مرزبانی به نیروهای بومی واگذار شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ربودن ۵ مرزبان ایرانی در مصاحبه روزنامه‌نگار بلوچ

همزمان با احضار سفیر پاکستان در رابطه با ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی در چابهار و به عهده گرفتن مسولیت این حادثه از سوی گروه مسلح جیش العدل، روزنامه‌نگاران ساکن در استان سیستان و بلوچستان با محکوم کردن اقدامات اخیر در مرزهای شرقی به روز می‌گویند راهکارهای خشونت آمیز برای حل مسائل در بین مردم طرفدار ندارد و دولت بهتر است از مردم بومی جهت تامین امنیت مرزاستفاده کند.

پنج مرزبان ایرانی شب جمعه ۱۸ بهمن در منطقه مرزی “جکیگور” در استان سیستان و بلوچستان ناپدید شدند. پس از این حادثه گروه جیش‌العدل با انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی خود مسئولیت “ربودن پنج مرزبان ایرانی” را بر عهده گرفت.

جیش العدل که به گفته فعالان بلوچ از یک سال پیش فعالیت‌های خود را آغاز کرده و در کنار گروه سپاه صحابه و انصار سنت از جمله شاخه‌های جندالله است که بعد از اعدام عبدالمالک ریگی از این گروه جدا شده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش به این رویداد وزارت خارجه جمهوری اسلامی نور محمد جدمانی، سفیر پاکستان را احضار کرد و “مراتب ناخرسندی و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی” را به او اعلام کرد.

این اعتراض به صورت یک یادداشت رسمی روز یکشنبه بیستم بهمن، از سوی مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه در دیداری به سفیر پاکستان اعلام شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، مدیرکل غرب آسیا وزارت امور خارجه ایران، با اشاره حوادث ماه‌های اخیر در مرزهای دو کشور و “استفاده تروریست‌ها از خاک پاکستان، علاوه بر لزوم تضمین سلامت و بازگرداندن افراد ربوده شده، استرداد عاملان این عملیات تروریستی و هم‌چنین اقدام جدی دولت پاکستان در جلوگیری از تکرار این گونه حوادث در آینده را خواستار شد.”

صدیق حسین زاده، روزنامه‌نگار ساکن استان سیستان و بلوچستان و مطلع از اوضاع این استان در مصاحبه بار روز می‌گوید: “آنچه مسلم است این اتفاقات و این طرز تفکر در بین اکثریت مطلق مردم بلوچ طرفدار ندارد و اکثریت مردم بلوچ همیشه شیوه‌های مدنی را برای رساندن پیام خود به حکومت انتخاب کرده‌اند و این را می‌توان در همسویی مردم با کاندیدهای ریاست جمهوری که مطالبات اقلیت‌ها را مطرح کرده‌اند دید.”

استان سیستان و بلوچستان طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی نهادهای حکومتی بالاترین میزان رای را به حسن روحانی داده‌اند. با این حال شماری از شخصیت‌های اهل سنت این استان طی ماه‌های گذشته از عملکرد دولت انتقاد کرده‌اند.

 صدیق حسین زاده می‌گوید: “روحانیون، دانشگاهیان، نخبگان همه و همه تغییر می‌خواستند و مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات و رای دادن به برنامه‌های حسن می‌کردند. با روی کار آمدن دولت جدید این حمایت همچنان ادامه دارد و مردم بلوچ همچنان به پایبندی حسن روحانی به وعده‌هایش امیدوارند.”

این اولین مورد از رویارویی نیروهای مرزبانی در استان سیستان و بلوچستان با گروه‌های مسلح در سال گذشته نیست. جیش العدل ایران که اینک مسولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را به عهده گرفته اوایل آبان ماه امسال نیز در مسئوولیت قتل بیش از ۱۰ مرزبانان نیروی انتظامی ایران را بر عهده گرفت.

به دنبال این رویداد محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در اظهار نظری کم سابقه از اعدام ۱۶ زندانی در پاسخ به این درگیری خبر داد.

آنزمان دادگستری سیستان و بلوچستان در حالی اسامی اعدام‌های تلافی‌جویانه زاهدان را اعلام کرد؛ افرادی که به گفته فعالان بلوچ برخی از این آنان بدون داشتن حکم اعدام پای چوبه دار رفته اند و جنازه‌های آنان نیز مانند تابستان ۶۷ بدون اطلاع خانواده‌ها در مکان نامعلومی دفن شده است.

صدیق حسین‌زاده در انتقاد از این سیاست می‌گوید: “نباید با این قضایا احساسی برخورد کرد و برخی از مسولین عالی رتبه کشوری به این حرکت واکنش نشان دادند.”

به گفته این روزنامه‌نگار ساکن استان سیستان و بلوچستان: “خواست مردم بلوچ رسیدن به حقوقشان از طریق تمسک جستن به قانون اساسی است و این را با مشارکت در تمامی حرکت‌های سیاسی کشورنشان داده‌اند.”

او می‌افزاید: “به هر حال ما قوانین مشخصی داریم و مردم بلوچ جز اجرای قانون چیز بیشتری نمی‌خواهند. دولت باید از مردم بومی جهت تامین امنیت مرزاستفاده نماید و گویا دولت جدید برنامه‌ای هم برای جذب و استفاده از نیروهای بومی در نیروی انتظامی و مرزبانی دارد.”

استان سیستان و بلوچستان در شرق کشور از جمله استان‌هایی است که در سالهای گذشته دستخوش ناآرامی‌های فراوانی بوده ودر مواردی گروه افراطی جندالله و اینک گروه جیش العدل مسئولیت آنها را به عهده گرفته‌است.