گزارش ♦ تئاتر ایران

نویسنده

‏‏هنر نمایش سال 1386 را با کسر بودجه آغاز کرد. با اخراج هنرمندان نامدار از انجمن نمایش، عدم پرداخت حقوق ‏عوامل نمایش ها، تعطیلی شش ماه تئاتر شهر، استعفای حسین مسافر آستانه و…. ادامه یافت و سرانجام با اجرای نمایش ‏های افرا و ملاقات بانوی سالخورده از سوی دو بزرگ تئاتر ایران اندکی از پوستین رخوت بیرون آمد. سالی که هیچ ‏اتفاق فرخنده ای در آن برای تئاتر ایران رخ نداد….‏

teatresalikegozsht1.jpg

تئاتر ایران در سالی که گذشت‏

‎ ‎کسری بودجه، تعطیلی اجباری و تفکر ارشادی مذهبی‎ ‎

سال 1386 در حالی روزهای پایانی خود را سپری می کند که تقریباً اتفاق خاصی در تئاتر ایران رخ نداده و هنر نمایش ‏حداقل قابلیت های خود را در زیر سایه حکومت محو می بیند. با تصویب بودجه هفت میلیارد و ششصد میلیون تومانی ‏تئاتر در مجلس و کسر دو میلیارد تومان از آن، تئاتر به گونه ای کم رمق آغاز به کار کرد تا همین بحث دامنگیر ‏اختلافات فراوان میان هنرمندان و مدیران شود. ‏

پس از این کسربودجه از طرف نمایندگان مجلس و انتقال آن دو میلیارد تومان به بخش صنعتی کشور، آرام آرام مسئله ‏کمبود بودجه در جامعه هنری شکل گرفت. عدم پرداخت حقوق هنرمندان انجمن نمایش، اخراج اعضای انجمن نمایش از ‏جمله اکبرزنجانپور، دکتر قطب الدین صادقی، آتش تقی پور… و حمایت نکردن رییس مرکز هنرهای نمایشی از این ‏اتفاق نامیمون مشکلات معیشتی تئاتری ها را دو چندان کرد. ‏

حسین مسافرآستانه از ریاست انجمن نمایش کناره گیری کرد و داستان انحلال این گروه یکی از خبرهای داغ روزهای ‏پر تلاطم تئاتر شد. بعد از وضعیت نامشخص و رو به انحلال انجمن نمایش به دلیل تخلفات صورت گرفته در آن از ‏سوی اداره کل هنرهای نمایشی، موسسه فرهنگی هنری انجمن هنرهای نمایشی ایران تاسیس شد. این موسسه کاملا ‏فرهنگی و هنری قرار شد صرفا به حمایت از تولید و اجرای نمایش در تهران و شهرستان‌ها بپردازد و مانند انجمن ‏نمایش سابق استخدام نداشته باشد. اما با اینکه برنامه ریزی ها و اساسنامه مفصلی هم دراین رابطه تنظیم شد، اما ‏درنهایت همه چیز رو به فراموشی سپرده شد‏‎.‎

از دیگر اتفاقات تئاتر در سال 86 ساخت و ساز مترو در جوار مجموعه تئاتر شهر بود. ایستگاه تئاتر شهر که تقریبا ‏همه مسائل مهندسی و اجرای آن رو به پایان بود و خود را آماده افتتاح می دید به یکباره با تجمع اعتراض آمیز بزرگان ‏تئاتر در روز 11 آذرماه مواجه شد تا از این طریق از راه اندازی رسمی این خط مترو در محوطه اصلی مجموعه تئاتر ‏شهر جلوگیری شود. حمید سمندریان، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، هما روستا و دیگرهنرمندان تئاترمعتقد بودند که ‏وجود چنین ایستگاهی ضربه بزرگی بر ساختمان و چشم انداز این میراث ملی وارد می سازد. با توقف ساخت مترو و با ‏گذشت سه ماه از این رویداد هنوز شهرداری تهران نسبت به جمع آوری دیوارهای کاذب اطراف مترو هیچ اقدامی را ‏صورت نداده است.‏‎ ‎

