اصول‌گرایان افراطی٬ معتدل محسوب نمی شوند

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد از انتصاب‌های دولت روحانی:

انتصاب‌های اخیر در دولت روحانی و معرفی معاونان برخی وزرا٬ موجب شده است که هم حامیان وی و هم بخش‌هایی از اصول‌گرایان٬‌ به انتقاد از وی بپردازند.پیش از این و به هنگام معرفی کابینه روحانی هم٬ برخی از حامیان اصلاح طلب وی٬ به انتقاد از او پرداخته بودند. آن‌‌ها معتقد بودند که با توجه به حمایت بخش نه چندان کوچکی از گروه‌ها و چهره های اصلاح طلب و همچنین بخشی از بدنه جنبش سبز از روحانی٬ سهم آن‌ها در کابینه کم بوده است.

از جمله انتقادهای دیگر در این مدت٬ انتصاب مصطفی پورمحمدی٬ به عنوان وزیر دادگستری کابینه بود. پورمحمدی به دلیل سابقه‌اش در “کمیته مرگ” - کمیته‌ای که مسوول بررسی پرونده زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود و در نهایت حکم به اعدام هزاران تن از آنان داد - و همچنین نقش‌اش در قتل‌های زنجیره‌ای٬‌ زمانی که در وزارت اطلاعات بود٬ مورد انتقاد نهادهای حقوق‌بشری قرار گرفته بود.

از دیگر انتقادها نسبت به دولت روحانی٬ حضور رحمانی‌فضلی در سمت وزیر کشور بود. وی از جمله نزدیکان علی لاریجانی است و اعلام شده بود که حضور وی در کابینه روحانی به عنوان وزیر کشور٬ شرط علی لاریجانی برای رای اعتماد مجلس به وزرای معرفی شده توسط روحانی بود.

انتصاب‌های اخیر در دولت روحانی و در سطح معاونان اما انتقادهای بیشتری را باعث شده است. و‌ب‌سایت “خبرگزاری تدبیر” - از حامیان دولت روحانی - با انتقاد از انتصاب‌های اخیر دولت٬ نوشت: “در هفته های اخیر برخی انتصاب ها و ارتقاء های رخ داده در ساختار دولت اما به قدری سوال برانگیز است که نمی توان از کنار آن گذشت و به بهانه کلید دار بودن رئیس جمهور آنها را نادیده انگاشت… چطور می شود در دولتی که بنا را بر دوری از افراط و تندروی گذاشته، نیروهایی با سوابق افراطی و تند ارتقاء سمت می یابند و به نوعی به خاطر رفتارهای خارج از عرف و مواضع خاص شان دست خوش هم می گیرند. هر ناظر منصف و آگاهی می داند که برای عبور کشور از شرایط پیچیده و بحرانی فعلی باید بنا را بر آشتی ملی و استفاده از ظرفیت همه نیروهای سیاسی گذاشت اما لازم است که به تندروها باج داد یا باز هم مثل دوره های گذاشتی مناسبت های قومی و خویشاوندی و آشنایی ها و روابط مقدم بر کارآمدی و شایستگی باشد. بیراه نیست از دولت تدبیر و امید به سبب این انتصاب های سوال انگیز سوال شود: دولت مچکریم؟!”

انتقادهای این وب‌سایت از انتصاب کیومرث هاشمی به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور ورزش و ولی‌الله مبینی به عنوان سرپرست معاونت تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری است. تدبیر پیرامون مبینی نوشته است: “مبینی در سال ۸۴ و پایان کار دولت هشتم و در هنگام تحویل دولت اصلاحات به محمود احمدی نژاد، در یکی از مراسم حتی قصد هجوم به سید محمد خاتمی را هم داشته است و […] مبینی به سبب همین رویکرد افراطی خود در دولت گذشته به سمت معاون دفتر معاون اول رئیس جمهور، سرپرست اداره کل برنامه ریزی و تشریفات نهاد ریاست جمهوری و بعدها با حکم اسفندیار رحیم مشایی به عنوان مدیر کل تشریفات هم منصوب شده بود”.

