حمله هوایی به ایران احمقانه است

نویسنده

» میر داگان در مصاحبه با جی اس اس نیوز:

جاناتان سیمون سلم

میر داگان، رییس سابق موساد، روز جمعه از امکان حمله هوایی اسراییل به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی سخن گفت و آن را “احمقانه ترین موضوعی دانست که تاکنون شنیده است”. کنفرانس داگان در دانشگاه اورشلیم اولین حضور رسمی او پس از ترک موساد در سپتامبر ۲۰۱۰ بوده است.

داگان در این کنفرانس اعلام کرد که ایران دارای یک زیرساخت هسته ای مخفی است که به صورت موازی با تأسیسات غیرنظامی فعالیت می کند. آژانس اتمی بر تأسیسات غیرنظامی نظارت دارد، نه بر تأسیسات مخفی. ازدید داگان، حمله نظامی به این تأسیسات “از نظر حقوق بین المللی یک اقدام غیرقانونی” است.

او همچنین خاطرنشان کرد که حمله به ایران متفاوت از حمله سال ۱۹۸۱ به تأسیسات هسته ای عراق است. ایران تأسیسات هسته ای خود را در نقاط مختلف در سراسر کشور پراکنده کرده و این مسأله انجام یک حمله کارآمد را برای اسراییل مشکل ساخته.

داگان در ادامه گفت که “توان نیروی هوایی اسراییل را زیر سؤال نمی برم، ولی تردید بر سر این است که آیا می توان کلیه اهداف را ازبین برد.”

او در پاسخ به این سؤال که پس از حمله چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: “این حمله باعث وقوع جنگ با ایران خواهد شد. این از آن مسایلی است که شروع اش مشخص است، ولی پایان آن مشخص نیست.” او در ادامه افزود جمهوری اسلامی این توان را دارد که تا چند ماه به سوی اسراییل موشک پرتاب کند و حزب الله نیز می تواند ده ها هزار راکت “گراد” و صدها موشک دوربرد پرتاب کند. درعین حال، تهران می تواند حماس را نیز فعال سازد و این خطر وجود دارد که سوریه نیز به این جنگ بپیوندد.

ازطرف دیگر، رییس سابق موساد با نظر کارشناسان در مورد شورش های خاورمیانه که می گویند “سونامی تحولات هنوز در این منطقه راه نیفتاده” مخالف است.

ازنظر او، “اعتراضات در مصر از اینترنت آغاز نشد، زیرا اکثر مصری ها اصلاً کامپیوتر ندارند”. او می گوید: “این یک انقلاب نیست، بلکه صرفاً تغییر حکومت است و به علاوه اخوان المسلمین هیچ شانسی ندارد به قدرت برسد، زیرا بیم آن دارد که به دست گرفتن قدرت باعث آسیب رساندن به اقتصاد مصر شود، به ویژه درآمد حاصل از توریسم و کمک های آمریکا.”

داگان در مورد وضعیت کنونی سوریه اظهار داشت: “برای اسراییل بهتر است که رییس جمهور بشاراسد سرنگون شود، زیرا بدین ترتیب کمک به حزب الله قطع و نفوذ جمهوری اسلامی نیز تضعیف خواهد شد.” برکنار شدن او از قدرت همچنین موجب می شود مواضع سنی ها در سوریه و به طور کل در جهان عرب تقویت شود و اینها همه از نظر اسراییل نکات مثبتی محسوب می شوند.

ولی داگان این نظر را دارد که اسد تا آخر مبارزه خواهد کرد. او می گوید: “او چاره دیگری ندارد: یا مرگ یا پیروزی.”

 

منبع: جی اس اس نیوز، ۸ می