بازداشت محرکین آذری‌زبان‌ها در گیلان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نگرانی از سرایت اعتراضات به شمال کشور

چند روز بعد از اعتراضات مناطق ترک‌نشین به سیاست‌های “نژادپرستانه” صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان از بازداشت چندین فعال مجازی به اتهام “تحریک آذری زبان‌های گیلان” و فراخوان به “آشوب و اغتشاش” خبر داد.

مسئول سایبری قدس به خبرگزاری تسنیم گفته است “سربازان گمنام” سازمان اطلاعات سپاه قدس گیلان طی عملیاتی “هماهنگ” فراخوان دهندگان برای “آشوب و التهاب درجامعه و تحریک آذری زبان‌های گیلان از طریق فضای مجازی” دستگیر شده‌اند.

به گفته این مقام سپاه “اقدام به‌موقع و برنامه‌ریزی شده علیه شبکه‌ها وجریانات معاند و مخالف نظام که درصدد ایجاد التهاب و ناامنی در شهرستان‌های ترک زبان استان گیلان بودند و شناسایی و برخورد سریع با عوامل آن از ویژگی‌های این عملیات بود.”

در روزهای گذشته پخش  برنامه ای با مضامین “توهین‌آمیز و نژادپرستانه” در شبکه دو صدا و سیما با اعتراض‌هایی در شهرهای ارومیه، تبریز، اردبیل،‌ زنجان و مشکین‌شهر روبرو شده است.

پخش مجموعه “فیتیله” که  یکی از برنامه‌های آن باعث واکنش عمومی شده، بعد از این اعتراضات به صورت موقت متوقف شده است. رئیس سازمان صدا و سیما نیز رسما “عذرخواهی” کرده و گفته چند نفر در این ارتباط از کار برکنار و توبیخ شده‌اند.

مامورین نیروهای انتظامی و در برخی موارد لباس شخصی ها به تجمعهای مربوط به این اعتراضات حمله کرده و شماری از معترضان در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

در همین راستا برخی از وبسایت‌های محلی روز چهارشنبه، ۲۰ آبانماه، از تجمع جمعی از دانشجویان ترک زبان دانشگاه گیلان در اعتراض به برنامه فیتیله مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه گیلان خبر داده‌اند.

سپاه سایبری قدس هنوز اسامی و مشخصات بازداشت‌های اخیر در گیلان را منتشر نکرده، اما مسئول بخش سایبری آن به تسنیم گفته است: “به مردم عزیز و فهیم و شهروندان آذری زبان گیلانی می‌دهیم که به‌زودی اطلاعات دقیق و کاملی از اقدامات دشمنان نظام در فضای مجازی به اطلاع مردم خواهیم رساند.”

سایت محلی “۸ دی نیوز” هم در گزارشی با عنوان “برخورد مقتدرانه سپاه قدس گیلان با عاملین تشدید اختلافات قومیت در فضای مجازی” بازداشت‌های اخیر را نشانه “اشرافیت و کنترل مقتدرانه عوامل سایبری سپاه” و عاملی برای جلوگیری “از فتنه‌های سیاسی و اجتماعی” و برقرری “ارامش و امنیت” در این استان دانسته است.

این چندمین بار در چند روز گذشته است که سپاه از بازداشت افرادی در حوزه‌های مختلف خبر می‌دهد. پیشتر علاوه بر بازداشت پنج روزنامه‌نگار، این نهاد از دستگیری بیش ۴۰ نفر “عضو گروه‌های تروریستی” در پنج استان کشور خبر داده بود.