رسوایی بزرگ مالی و انتخاباتی دولت

نویسنده

مهرزاد فرهودی

افشاگری یک جانباز و مشاور سابق وزارت رفاه درباره فساد مالی و انتقال بودجه جانبازان و مستضعفان به ستادهای انتخاباتی جناح راست، در حالی که دولت و جناح راست برای انتخابات اسفند ماه آماده می شوند، از بزرگ ترین رسوائی های دولت دو ساله محمود احمدی نژاد است که تاکنون با زور و تهدید و تغییر ناگهانی مدیران با این گونه افشاگری ها مقابله کرده بود. رسوائی بزرگی که دامن عده ای از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس را هم گرفته است.

طی چند روز گذشته کارکنان ستادی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی شاهد درگیریهای شدید لفظی میان مشاور امور ایثاگران وزیر و شخص وزیر بودند .دکتر رضا جلالی مشاور امور ایثارگران و دبیر شورای عالی راهبردی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به شدت به رفتارهای سیاسی عبدالرضا مصری وزیر رفاه اعتراض کرده و در افشاگری خود نشان داده بودجه ای که باید برای جانبازان و بی سرپرستان و نیازمندان هزینه شود توسط وزیر دولت احمدی نژاد به ستادهای انتخاباتی هواداران دولت منتقل شده است. دکتر جلالی که با اولین اعتراض های خود توسط وزیر رفاه از کار برکنار شد خود جانباز 70 درصدی جنگ هشت ساله ایران و عراق است.

به دنبال درگیری های اولیه دکتر جلالی با وزیر رفاه، که پادر میانی ها و وساطت ها هم نتوانست آن را آرام کند، و بعد از آن که عبدالرضا مصری وی را از مشاورت و دبیری ستاد راهبردی برکنار کرد وی در نامه ای خطاب به همکاران خود در وزارت رفاه، ضمن برخی افشاگریها ، خواستار مناظره با مصری شد . وی در بخشی از نامه خود نوشت: “آیا می دانید که چرا این حقیر مورد بغض و کینه آقای مصری و ایلش قرار گرفتم . به دلیل ورود غیر قانونی به حیات خلوت تشکیلاتی آقایان و به خاطر فریاد عدالتخواهانه ای که از حنجره حق گویم ، برخاسته بود” .

دبیر برکنار شده شورای عالی راهبردی وزارت رفاه در ادامه نامه خود نوشته است: “براستی آیا این است معنی عدالت ؟ عدالت یعنی فرزندان شهید و جانباز را از کار اخراج کردن؟ عدالت یعنی برای سوگلی های کرمانشاهی وزارت رفاه در شمال پایتخت خانه های 400 میلیون ریالی رهن کردن؟ عدالت یعنی باج خواهی از شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی؟ عدالت یعنی تحویل دادن یک دستگاه خودروی آخرین مدل تویوتا به همسر وزیر؟ عدالت یعنی پژو پرشیای وزارتخانه را در اختیار فرزند وزیر قرار دادن؟”

جلالی همچنین با نگارش نامه ای برای رئیس جمهور احمدی نژاد علیه مصری افشاگری کرده است . او در این نامه با جعلی خواندن مدرک تحصیلی مصری مدعی شده مدرک دکترای وزیر رفاه همچون شیوه راهیابی او به مجلس هفتم از طریق تقلب به دست آمده است .

مشاور معزول امور ایثاگران وزیر رفاه در نامه خود نوشته است: “این حقیر و همکارانم در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی بسیار مشتاقیم تا بدانیم که عبدالرضا مصری در چه سالی در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کرده و رتبه قبولی او چند بوده است؟!”

جلالی همچنین دلیل اصلی درگیری خود با وزیر رفاه و تأمین اجتماعی را تبدیل این وزارتخانه به ستاد انتخاباتی جناح راست در انتخابات مجلس هشتم عنوان و اعلام کرده : “وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از طریق اعطای چندین میلیارد کالابرگ به نامزدهای مورد حمایت جناح راست در انتخابات مجلس هشتم آنان را در جلب آرای مردم فقیر و دهک های پائین جامعه یاری می رساند” .


