه می دهیم، اما با توجه به عدم پاسخ گویی نهادهای قضائی  به نظر می رسد راهی جز توسل به مقامات بالاتر سیستم قضائی و دست آخر شخص  آیت آلله خامنه ای به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در جمهوری اسلامی، نداریم”.

 

اعدام های سیاسی در ایران متوقف شود

همزمان با انتشار خبرهای نگران کننده در مورد احتمال اجرای حکم زینب جلالیان و ابهام در مورد محل نگهداری و سیر پرونده ی وی، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کرد فراخوانی فوری برای نجات جان این زندانی منتشر کرد.

در ابتدای این فراخوان که با ذکر فوریت برای نجات جان زینب جلالیان منتشر شده، آمده است: “امروز در حالی بیشتر زنان آزادیخواه هشت مارس روز جهانی زن را با برپایی جشنها گرامی می دارند، که در ایران هدیه نظام اقتدارگرا و خودکامه به زنان دگراندیش و آزادیخواه چیزی جز زندان، تجاوز و اعدام نیست”.

در ادامه این فراخوان با توجه به اتهامات انتسابی به زینب جلالیان و قطعی بودن حکم اعدام و تائید این حکم از سوی دیوان عالی کشور، از بی خبری و وضعیت کنونی وی ابراز نگرانی شده است.

در پایان این فراخوان با اشاره به تشدید فشار بر فعالان زن ایرانی در سال جاری آمده است: “ما امضا کنندگان زیر بر این اعتقاد هستیم که رژیم می خواهد بار دیگر از کردستان به عنوان جولانگاه یکه تازی در جهت ایجاد فضای رعب و وحشت در ایران استفاده بکند و هچنین رفتار دوگانه بیشتر نهادها و کشورهای به نام مدافع حقوق بشر در قبال وضعیت حقوق بشر در کردستان فرصت و زمینه لازم برای رژیم در جهت نیل به اهداف غیرانسانی خویش فراهم ساخته است، بر این اساس ما ضمن محکوم کردن فشار بر فعالین زن ایرانی در صدمین سال روز جهانی زن، خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام زینب جلالیان هستیم و از تمام نهادهای داخلی و بین المللی مدافع حقوق بشر می خواهیم از تمام ظرفیت های دمکراتیک خویش برای توقف اجرای سناریوی دوباره اعدامهای سیاسی در ایران و بخصوص کردستان استفاده نمایند”.

 

سوسن محمد خانی فعال فرهنگی است

همزمان با ابراز نگرانی فعالان حقوق بشر از وضعیت زینب جلالیان، رسانه های خبری در پایان هفته گذشته از بازداشت سوسن محمد خانی غیاثوند، فیلم نامه نویس و فعال فرهنگی کرد در منزلش در شهر کرج خبر دادند. یکی از نزدیکان این فعال فرهنگی در مصاحبه با “روز” اما از دستگیری وی در یکی از کافی نت های شهر کرج و انتقال وی به زندان رجائی شهر این شهر خبر داده است.

این شخص نزدیک به سوسن محمد خانی غیاثوند که نخواست نامش ذکر شود، در مصاحبه با “روز” در مورد چگونگی دستیگری وی می گوید: “سوسن روز پنجشنبه در یکی از کافی نت های کرج از سوی مامورین امنیتی که تعداد آنها 3 نفر بوده است دستگیر شده و وی  را به منزلش  در یکی از محله های این شهر منتقل کرده اند. ماموران پس از بازرسی منزل ایشان کیس کامپیوتر، چند  نوار ویدیویی و دفترچه تلفن و تعدادی عکس را مصادره کرده و با خود برده اند”.

این شخص بدون آنکه از ارائه حکم و نهاد اقدام کننده به دستگیری خانم غیاثوند اطلاعی داشته باشد به نقل از مادر ایشان از برخورد مناسب و مودبانه ماموران امنیتی سخن گفت: “مادر سوسن گفته است که برخورد مامورین به هنگام دستگیری مناسب بوده است و در جریان بازرسی تنها اتاق خانم غیاثوند را تفتیش نموده اند”.

وی در ادامه این مصاحبه تلفنی  در مورد فعالیتهای سوسن محمد خانی غیاثوند می گوید: “وی تنها یک فعال فرهنگی بوده و در سالهای گذشته به فیلم نامه نوسی و نوشتن داستان و فعالیتهای فرهنگی مشغول بوده  و تا کنون هم از سوی هیچ یک از نهادهای امنیتی و قضائی احضار و یا تهدید نشده است”.

در مورد ملاقات حضوری خانواده با سوسن محمد خانی، افزود: “خانواده وی بعد از دستگیری به اداره اطلاعات کرج مراجعه کرده اما مسئولان این اداره بدون آنکه اشاره ای به اتهامات احتمالی خانم غیاثوند کرده باشند، به آنها گفته اند که فعلا چیزی به طور مشخص معلوم نیست و در روزهای آینده نیز شماره پرونده را جهت پیگیری ها قضایی به خانواده خواهند داد”.

این شخص نزدیک به خانواده سوسن محمد خانی غیاثوند در پایان با اشاره به تنها تماس و آخرین تماس تلفنی سوسن محمد خانی افزود: “در این تماس تلفنی سوسن به خانواده اش گفته است که در شرایط مناسبی در قسمت اطلاعات زندان رجائی شهر کرج نگهداری می شود و تا این لحظه نیز در خصوص اتهامات احتمالی چیزی به وی گفته نشده است”.