از هر دری

نویسنده
پیام رهنما

گزارش هائی از حضور آثار و افراد درجه چندم در سینما ، تئاتر و موسیقی….

کارگردان های درج دوم، فیلم های سفارشی….

بیست و نهمین جشنواره فیلم وموسیقی فجر در حالی برگزار می‌شود که چهار بخش حیاتی از این دوجشنواره به دستور مقامات دولتی حذف و کنار گذاشته شدند.

درپی برگزاری جلسات هیات سیاست گذاری جشنواره های فیلم و موسیقی فجر به دستور حمید شاه آبادی سه بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و پویانمایی از جشنواره فیلم و یک بخش موسیقی پاپ از جشنواره های فجر،مهم ترین فستیوال های هنری پس از انقلاب درایران ،حذف شدند.

اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به ریاست معاون امور سینمایی و سمعی و بصری و با حضور اعضا برگزار شد ودر این نشست مقرر شد به منظور تقویت جایگاه و منزلت جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و نیز مستند حقیقت از این دوره بخش فیلم کوتاه و مستند جشنواره فیلم فجر حذف شود.

همچنین با طراحی و تدارک جشنواره مستقلی برای فیلم‌های پویانمایی که سال آینده برگزار خواهد شد، این بخش نیز از جشنواره فیلم فجر حذف شد.

به این ترتیب و با اعلام لیست نهایی متقاضیان جشنواره فیلم فجر جای خالی بسیاری از بزرگان سینما در جشنواره امسال به وضوح دیده می شود.براساس آخرین خبرها نام کارگردانانی  همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، عبدالرضا کاهانی، رسول صدرعاملی،اصغر فرهادی،تهمینه میلانی در لیست فیلم‌های متقاضی دیده نمی شود.

براساس آخرین گمانه زنی ها در موردحضور فیلم زندگی با “چشمان بسته” به کارگردانی رسول صدر عاملی نام این اثر درمیان متقاضیان دیده نمی شود.“پرنسیب” به کارگردانی تهمینه میلانی و “جدایی نادر از سیمین “به کارگردانی اصغر فرهادی هم از حضور در جشنواره منصرف شده اند.

آثاری همچون “بانوی شهر ما” ابراهیم حاتمی‌کیا، “ما سه نفر” مهرداد فرید، “گلوگاه” حمید بهمنی، “جرم” مسعود کیمیایی ،”توقف کوتاه” ابوالفضل جلیلی، “اسب حیوان نجیبی است” عبدالرضا کاهانی، “من مادر هستم” فریدون جیرانی ،”سبب من” بهرام بهرامیان، “ملاقات” شاپور قریب،هادی مقدم‌دوست،عباس رافعی دیگر فیلم‌هایی هستند که درمراحل ساخت بوده و به زمان برپایی این فستیوال نخواهند رسید.

 

زمان آغاز جشنواره بیست و نهم فجر ۱۶ بهمن یعنی پس از پایان ماه صفر در نظر گرفته شده است. همچنین مانند سال گذشته علاوه بر مسابقه اصلی سینمای ایران، فیلم‌های اول کارگردانان در یک بخش مستقل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

با توجه به تأسیس مؤسسه جشنواره های فیلم مهدی مسعود‌شاهی امسال نیز دبیر بیست و نهمین جشنوارۀ فیلم فجر است.

 

جشنواره موسیقی فجر…

به دنبال انتشار این اخباراز دبیرخانه جشنواره فیلم درهفته های گذشته تغییراتی نیز در بخش های جشنواره موسیقی فجر از سوی مدیران دولت کودتایی وزارت ارشاد اعمال شد.حذف بخش اجرای موسیقی پاپ با دستور حمید شاه آبادی که از اصلی ترین بخش های این رویداد هنری بود نیز از دیگر اخبار مهم هنری سال محسوب می شود. معاون هنری وزارت ارشاد درباره این تغییرات به روزنامه های داخلی گفت: تفکر و حضور چهره های دانشگاهی و علمی همچون دبیر این جشنواره از اهداف اصلی در برنامه ریزی جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی است.به نظر می رسد با توجه به ساماندهی جشنواره های فجر حذف این بخش از فستیوال موسیقی می تواند امتیازات فراوانی را برای دیگر گروههای جشنواره به ارمغان آورد.موسیقی پاپ در طول سال جایگاهی ویژه را در میان علاقمندان خود دارد و دوستداران به این گونه هنری می توانند با تهیه دیسک های تولیدی و مراجعه به کنسرت های بی شمار پاپ در روزهای اعلام شده نیازهای خود را تامین کنند.
حمید شاه آبادی در گفتگو با خبرگزاری مهرنیز با اشاره به اینکه رواج آموزش موسیقی برای سرگرمی و تفنن، حیات این هنر ارزشمند را به خطرانداخته است در باره این نوع آموزش هشدار داد و گفت : آموزش تفننی موسیقی به صلاح این هنر اصیل و هنرمند فعال و صاحب نام در این عرصه نیست.