به نوشته جلالی هم اکنون برخی از نمایندگان با دریافت تعدادی از این کالابرگ ها به توزیع آنها در میان روستانشینان و محرومان مشغول هستند . به گفته جلالی حداقل اعتبار ریالی این کالابرگها 170 هزار تومان است .

وی همچنین اعلام کرده است در صورتی که وزیر رفاه و تأمین اجتماعی مناظره در این باره را بپذیرد حاضر است نکات مهمی از اقدامات مصری در تبدیل این وزارتخانه به ستاد انتخاباتی راست راافشا کند .

این در حالی است که مطابق برخی گزارشها بخشی از جناح اصوگرا که تحت عنوان « حامیان دولت » در انتخابات شورای سوم شرکت کرده بود هم اکنون مشغول تدوین برنامه هایی برای استفاده کلان از منابع دولتی در انتخابات حساس مجلس هشتم است .

استعفای 150 مدیر دولتی و 50 سردار سپاه پاسداران که به سردار ذوالقدر جانشین وزیر کشور نزدیک هستند سبب شده دولت نهم امیدوار باشد با حمایت های همه جانبه از این افراد ، 200 کرسی مجلس هشتم را از آن خود کند . ریاست ستاد انتخاباتی حمایت از این گروه 200 نفره را حاج صادق محصولی مشاور ثروتمند محمود احمدی نژاد بر عهده دارد و هماهنگی های لازم با وزارتخانه های مختلف از سوی او صورت می گیرد . معاونان پارلمانی وزارتخانه ها ، مشاوران جوان وزرا و تعدادی از مدیران کارخانجات بزرگ دولتی، اعضای این ستاد انتخاباتی هستند .

این ستاد ، حمایت های غیر مستقیم و تأثیر گذار خود از نامزدهای فهرست « حامیان دولت » را شروع کرده و توزیع بن های 170 هزار تومانی بین اعضای “گروه 200 ” بخشی از اقدامات وسیعی است که دولت احمدی نژاد برای کسب کرسی های مجلس هشتم آغاز کرده است .

گفتنی است که عبدالرضا مصری که در وضعیت حساسی از مجلس به دولت راه یافت و وزارتش حاصل توافقی بین جناح راست و دولت احمدی نژاد بود، این دوره با حمایت بنیادامام از حوزه کرمانشاه وارد مجلس شد. بالاترین سمت وی معاونت بنیادامام کرمانشاه بود. در مجلس هم با حمایت فراکسیون راست به ریاست کمیسیون رفاه اجتماعی مجلس رسید. و در زمانی که عدم رای اعتماد به دو وزیر و احتمال استیضاح دو وزیر دیگر دولت را در مقابل جناح راست قرار داده بود، ملاقاتی که در زمان خود در مطبوعات منعکس شد بین حبیب الله عسگراولادی پدرخوانده هیات موتلفه اسلامی و جناح راست، دو طرف را به تفاهم رساند و به انتقادهای جناح راست علیه دولت پایان داد. و چنین بود که عبدالرضا مصری به وزارت رسید و اولین کار وی انتقاد دویست میلیارد بودجه مصوب مجلس برای وزارت رفاه به بیناد امام بود.

پرویژ کاظمی وزیر قبلی رفاه بافشار جناح راست که گرداندگان اصلی بنیادامام هستند کنار رفت و مددی نامزد وزارت از سوی احمدی نژاد که با حمایت وی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی شده بود نیز نتوانست در مقابل مصری مقاومت کند.

اینک باید منتظر بود و دید افشاگری جانبازی که به حیاط خلوت هیات موتلفه و بنیادامام راه پیدا کرده است به کجا می انجامد.