دولت ایران فرصت ها را از دست می دهد

نویسنده

» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با فیگارو

رنو ژیرار

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در مصاحبه ای با فیگارو به سؤالاتی درخصوص مواضع جمهوری اسلامی و برنامه هسته ای آن پاسخ داده است.

 

به نظر شما سران حکومت تهران به دنبال چه هستند؟

رویکرد آنها بسیار مشکوک است. آیا آنها برخلاف تعهدات ایران که پیمان منع گسترش اتمی را به امضاء رسانده، به دنبال دستیابی به سلاح اتمی هستند؟ برخی معتقدند که این طور است.

سران جمهوری اسلامی می گویند که به دنبال برقراری صلح در منطقه اند. پس چرا به سؤالات آژانس اتمی پاسخ مناسبی نمی دهند؟ به چه علت مرکز غنی سازی جدیدی که در قم کشف شد را مخفی نگاه داشته بودند؟ چرا تحقیقات جمهوری اسلامی روی موشک های بالستیکی هیچ ارتباطی با چاشنی های غیراتمی و متعارف ندارد؟ چرا ساخت تجهیزات تولید نیمکره های فلزی اورانیوم که هسته اصلی بمب اتمی را تشکیل می دهد در برنامه جمهوری اسلامی قرار گرفته؟ چرا امروز پس از این همه کشمکش اعلام می کنند که برنامه تأسیس ۱۰ مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در دستور کار قرار گرفته؟ و این درحالی است که ایران حتی یک مرکز اتمی هم ندارد که این سوخت را به مصرف برساند. چرا می خواهند غنی سازی به میزان ۲۰ درصد را در ایران انجام دهند، درحالی که روسیه و فرانسه پیشنهاد این کار را با نظارت سازمان ملل داده اند؟ اینکه ایران لجاجت به خرج دهد و خواسته های یک آژانس بزرگ و مستقل مانند آژانس اتمی را نادیده بگیرد می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

واکنش جامعه بین الملل چه خواهد بود؟

شما مطمئناً تصمیم شورای حکام آژانس اتمی که روز جمعه اتخاذ شد را خوانده اید. از ماه فوریه ۲۰۰۶ هیچ گاه نشده بود که آژانس اتمی این چنین هشدار جدی ای به ایران بدهد و این درحالی است که این هشدار با رأی روسیه، چین و کشورهای دیگری که جزو کشورهای غربی محسوب نمی شوند داده شده است. من خاطرنشان می سازم که اگر دولتمردان جمهوری اسلامی به واقع خواهان دستیابی به انرژی اتمی صلح آمیز هستند، به هیچ وجه قابل قبول نیست که به بمب اتمی دست پیدا کنند. نه تنها اسراییل، بلکه تمامی کشورهای خلیج فارس از سلطه ایران بر منطقه واهمه دارند. و کل جهان از گسترش اتمی رنج خواهد برد. ما علیه ایران عمل نمی کنیم. ما برای برقراری صلح عمل می کنیم.

 

نظر شما در مورد تنش هایی که بین اسراییل و ایران وجود دارد چیست؟ درحالی که می دانید جمهوری اسلامی سلاح مورد نیاز دشمنان دولت یهود را نیز تأمین می کند، حماس از جنوب، حزب الله از شمال.

من فکر می کنم باید هر کاری بکنیم تا جرقه به این انبار باروت نیفتد. هیچ کاری مهم تر از آن نیست که تنش های این منطقه را که تعدادشان کم هم نیست، کاهش دهیم. به ویژه اینکه رویارویی میان اسراییل و ایران می تواند عواقب غیرقابل تصوری داشته باشد. من متأسفم که دولتمردان جمهوری اسلامی دست ایالات متحده را که به سوی آنها دراز شده بود رد کردند و پیشنهاد روسیه و فرانسه مبنی بر غنی سازی اورانیوم در خارج از ایران را نپذیرفتند. دولتمردان جمهوری اسلامی فکر نکنند که درحال استفاده بهینه از زمان اند؛ آنها دارند فرصت ها را یک به یک از دست می دهند. به عنوان نمونه، مردم معترض ایران را ببینید که علی رغم سرکوب های شدید و خشونت بار حکومت جمهوری اسلامی، چگونه استقامت به خرج می دهند! میلیون ها زن و مرد ایرانی که با چنین اراده ای برای احقاق حق شان مبارزه می کنند باید بدانند که تنها نیستند. این یک حکومت بسته است: متأسفانه به حرف هیچ کس گوش نمی دهد؛ نه مردم کشورش و نه جامعه بین المللی.

 

درحال حاضر پرونده کلوتیلد رایس به کجا رسیده؟

این مدرس ۲۴ ساله فرانسوی همچنان در سفارت فرانسه در تهران بسر می برد و منتظر است تا بی گناهی اش از سوی دادگاه جمهوری اسلامی پذیرفته شود.

 

آیا تحریم ها و مجازات های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به واقع تأثیر بازدارنده ای خواهند داشت؟

تحریم های تصویب شده می توانند به شدت بر بخش های اقتصادی این کشور که توسط برخی سران جمهوری اسلامی اداره می شوند ضربه بزند. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. هنوز یک فرصت دیگر برای مذاکره وجود دارد.

 

منبع: فیگارو، ۳۰ نوامبر