این روند جان خامنه‌ای را می‌گیرد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ضربات "مهلک" شد

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، با اظهار نگرانی از برکناری حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی در ادارات، این “ضربات مهلک” را باعث گرفتن جان آیت‌الله خامنه‌ای دانسته است. در همین حال و هم‌زمان با زمزمه‌ برکناری مجتبی ثمره‌هاشمی، اصول‌گرایان ضمن انتقاد از عدم حضور احمدی‌نژاد در نماز جمعه، حملات جدیدی علیه روزنامه دولتی ایران را آغاز کرده‌اند.

آیت‌الله احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد، در سخنانی، با اشاره به وضعیت اداره‌ها و وزارت‌خانه‌ها، ادعا کرده است که “در این اماکن اگر کسی حرفی در تایید ولایت فقیه بزند، از کار بی‌کار می‌شود.” وی همچنین روند برکناری حامیان ولی‌فقیه در ادارات را “ضربات مهلکی” دانسته که “در صورت ادامه… جان مقام معظم رهبری را می‌گیرد”.

وی پیش از این نیز ضمن انتقاد از عدم برخورد احمدی‌نژاد با جریان انحرافی، خبر از آن داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای مدیریت این برخورد را بر عهده گرفته است.

هم‌زمان با انتقادات امام جمعه مشهد، برخی رسانه‌های اصول‌گرا به انتقاد از تلاش احمدی‌نژاد برای در اختیار گرفتن اداره اوقاف پرداخته‌ و آن را “پروژه احمدی‌نژاد در ادامه انتخاب رحیم‌مشایی به سمت معاونت اولی و برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات” دانسته‌اند.

هفته گذشته یک نماینده مجلس خبر  داده بود که محمود احمدی‌نژد تلاش دارد اداره سازمان اوقاف را در اختیار بگیرد. سازمان اوقاف از سازمان‌های زیر نظر رهبر جمهوری‌اسلامی است.

قاسم روان‌بخش، از روحانیون نزدیک به آیت‌الله مصباح‌یزدی، با انتشار یادداشتی، ضمن انتقاد از سخنان مجتبی ثمره‌هاشمی، این سخنان را زمینه‌ساز برکناری وی نیز دانسته است.

اما انتقادات از احمدی‌نژاد و اطرافیان‌اش به همین محدود نمانده است.  محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب اصول‌گرای موتلفه، در گفت‌وگویی، شرط اصول‌گرا نامیدن احمدی‌نژاد را “ابراز برائت از جریان انحرافی” دانسته. به نظر وی “در حضور این جریان در کشور تردیدی نیست. در حال حاضر قوه قضاییه افراد وابسته به به جریان انحرافی را محاکمه می‌کند و علی‌القاعده احمدی‌نژاد باید از محکومین این دادگاه تبری بجوید”.

از سوی دیگر رسانه‌های اصول‌گرا با بازنشر گزارشی درباره عدم حضور یک‌ساله احمدی‌نژاد در نماز جمعه، دلیل عدم حضور وی را این‌گونه شرح داده‌اند: “در این مدت از تریبون نماز جمعه نسبت به برخی مواضع شخص وی و یا نزدیکانش در دولت انتقاداتی شده است. از انتقاد به طرح مکتب ایرانی و بی توجهی به اجرای قانون عفاف و حجاب گرفته تا انتقاد به لغو طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه​ها که در نماز جمعه دو هفته پیش سراسر کشور به نقد کشیده شد”.

از دید برخی اصولگریان حملات به احمدی‌نژاد،موجب شده “بت احمدی‌نژاد برای حزب‌الله شکسته است”. بولتن‌نیوز، که  گفته می شود از سایت های نزدیک به نهادهای امنیتی است، با انتشار یادداشتی، متذکر شده: “وی خیلی هم آدم موفقی نبوده و ما تا حالا داشتیم اشتباهات او را پنهان می‌کردیم و دیگر این کار لزومی ندارد… خواست خدا این بود که با اتفاقات اخیر، اسطورۀ این اسطوره‌شکن نیز شکسته شود تا من و شما به این واقعیت برسیم که هیچ‌وقت از هیچ‌کس پشتیبانی بی‌حد و مرز و ازلی و ابدی نکنیم”.‌

 

برکناری منتقد مشایی و روزنامه ایران

هم‌زمان با شدت گرفتن انتقادات از محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان‌اش – که اصول‌گرایان آن‌ها را جریان انحرافی می‌نامند – یک منتقد دیگر مشایی نیز از دولت خارج شد.