هم‌زمان انتصاب سه معاون توسط علی جنتی - وزیر ارشاد - نیز با انتقاد برخی از روزنامه‌نگاران حوزه فرهنگ و هنر مواجه شده است. جنتی اخیرا علی مرادخانی را به عنوان معاون هنری٬ حجت‌الله ایوبی را به عنوان رییس سازمان سینمایی و علی‌اصغر کاراندیش را به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انتخاب کرد.

علی مرادخانی پیش از این مدیرکل امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان وزارت عطاءالله مهاجرانی و احمد مسجدجامعی بود. وی از جمله حامیان محمدباقر قالیباف است که رییس موزه موسیقی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم بود. حجت الله ایوبی٬ نیز معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در دوره ریاست مصطفی پورمحمدی و قائم مقام حدادعادل در بنیاد سعدی بود. علی اصغر کاراندیش هم در زمان حضور پورمحمدی به عنوان وزیر کشور در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد٬ مدیرکل انتخابات وزارت کشور بود.

پیش از این نیز امکان انتصاب حسین انتظامی٬ مدیرمسوول سابق روزنامه همشهری٬ به عنوان معاون مطبوعاتی با واکنش برخی اهالی رسانه مواجه شده بود. انتظامی نیز از جمله نزدیکان عالی لاریجانی است که در حال حاضر مدیرمسوول وب‌سایت خبر آن‌لاین است.

هم‌زمان احمد خرم٬ وزیر راه دولت خاتمی٬ در گفت‌وگویی به انتقاد از برخی وزرای دولت روحانی پرداخت: “فکر می کنم آقای روحانی در انتخاب وزیر وزارت کشور به حداقل رضایت داد و این موجب گله مندی دوستانی شد که در استانها به انتخابات کمک کردند، گله مندند و می گویند کسی که در فضای سیاسی نبود انتخاب شد”.

خرم همچنین تاکید کرده است که اصلاح طلبان نقش اول را در پیروزی روحانی در انتخابات داشته‌اند: “اصلاح طلبان نقش اول را در رأی ایشان داشتند این حرف درستی است که البته بعضی ها هم دنبال این هستند که به این مسئله خدشه وارد کنند، قابل خدشه نیست، اگر اصلاح طلبان و آقای خاتمی آن نامه را به عارف نمی نوشت و عارف تمکین نمی کرد قطعا روحانی رئیس جمهور نبود،عارف هم رئیس جمهور نمی شد. یعنی اگر این دو در صحنه می ماندند هر دو حذف می شدند”.

انتصاب‌های دولت روحانی اما صدای اصول‌گرایان را نیز درآورده است. بیژن نوباوه٬ نماینده مجلس٬ در این زمینه گفته است: “این‌گونه نیست که وزیران رأی اعتماد گرفتند و مجلس دیگر کاری به کار کسی ندارد بلکه ما به وظیفه نظارتی خود همواره عمل خواهیم کرد… این عزل و نصب‌ها که بودار به نظر می‌رسند از دید نمایندگان پنهان نمی‌ماند و ما در این خصوص عملکرد آقای زنگنه را به دقت زیر نظر داریم و در موقع خود هم به آن جواب خواهیم داد”.

هم‌زمان عزیز اکبریان٬ نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس٬ نیز پیرامون انتصاب‌های دولت روحانی گفت: “انتصاب رئیس سازمان ایمیدرو و همچنین معاون وزیر صنعت و معدن به دلیل مسائل سیاسی است… قبلاً در دولت نهم و هم نیز چنین انتصاباتی صورت می‌گرفت که با اعتراضات نمایندگان روبرو می‌شد، بنابراین هم‌اکنون نیز با این نوع انتصابات شدیداً مخالفیم و مغایر شعارهای دولت می‌دانیم. اینگونه انتصاب‌ها انحراف از شعارهای آقای روحانی است و این اقدامات به صلاح مجلس، دولت و ملت نیست”.