توافق با ایران، دور از دسترس

نویسنده

» تحلیل کریسشن ساینس مانیتور از چالش های سیاست خارجی اوباما

هاوارد لا فرانچی

 

چالش های اصلی پیش روی سیاست خارجی دولت جدید باراک اوباما عبارتند از ایران، سوریه، افغانستان و پاکستان، روسیه و چین، نزاع اسرائیل و فلسطین. هیچ کدام به پیچیدگی ایران نیستند.

وقتی ژانویه پرزیدنت اوباما برای دومین بار در کنگره ایالات سوگند یاد کند، تنها چند ماه برای اجتناب از جنگی دیگر در خاورمیانه پیش رو خواهد داشت. جنگی که این بار بر سر برنامه اتمی ایران خواهد بود.

تهدیدی که از جانب غنی سازی اورانیوم ایران وجود دارد، فوری ترین نمونه از چالش هایی است که روبروی آقای اوباما قرار دارد. برخی چالش ها مانند ایران برای موعد تعیین شده صبر نخواهند کرد.

توافق با ایران میوه ای است دست نیافتنی بر درختی است که دسترسی به آن آسان نیست. پس تهدید اتمی ایران چگونه حل و فصل خواهد شد. توافقی که بر اساس آن اطمینان حاصل شود ایران در مسیر سلاح اتمی قرار بر نمی دارد و در عوض ایالات متحده تحریم های سنگین اقتصادی را از دوش ایران بردارد و به صورت بالقوه حتی روابط دو کشور عادی شود.

اما دست یابی به چنین معامله بزرگی به هیچ روی در کوتاه مدت میسر نیست. عمده تحلیل گران منطقه توافق نظر دارند که گام های دو طرف به اندازه کافی دلهره آور است.

مذاکرات بی سرو صدای قدرت های بین المللی ( از جمله آمریکا) با ایرانی ها احتمالا با پایان یافتن انتخابات ایالات متحده از سر گرفته خواهد شد. به ویژه به این دلیل که تحریم های بین المللی به اقتصاد ایران ضربه جدی وارد کرده است.

توافقی موقت جلوی جنبه های تهدید آمیز برنامه اتمی ایران را خواهد گرفت، اما حتی دورنمای رسیدن به چنین توافقی نیز تیره و تار است. پیش از آن اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا ایران از خط قرمز غنی سازی اورانیوم گذشته است یا خیر. برخی تحلیل گران می گویند این اتفاق بهار یا تابستان سال آینده رخ می دهد.

چند هفته پس از مراسم تحلیف باراک اوباما، موضوع هسته ای ایران می تواند دور تازه ای از تنش ها را رقم بزند و گمانه زنی ها پیرامون عواقب وخیم جنگی دیگر در خاورمیانه بر جهان از سر گرفته شود.

منبع : کریستین ساینس مانیتور