برپایی حلقه دار در سلول‌

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» خودکشی در زندان

منابع خبری کردستان از خودکشی یک زندانی اهل مهاباد در زندان این شهر خبر داده‌اند. این زندانی که خود را حلق آویز کرده است از زندانیان عادی بوده اما به گفته برخی از منابع حقوق بشری گمان می‌رود که در دوران حبس تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته باشد.

به گفته مسعود کردپور، روزنامه نگار، این زندانی میانسال که تحت فشارهای روحی دست به خودکشی زده چند ماه پیش بازداشت و متهم به قتل شبه عمد شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، شورش آلدو، ۳۵ ساله، اهل مهاباد ظهر روز بیستم آبانماه ۹۱ در زندان مرکزی این شهر خود را حلق‌ آویز کرده است.

آژانس خبری مکریان، که اخبار مناطق کردنشین را از ایران به روز رسانی می‌کند نوشته است آقای آلدو که پدر یک فرزند خردسال است، ماه گذشته همسر خود را از دست داده بود.

مسعود کردپور به روز می‌گوید که همسر این زندانی هم خودکشی کرده بود.

به گفته این روزنامه نگار تا این لحظه دلیل خودکشی شورش آلدو که متهم به قتل شبه عمد است مشخص نشده اما تنهایی و فشار روحی زندان و دوران حبس در اتخاذ چنین تصمیماتی تاثیر گذار است.

اما به نوشته هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،حکم این زندانی که توسط اداره آگاهی تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته بود، اعدام بوده است.

آقای کرد‌پور در مورد تحویل جسد شورش آلدو می‌گوید از آنجا که این زندانی سیاسی نبوده، ممکن است پس از طی مراحل پزشک قانونی پیکر وی را به خانواده‌اش تحویل دهند.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ هم منابع خبری از خودکشی جواد لطفی ۲۲ ساله و عظیم­ عسکری، ‌۴۴ ساله بر اثر “فشارهای غیر انسانی و طاقت فرسا” در زندان گوهردشت کرج خبر داده‌ بودند.

در آبانماه‌‌ همان سال “مونا. ک” زنی نا‌شناس که در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۸۹ اقدام به اسیدپاشی بر روی “طاهره بهرامی” کرده بود، در زندان همدان خودکشی کرد.

دستگاه قضایی و رسانه‌های دولتی معمولا اخبار مربوط به خودکشی در زندان‌ها را منتشر نمی‌کنند، اما در مواردی مانند مرگ ابراهیم لطف اللهی، فعال دانشجویی کرد بر اثر شکنجه در زندان سنندج دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

زندانیان سابق و بسیاری از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر در سالهای گذشته با انتقاد از وضعیت وخیم زندانهای جمهوری اسلامی به لحاظ شرایط نگهداری، خصوصا در زندانهای انفرادی، خواهان اصلاح نظام زندان و تغییر رفتار مقامات قضایی با تخلفات قانونی شده‌اند.