تعطیلی شش ماهه تئاترشهر به بهانه تعمیرات هم بیشترین ضربه را به بدنه تئاتر وارد ساخت. تعمیراتی که به صورت ‏کامل انجام نشد و به حال بزرگترین شکاف به وجود آمده در دیواربزرگ تئاترشهردر ضلع شمالی و بالای درب اصلی ‏هیچ فکر و اقدامی نشد. در این بین تالارهای دیگر شهر میزبان نمایش های متعددی شدند. تالارمولوی که بیشترین سهم ‏را از آن خود می دید میزبان نمایش هایی چون “کوارتت” به کارگردانی امیررضا کوهستانی، “اتاق شماره 6” به ‏کارگردانی ناصر حسینی و”یک سمفونی ناکوک” به کارگردانی آتیلا پسیانی شد. این سه نمایش تا قبل از راه اندازی ‏مجموعه تئاتر شهر در کنار نمایش تکنیکال و خلاقانه “ددالوس وایکارس”به کارگردانی همایون غنی زاده از جمله ‏نمایش های پر فروش تئاتر شدند. ‏

در کنار این ها نمایش‌هایی نیز در تالارهای سنگلج، فرهنگسرای نیاوران و خانه نمایش روی صحنه رفتند که غیر از ‏چند مورد معدود باقی نمایش ‌هایی نبودند که حتی مورد استقبال مخاطبان تئاتر قرار بگیرند. جشنواره‌هایی نظیر تئاتر ‏بانوان و آئینی سنتی و تئاتر دفاع مقدس نیز در تابستان برگزار شد که باز هم تأثیر و اتفاقی جدید حتی در حوزه فعالیت ‏خود نداشتند. تعطیلی مجموعه تئاتر شهر که خاستگاه تئاتری کشور است باعث شد رکود و رخوتی در بین اهالی تئاتر ‏حاکم شود. گروه هایی که خود را برای اجرا در فصل پائیز و زمستان آماده می‌کردند مدام زمان اجرایشان به تعویق ‏می‌افتاد و همین به گروه و تمرینات آنها لطمه می‌زد و بلاتکلیفی باعث شد بسیاری از آنها دست از تمرین بردارند. شاید ‏تنها اتفاق‌های تئاتری اواخر پائیز رخ داد و آن اجرای نمایش‌های “افرا” بهرام بیضایی و “ملاقات بانوی سالخورده” ‏حمید سمندریان بود. این دو استاد تئاتر با وجود نواقص و نبود سالن مناسب کارهای خود را اجرا و یخ تئاتر را به نوعی ‏آب کردند. البته سهم “مرغابی وحشی” نادر برهانی مرند را نیز نمی‌توان در این میان نادیده گرفت‏‎.‎

جشنواره بیست و ششم تئاتر فجربا هدف بالابردن تعداد گروه های شرکت کننده دراین رویداد ملی از کیفیت های نمایش ‏ها کاست تا رنگ و بوی انتخاب نمایش های سفارشی و اغلب مذهبی با تفکرات ارشادی شکلی غیرفرهنگی را به ‏خودگیرد‎.‎

اما ایران بزرگ در این سال هنرمند بزرگی را ازدست داد تا همه ما جای او را در نوروز87 خالی ببینیم. مرگ اکبر ‏رادی، نمایشنامه نویس چند دهه گذشته کشورمان در ماه های اخیر همه را دچار بهت واندوه کرد. روحش شاد‎.‎

اکنون در آستانه پایان سال 86 وقتی به ماه های گذشته نگاه می‌کنیم شاهد گذشت زمانی هستیم که غیر از مقطعی کوتاه ‏بدون هیچ اتفاق سپری شد و نمی‌توان آنها را درمدت زمانی یک ساله به عنوان اتفاق بزرگ در تئاتر به حساب آورد‏‎.‎