باتوجه به شرایط منطقه باید شرکت در اربعین را جا بیاندازیم

نویسنده
جلال یعقوبی

» اهمیت یک مراسم مذهبی برای جمهوری اسلامی

با نزدیک شدن به مراسم اربعین امام سوم شیعیان در کربلا، مسئولان جمهوری اسلامی که این مراسم را تبدیل به یکی از صحنه‌های قدرت‌نمایی خود کرده‌اند، تلاش می کنند تا بار دیگر زمینه حضور گسترده شیعیان در آن را فراهم کنند. گرچه برنامه ریزی برای اربعین امسال از ماه‌ها پیش آغاز شده است، اما تکاپوی آنان در این روزها افزایش چشم‌گیری دارد. امسال حتی دولت نیز مستقیما وارد ماجرا شده و بخشی از مدیریت کار را بر عهده گرفته است.

 محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در گفتگو با خبرنگاران به “تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت برای مراسم اربعین حسینی” اشاره و تاکید کرد:‌ “با توجه به این که سال گذشته استقبال بسیاری از سوی شیعیان و مردم خوبمان برای حضور در کربلا و عتبات عالیات در روز اربعین حسینی داشتیم و با توجه به این که امسال نیز استقبال بسیاری در این زمینه صورت خواهد گرفت، از سال گذشته تدارکاتی برای برگزار شدن هر چه بهتر مراسم اربعین حسینی برای زائران ایرانی فراهم شد و ستاد خاصی در این زمینه تشکیل شده است.” او افزود: “همه تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و رسانه ملی نیز به خوبی در این زمینه اطلاع رسانی داشته است. ان‌شاءالله سال جایر شاهد برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی باشیم.”

سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نیز اعلام کرد: “پلیس وظیفه تامین امنیت و همچنین روان سازی ترافیک در این ایام را دارد. تاکید ما چه در امسال و چه در سال گذشته بر این است که حتما باید از گذرنامه معتبر برای عبور از مرز و سفر به عتبات استفاده شود و کسانی که فاقد گذرنامه معتبر باشند امکان سفر به کشور عراق را پیدا نخواهند کرد.”

پیش از او هم سرتیپ پاسدار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران با اشاره به خدماتی که در سال جدید به مسافران ارایه می‌شود گفته بود: “همه امکانات کشور با هماهنگی مسوولان محلی و کشوری برای خدمات رسانی هرچه مطلوب‌تر به زائران حسینی بسیج خواهند شد.”

در حالی که با نزدیک شدن اربعین تلاش جمهوری اسلامی برای برگزاری گسترده این مراسم افزایش یافته، تریبون‌های تبلیغی نیز می‌کوشند مردم را تشویق به حضور در این مراسم کنند.

اما حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از نزدیکان به بیت رهبر جمهوری اسلامی دیروز در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد: “به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته در این زمینه، هنوز نتوانسته ایم کاری را که در شان و منزلت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشد، انجام دهیم. به اعتقاد بسیاری از علما، ایجاد این حرکت میلیونی در اربعین هیچ چیزی جز این نیست که دست الهی باعث این تجمع میلیونی شده و کسی نمی تواند جز خداوند بگوید که من در آن نقش داشته ام.” او در ادامه گفت: “به رغم اینکه اعمال حج واجب برای هر مسلمان فقط یک بار توصیه شده، اما زیارت مکرر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بارها مورد تاکید قرار گرفته است. مسلمانان باید نسبت به اربعین احساس وظیفه کنند و کسی که از سر وظیفه به این زیارت مشرف شود، بطور قطع نورانیت بیشتری خواهد داشت.” پناهیان همچنین تاکید کرد: “رسانه ها و اصحاب قلم باید احساس وظیفه برای زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ویژه در ایام اربعین را برای مردم جا بیاندازند.”

پناهیان سال گذشته نیز طی گفتگویی با سایت رسمی سیدعلی خامنه‌ای فاش کرد که برنامه‌ریزی گسترده برای مراسم اربعین با توصیه رهبر جمهوری اسلامی است. او گفته بود: “رهبر انقلاب برای زیارت اربعین امسال، خطاب به مسئولان تأکید داشتند که راه زیارت اربعین را هموار کنند و از نزدیک شاهد بودم که ایشان تا چه میزان برای اربعین امسال اهمیت قائل هستند و نقش اربعین را در تقویت قدرت اسلام بسیار زیاد می‌دانند. با توجه به اوضاع فعلی منطقه، با شرکت در زیارت اربعین، باید دشمن را ناامید کنیم.”

امسال برگزارکنندگان این مراسم حتی برای کسانی که امکان شرکت در آن را ندارند نیز زمینه همکاری را فراهم کرده و با راه‌اندازی سایتی اینترنتی به جمع آوری کمک‌های نقدی به عنوان نذورات پرداخته‌اند.

از سوی دیگر سایت تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، یادداشتی با عنوان “دغدغه‌های مراسم اربعین” منتشر کرده و این مراسم را “انقلاب اربعین” نامید. نویسنده سایت تسنیم معتقد است: “اگر شکوه و عظمت جمعیت ۲۰ میلیونی، پوشش تصویری کامل و فراگیر داده شده و در بخش های خبری رسانه های ایران و جهان پخش شود، شاهد راهیابی و مشارکت تعداد بیشتری از مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در مراسم برافراشتن پرچم “انقلاب اربعین” خواهیم بود.” او همچنین خواستار “بهره‌گیری مناسب و سازمان یافته از این فرصت” و “بیان خدمات انقلاب اسلامی به مسلمانان جهان خصوصاً دفاع از مسلمانان مظلوم فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، بحرین، یمن و… تبیین مقابله همه جانبه جمهوری اسلامی با تروریست های آمریکایی و صهیونیستی و حامیان منطقه ای آنان.” شده است.

چند روز پیش سرتیپ پاسدار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور که مسئول ستاد اربعین هم شده است، پیش‌بینی کرد که بین دو تا سه میلیون نفر از ایران در مراسم اربعین مشارکت خواهند کرد. او گفته بود: “امنیت زائران اربعین از داخل کشور تا نقطه صفر مرزی بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود. در این باره وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بسیج همکاری‌های لازم را خواهند داشت. در حوزه عراق امنیت بر عهده دولت عراق خواهد بود و ما آمادگی لازم را جهت برقراری امنیت مراسم با کمک طرف عراقی را خواهیم داشت.” پیش از او نیز معاون عملیات پلیس پیشگیری ناجا از حضور داوطلبانه سه هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت این مراسم خبر داده بود.

مراسم اربعین امسال، خصوصا پس از بحرانی که در مراسم حج بوجود آمد و موجب کشته‌شدن صدها نفر شد، نوعی نمایش قدرت ایران در برابر عربستان نیز محسوب می‌شود.