علی ثمری، دبیر هیات عالی گزینش کشور، پس از مصاحبه انتقادی هفته گذشته علیه اسنفدیار رحیم‌مشایی، از سمت خود برکنار شد.

وی چندی پیش نیز گفته بود: “بنده از اساس طرز تفکر مشایی و بینش او را قبول ندارم و به آقای زهره‌ای معاون تحول و پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری هم گفته‌ بودم که هیچ حکم جدیدی برای بنده از سوی مشایی صادر نشود”.

ثمری به همین علت  از شورای فرهنگی، شورای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد نماز، ستاد غدیر نهاد ریاست جمهوری و هیات تخلفات کناره‌گیری کرده بود.

ثمری چندمین مقام کابینه است که در پی انتقاد از رحیم‌مشایی، سمت خود را از دست می‌دهد. پیش از این برخی از وزرای احمدی‌نژاد نیز به همین دلیل از کار برکنار شده بودند.

گفتنی اینکه غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت دولت نهم، برای نخستین بار افشا کرده است که پس از انتصاب مشایی به عنوان معاون اول احمدی‌نژاد و سپس برکناری وی توسط رهبر جمهوری‌اسلامی “قرارشد جلسه ای بیرون از دولت برقرارشود و نامه ای را برای حمایت از فرمایشات  رهبری به امضاء برسانیم و حمایت خود از دستورات رهبری اعلام کنیم. سیزده چهارده تن از وزراء قراربود در این جلسه حضور پیداکنند و این نامه را به امضاء برسانند. نمی خواستیم اینگونه جلوه شود که ما مخالف فرمایشات رهبری قدم بر می داریم برای همین در جلسه حاضرشدیم اما از  وزیرانی که قراربود حاضرشوند و نامه را امضاء کنند تنها 7نفر ماندند.پس از آن بود که دیگر من از نفت خداحافظی کردم”.

محمود احمدی‌نژاد اکنون با معضل جدیدی نیز روبه‌رو شده است. اصول‌گرایان بار دیگر نوک تیز حملات خود را متوجه روزنامه ایران کرده و انتشار آن را غیرقانونی دانسته‌اند: “با ابلاغ برکناری از طریق پیامک به اشتهاردی، نام وی به عنوان مدیر مسئول از شماره ۲۵/۱/۱۳۹۰ روزنامه حذف و عملا تمام امور به جوانفکر سرپرست مؤسسه واگذار شد. ماده ۱۴ قانون مطبوعات صراحت دارد در صورتی که مدیر مسئول فوت شود، استعفا دهد یا…، صاحب امتیاز موظف است حداکثر ظرف ۳ ماه شخص دیگری را که واجد شرایط باشد به وزارت ارشاد معرفی کند، در غیر این صورت «از انتشار نشریه جلوگیری می‌شود». بر اساس این قانون، انتشار روزنامه ایران از روز ۲۵ تیر (۳ ماه بعد از حذف نام مدیر مسئول) غیرقانونی و استمرار آن تخلف است”.

در همین حال هفته‌نامه یالثارات، با انتشار مطلبی، خبر از آن داده است که “جریان انحرافی در روزنامه ایران نفوذ کرده است”. این نشریه نزدیک به انصار حزب‌الله نوشته: “این روز‌ها در جای جای روزنامه ایران، مطالب و مباحثی به چشم می‌خورد که حکایت از چرخش اساسی در خط‌مشی فکری - فرهنگی جریده مذکور دارد… این روزنامه در بخش فرهنگی در تاریخ 13 تیر ماه سال جاری علاوه بر خود‌شیفتگی و علاقه شدید به ایران باستان و قبل از انقلاب، صرفا جهت انحراف افکار عمومی و رد‌گم کردن و برای عدم تحریک احساسات دینی مردم غیور ایران اسلامی، به بخش‌هایی از ویژه‌نامه‌اش رنگ و لعاب دینی داده‌اند”.

درگیری‌های احمدی‌نژاد و اطرافیان‌اش با اصول‌گرایان هم‌چنان ادامه دارد. درگیری‌هایی که به نوشته برخی سایت‌های حامی رهبر جمهوری‌اسلامی باعث “حمایت عجیب اپوزیسیون برانداز از رویه احمدی نژاد و حمله به مشی هاشمی” شده است. آیا این حمایت باعث انصراف احمدی نژاد از ادامه روش کنونی میشود.پاسخ رسانه های اصولگرا به این سئوال مبهم است.