قرار نیست هزارسال با آمریکا اختلاف داشته باشیم

نویسنده
حسین محمدی

» رفیق‌دوست به نقل از آیت‌الله خمینی:

پس از چندین روز جنجال پیرامون نقل‌قول هاشمی‌‌رفسنجانی از آیت‌الله خمینی٬ محسن رفیق‌دوست نیز به نقل از بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی گفته است که قرار نیست سال‌ها با آمریکا اختلاف داشته باشیم.

رفیق‌دوست که در دوران جنگ٬ وزیر سپاه پاسداران بوده٬ به خبرگزاری تسنیم گفته است: “یک مطلب دیگر در زمان امام بود که اگر اشتباه گفته بودم حتماً از سوی دفتر امام تکذیب می‌کردند. اینکه سال ۶۲ یا ۶۳ که وزیر سپاه شدم جایی برای استقرار نداشتم. فکر کردم که اگر امام اجازه دهد به لانه جاسوسی بروم و در آنجا مستقر شوم، در آن زمان هم در اختیار سپاه بود. جماران رفتم به حاج احمد آقا گفتم می‌خواهم یک چنین سؤالی از امام بپرسم. ایشان با خنده گفت: برو خودت از امام سؤال کن. امام گفت: چرا می‌خواهید به آنجا بروید، مگر قرار است ما هزار سال با آمریکا اختلاف داشته باشیم؟ به آنجا نروید”.

خاطره رفیق‌دوست از بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی در حالی نقل شده که هفته گذشته و پس از بازنشر خاطره‌ی هاشمی‌رفسنجانی از آیت‌الله خمینی درباره بحث رابطه با آمریکا٬ اصول‌گرایان به انتقاد از وی پرداخته بودند. انتقادهایی که هم‌چنان ادامه دارد و دامنه آن به وزرای دولت روحانی هم کشیده شده است.

مصطفی پورمحمدی٬ وزیر دادگستری دولت روحانی٬ در مراسم افتتاح حوزه علمیه ولایت٬ بدون اشاره به هاشمی‌رفسنجانی٬ گفته است: “صداهایی می‌آید که مرگ بر آمریکا نیاز نیست؛ تو از کجا این حرف را می زنی؟ هویت ما ضد استکباری است”.

پس از گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما٬ وب‌سایت اکبر هاشمی رفسنجانی٬ اقدام به بازنشر خاطره‌ای از هاشمی‌رفسنجانی از آیت‌الله خمینی کرده بود: “موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم”.

این خاطره هاشمی‌رفسنجانی از آیت‌الله خمینی نخستین بار در کتاب “صراحت نامه” وی منتشر شده بود که پس از اتفاق‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

اصول‌گرایان اما نسبت به بازنشر این خاطره واکنش تندی نشان دادند. حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تحریف سخنان آیت‌الله خمینی متهم کرد و در سرمقاله این روزنامه نوشت: “آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پیش از این نیز نمونه‌هایی از تحریف نظرات حضرت امام(ره) را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است از جمله آن که گفته بود در نامه‌ای خطاب به حضرت امام(ره) از ایشان خواسته بودند در زمان حیات خویش مانع «رابطه با آمریکا» را بردارند و برای نشان‌دادن این که امام راحل(ره) با نظر ایشان موافق بوده‌اند! اعلام کرده‌بود «اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می‌دادند»! و توضیح نداده بود که آیا حضرت امام(ره) بعد از نامه ایشان، نظر خود را درباره رابطه با آمریکا تغییر داده بودند؟! و آیا اصرار بعدی و پی‌درپی حضرت امام(ره) بر نظر خود پاسخ منفی به پیشنهاد ایشان نبوده است؟”

هم‌زمان علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز پیرامون سخنان هاشمی رفسنجانی٬ گفته بود: “آیا اظهارات هر فرد و شخصی را بدون اسناد و مدارک قطعی می توان پذیرفت و هر ادعایی را باید باور کرد. امام(ره) هم در آن زمان از این نقل قول ها هراس داشتند و می فرمودند که آنچیزهایی که بعد از من نقل می شود یا دست خط و یا صدا باشد. فکر می کنم روشن است آنچه که مستد به دست خط یا صوت و تصویری از امام نباشد اصلا واقعیت ندارد و در شان وشخصیت کسی نیست که این مطالب را به امام نسبت می دهند”.

برخی از نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از سخنان هاشمی‌رفسنجانی پرداختند. محمداسماعیل کوثری٬ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در این زمینه گفته بود: “نقل قول‌هایی که توسط هاشمی در حال طرح است اصلا کار درستی نیست. دستگاه امنیتی و رئیس جمهور باید هرچه سریع‌تر به هاشمی تذکر بدهند تا تشنج سیاسی ایجاد نشود وگرنه مردم خودشان وارد صحنه می‌شوند”.

این انتقادها اما باعث شد که وب‌سایت هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به خاطره‌ی وی از آیت‌الله خمینی پیرامون مناسب بودن آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری جمهوری‌اسلامی و تاثیر آن در انتخاب وی توسط اعضای مجلس خبرگان٬ یادآوری کند که چنین مساله‌ای می‌تواند موجب زیر سوال رفتن این انتخاب هم بشود.

اصول‌گرایان همچنین خواستار واکنش موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی در این زمینه شده بودند. حمید انصاری٬ قائم‌مقام این موسسه٬ در این باره٬ گفت: “خاطره‌ای که آقای هاشمی رفسنجانی در موضوع حذف شعار نسبت به امام ذکر کرده است مربوط به موافقت و دستور امام بر قطع این شعار از رسانه‌های دولتی است. مطلبی که در سال ۶۲ روی میز بررسی و تصمیم‌گیری مسئولین نظام و رهبری انقلاب قرار داشت همین بود نه بحث بر سر دستور و یا توصیه به مردم برای حذف این شعار. در عبارات خاطرات آقای هاشمی هم که بر اساس یادداشت‌های ثبت شده روزانه می‌باشد به صورت دقیق تصریح شده است که موضوع موافقت و دستور امام حذف شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» از رسانه‌های دولتی بوده است نه نفی و نهی از این شعار”.

پس از این جنجال‌ها٬‌ هاشمی‌رفسنجانی به انتقاد از مسوولان سایت خود بابت بازنشر این خاطره پرداخته و این کار را غیرضروری دانسته بود.

به تازگی مهدی کوچک‌زاده٬ نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ نیز برقراری رابطه با آمریکا را ناممکن دانسته و گفته است: “اگر کسی بخواهد با اسم اصلاح طلبی یا با اسم اصولگرایی یا هر اسم دیگری بیاید و بگوید مردم به من رای دادند و من می‌گویم باید در مقابل آمریکا کرنش کرد تا شکم مردم سیر شود من با صدای بلند می‌گویم شما غلط می‌کنید که چنین تهمتی را به مردم شریف ایران می‌زنید! مردم ایران در هیچ دوره‌ای از تاریخ عزت و شرف خود را فدای هیچ چیزی نکرده‌اند”.