شکست طرح گشت ارشاداز دید نیروی انتظامی

نویسنده
نازنین کامدار

» آیت الله سبحانی: جامعه به سمت بی حجابی می رود

فرمانده نیروی انتظامی به خشم مردم از برخوردهای نیروی انتظامی در قالب “گشت ارشاد” اعتراف کرد و ضمن تایید درگیری های پراکنده مردم با عوامل این نیرو در هفته های اخیر، اعلام کرد که از نظرش گشت ارشاد طرح مطلوبی نبوده اما نیروی انتظامی بین دو دیدگاه درباره حجاب در حال “کش آمدن” است.

همزمان آیت الله جعفر سبحانی هم نگران تبدیل شدن “بدحجابی” به “بی حجابی” و خواستار مداخله بیشتر نیروی انتظامی شده است.
بنا به گزارش آفتاب، اسماعیل احمدی مقدم در یک همایش حکومتی گفته است: “ناجا در اوقات مختلف ناگزیر به انجام طرح گشت ارشاد شده و الا این طرح مطلوب ما نیست. گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد و نسبت به این تذکر بی‌توجهی و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود واحدی را قرار دهیم که با وی برخورد کند حالا با هر اسمی مانند گشت انتظامی یا گشت ارشاد”.

وی افزوده است: “البته گشت‌های معروف به ارشاد با جرایم دیگری نظیر مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی و… برخورد می‌کنند. البته در برخورد با خانم‌ها باید خانم‌ها حضور داشته باشند اما در مواقعی مامور خانم وجود ندارد یا درگیری میان آنان رخ می‌دهد که در این حالت مامور مرد وارد مداخله در کار می‌شود. ما علاقمند نیستم با فردی برخورد یا او را تحقیر کنیم اما در جاهایی باید ورود پیدا کنیم”.

احمدی‌مقدم همچنین در خصوص انتقادهاپیرامون این طرح،‌ مسئله حجاب را مسئله‌ای دو طرفه برشمرده و گفته: “در میان این دو طرف نیروی انتظامی در حال کشش است”.

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد که از زمان روی کار آمدن اش در سال ۸۸ تا کنون انتقادی از برخوردها و سرکوب های خشونت آمیز عوامل نیروی انتظامی با معترضان به نتیجه انتخابات نکرده، دیروز در جمع برخی از فارغ التحصیلان آموزشگاه نیروی انتظامی چنین گفت: “نیروی انتظامی باید حافظ جان، مال، آبرو و ناموس مردم باشد و باید دل‌های اعضای این نیرو مالامال از عشق به مردم باشد، چراکه عشق به مردم لازمه موفقیت در کار است. نیروی انتظامی باید پناهگاه و نقطه امن مردم باشد و در حوادث و اتفاقات باید نقطه آرامش و اعتماد مردم باشد. نیروی انتظامی باید محبوب‌ترین نیرو باشد و در واقع باید در دل مردم، همراه آنها و دلسوز مردم باشد و خداوند را سپاسگزاریم که با مدیریت خوب آقای احمدی‌مقدم و همکاران ایشان، گام‌های بلندی در این راستا برداشته شده است؛ البته باید تلاش‌ها را گسترده‌تر کنیم و سرعتمان را برای رسیدن به ارائه الگوی متعالی در این زمینه افزایش دهیم”.

او در بخش دیگری از سخنان اش که در شبکه های اجتماعی به طعنه به آیت الله خامنه ای تغبیر شده درباره “حکمران صالح” هم حرف زده و گفته است: “تا امروز در عرصه جهانی شاهد بوده‌ایم که حاکمان خود را برتر از ملت‌ها، مالک ملت‌ها و بیت‌المال عمومی می‌دانستند و هزینه سنگینی را بر دوش ملت‌ها برای مصارف شخصی و غیرضروری، تفاخر و خودپرستی، سلطه‌طلبی و توطئه‌طلبی تحمیل کردند. در نقطه مقابل، حکمرانان صالح به دنبال خدمت به مردم، احترام به مردم و در کنار مردم بوده‌اند. از نگاه اسلام، حکومت باید در خدمت مردم باشد نه سربار مردم و پایه اصلی تنظیم روابط بین حاکمان و مردم، عشق و محبت به مردم است و هرچقدر درجه یک فرد در حکومت بالاتر باشد، باید قلب او مشحون‌تر و مالامال‌تر از عشق به مردم باشد. حکومت باید عدالت، انصاف و برادری را در بین مردم مستقر کند و این مستلزم آن است که خود منصف باشد”.

این اظهارات و اعتراف به شکست طرح گشت ارشاد از سوی فرمانده نیروی انتظامی و تاکید احمدی نژاد بر “پلیس مهربان” در حالی است که حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران از گشت ارشاد پشتیبانی کرده و آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، گفته است: “بحث گشت ارشاد در پایتخت به قوت خود باقی است و روند ماموریت‌ها ادامه دارد”.

علاوه بر این، یک روحانی و مرجع تقلید محافظه کار به نام آیت الله سبحانی که هفته گذشته در اظهارات بی سابقه ای به مسیحیان توهین کرده بود، وضعیت بدحجابی را خطرناک دانسته و به نوشته خبرآنلاین گفته است: “آمار طلاق در کشور بخصوص در تهران بالا است. این مسئله در آمریکا بیشتر است و در واقع در هر کشوری که روابط زن و مرد زیاد باشد، طلاق نیز بیشتر خواهد شد. معاشرت‌های خلاف شرع زن و مرد سبب می‌شود که افراد نسبت به همسر خود کم علاقه شوند و این امر بتدریج منجر به طلاق می‌شود. امروز بی‌حجابی در کشور افزایش یافته است. ترس آن می‌رود که این بدحجابی‌ها به بی‌حجابی تبدیل شود که جا دارد مجلس در این خصوص قانونی وضع کند. نیروی انتظامی هم باید به وظیفه خود عمل کند.”