آقانمازنخوانده رفت،دانشجومنتظرست

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی از احتمال برخورد با محمود وحیدنیا

آن هایی که هنگام دیدار رهبر جمهوری اسلامی با نخبگان کشور،گوشه کت محمود احمدی نیا را گرفته بودند تا او را بنشانند و مانع صحبتش شوند،بهتر از آقای خامنه ای می دانستند که این دانشجوی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف چه سخنانی را مطرح خواهد کرد؛سخنانی که مملو ازانتقادات مستقیم این دانشجو به آقای خامنه ای بود و امروز نگرانی بسیاری از محافل را در مورد برخورد احتمالی با او موجب شده است.

این دومین انتقاد رو دررویی است که از رهبر جمهوری اسلامی ایران به عمل می آید.پیش از این علی اکبر موسوی خوئینی، دبیر کل سابق ادوار تحکیم وحدت در واپسین دیدار نمایندگان مجلس ششم با آیت الله خامنه ای وی رابه صراحت مورد خطاب و عملکرد وی را مورد پرسش قرار داده بود.اما احمد زید آبادی دبیرکل کنونی این تشکیلات سیاسی ـ دانشجویی و چند تن دیگر در قالب مقاله از وی انتقاد کرده اند.

وحیدنیا، دومین فردی است که در داخل ایران و در دیداری رویا رو، با اشاره به “عملکرد رهبری” و “عدم امکان انتقاد از رهبر”، شخص آیت الله خامنه ای را مورد خطاب قرار داده است.

در مورد خویینی، دشواری این انتقاد دامن پرسشگر راگرفت، به طوری که او پس از پایان دوران مسئولیت اش به عنوان نماینده مجلس، بیش از 90 روز را در زندان انفرادی سپری کرد.خویینی پس از آنکه تحت فشارهای بین المللی از زندان آزاد شد، ایران را ترک کرد.

احمد زیدآبادی نیز،اگر چه تا مدت ها پس ازانتشار مقاله خود با عنوان “دوپرسش از رهبری” با برخورد های امنیتی مواجه نشد، اما پس از انتخابات 22 خرداد امسال بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می برد. بر اساس آخرین گزارشی که همسر وی در اختیار رسانه ها قرار داده، او پس از تحمل 115 روز زندان، کماکان در سلول انفرادی به سر می برد و تحت فشارهای دشوار روحی و جسمی قرار دارد و به او گفته شده باید از آقای خامنه ای عذرخواهی کند.

فرجام منتقدین آقای خامنه ای، اصلی ترین علت نگرانی در مورد سرنوشت وحیدنیا دانشجوی دانشگاه شریف است.ضمن اینکه او علاوه بر انتقاد از شخص آیت الله خامنه ای و جایگاه رهبری، نحوه اداره صداو سیما و خشونت های بکار رفته از سوی نیروی انتظامی در برخورد با معترضان به نتیجه انتخابات را هم  در یک دیدار رسمی و تشریفاتی مورد انتقاد قرار داده است.

آیت الله خامنه ای در پاسخ به انتقادات این دانشجوی نخبه،مجبور به ارائه پاسخ هایی سربسته شد اما بنا به گفته چند تن از شاهدان عینی، مراسم همیشگی اقامه نماز با دیدارکنندگان را منتفی کرد.

“الف” وبسایت وابسته به احمد توکلی، نماینده محافظه کار مجلس هشتم و رئیس مرکز پژوهش‌های این نهاد، پس از بالا گرفتن ابراز نگرانی ها از سرنوشت این دانشجو، روز جمعه با وی گفت و گویی ترتیب داد که طی آن محمود وحیدنیا شایعه هر نوع برخورد با خود را تکذیب کرد.

به نوشته سایت “الف”، این دانشجو از عدم تمایل برای آنچه که “حاشیه سازی” نامیده شده سخن گفته و درخواست های مکرر برای انجام مصاحبه با “رسانه های خارجی” را رد کرده است.

او در حالی از عدم تمایل به حاشیه سازی سخن گفته که ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران با بازانتشار متن گفت و گوی وی در سایت الف، این مطلب را با عنوان “حاشیه های دیدار نخبگان با رهبری” منتشر کرده است.

وحیدنیا در گفت وگو با “الف” جزئیات بیشتری از چگونگی امکان بیان انتقادات خود از رهبر جمهوری اسلامی را فاش کرده است.

او گفته است که مسئولان در ابتدا به وی اجازه سخن نداده اند و او با اشاره شخص آیت الله خامنه ای موفق به سخن گفتن شده و بارها در حین بیان نظرات خود، از سوی مجری برنامه به وی درباره “کمبود وقت” اخطار داده شده است.

وی افزوده است:” مطالبی که در این دیدار مطرح کردم کاملا اعتقادات خودم بوده و با هیچ کس هماهنگ نکردم و کسی خبر نداشت که میخواهم صحبت کنم؛ حتی خانواده ام نیز از این موضوع، اطلاعی نداشتند”.

او در عین حال خواستار “پاسخ عملی رهبری” به انتقادات خود شده است.

در مقابل کیهان،روزنامه حامی جناح کودتا که گرداننده آن نماینده آیت الله خامنه ای است در شماره روز شنبه خود، گزارشی با  عنوان “پاسخ پدرانه رهبر انقلاب به یک جوان منتقد” منتشر کرده و طی آن پس از اشاره ای مختصر به محتوای سخنان وحیدنیا، از “اعتراض برخی از حاضرین به سخنان این دانشجو” خبر داده است.

مقاله کیهان درحالی منتشر می شود که در سه شب گذشته، فریادهای “الله‌اکبر”، “یاحسین، میرحسین” و “مرگ بر دیکتاتور” ازخوابگاه دانشجویان دانشگاه شریف(خوابگاه طرشت ۳ )و در حمایت از این دانشجو به گوش می رسد و ساکنان این مناطق نیز شعار گویی بر بام خانه ها را از سر گرفته اند.

حمایت از این دانشجو در حالی گسترش می یابد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی، گزارش دیدار مزبور را به طور تقطیع شده پخش کرده است.

دیدارآقای خامنه ای با نخبگان کشور علاوه بر حاشیه پر رنگ تر از متن خود، نگرانی سازمان عفوبین الملل را نیز از “جرم” دانستن انتقاد به نتیجه انتخابات از سوی آیت الله خامنه ای برانگیخته است.بنا به گزارش دویچه وله، مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای عفو بین‌الملل از اینکه آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات خود، انتقاد و مخالفت‌های صلح‌آمیز را “مجرمانه” می‌داند، ابراز نگرانی کرده است. به گفته‌ این مقام عفو بین‌الملل، رهبر ایران تلاش می‌کند دهان مردم را ببندد و آنها را به سکوت وادارد.