مانور موشکی ۲۲ بهمن امسال اجرا نخواهد شد

نویسنده
فیروزه متین

» تذکر حلقه پایداری به روحانی و ظریف

ممانعت دولت و وزارت خارجه یران از افزایش تحرکات نهادهای نظامی از جمله مخالفت با سفر هیات های کارشناسی نظامی و نیز عدم پشتیبانی از برگزاری رزمایش های موشکی که به نظر می رسد با هدف جلب رضایت غرب صورت گرفته، با انتقاد راستگرایان تندرو مواجه شده به طوری که نمایندگان حلقه پایداری که اکثر آنها به سپاه پاسداران نزدیک اند، از دولت انتقاد کردند و در نهایت ۲۴ تن از آنان طی دو تذکر جداگانه خطاب به حسن روحانی و جواد ظریف، خواستار بازنگری در سیاست های دولت شدنند.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، علت اعتراض این نمایندگان عدم به جریان افتادن پیشنهاد برگزاری مانور موشکی در ۲۲ بهمن است که هر ساله اجرا می شود و طی آن موشک های دور برد ایران با شعار حک شده “مرگ بر آمریکا” از برابر مقامات لشگری و کشوری رژه می روند.

تصاویر این مانور هر ساله با بازتاب منفی گسترده ای در سطح بین الملی برای ایران همراه است و حال که دولت روحانی در صدد عادی سازی روابط و کاهش تنش ها با غرب بر آمده، شورای عالی امنیت ملی که وی ریاست آنرا بر عهده دارد، این برنامه تبلیغاتی را امسال مسکوت گذاشته و همین امر خشم عوامل پایداری را بر انگیخته است و

بنا بر این گزارش، روز گذشته ۲۴ عضو جبهه پایداری در تذکری کتبی به حسن روحانی در این خصوص اعتراض کردند.

در متن تذکر این نمایندگان آمده است: “آن چیزی که امنیت کشور را حفظ می‌کند، نشان دادن اقتدار ملی و دفاعی است. لیکن متاسفانه برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته مجوز برگزاری رزمایش بزرگ سالیانه موشکی نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی متوقف شده است و دستورات لازم جهت تخصیص اعتبارات به منظور پشتیبانی طرح‌های اضطراری نیروهای مسلح صادر نشده است. این در حالی است که طبق فرموده مقام معظم رهبری، مسئولین و نیروهای مسلح باید روز به روز بر قدرت دفاعی خودشان بیافزایند. لازم است رئیس جمهور محترم حمایت و جدیت بیشتری از نیروهای مسلح در توسعه توان دفاعی و برگزاری رزمایش‌های نظامی نمایند”.

به گزارش فارس، این تذکر به امضای، اسماعیل کوثری، بهرام بیراموند،‌ علیرضا زاکانی، حسین طلا، احمد آریایی نژاد، روح‌الله حسینیان، جواد کریمی قدوسی‌، محمدصالح جوکار، محمد اسماعیلی، محمدحسن آصفری، سید مرتضی حسینی، آقاجری،شهروز افخمی، محمدرضا آشتیانی، سید محمود نبویان،‌سید شکر خدا موسوی، مهدی کوچک‌‌زاده، عبدالله سامری، عبدالله تمیمی، ابراهیم آقامحمدی، ‌رضا صابری، علی علیلو و سید حسین ذوالانوار، رسیده است.

همچنین همین نمایندگان در تذکری دیگر، خطاب به جواد ظریف نوشته اند: “مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش می‌فرمایند: آمریکایی‌ها در برخی از اظهارات و لفاظی‌هایشان می‌گویند ما دوست ملت ایرانیم دروغ می‌گویند، در خلال کارهایشان می‌شود فهمید ایران را تهدید می‌کنند. آن وقت توقع دارند که جمهوری اسلامی از قدت دفاعی خود بکاهد؛ این خنده‌آور نیست؟ این مسخره نیست؟ در عین اینکه تهدید می‌کنند در عین حال می‌گویند شما قدرت دفاعی‌تان را کم کنید؛ نه، مسئولین گوناگون و بخش‌های مختلف و نیروهای مسلح، به توفیق الهی روز به روز بر قدرت دفاعی خودشان خواهند افزود.توانمندی دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها را عاجز کرده و مسئولان اجرایی کشور نباید نگران تهدید‌های آنها باشند چرا که دولت آمریکا امروز ضعیف‌تر از آن است که ایران را تهدید کند و به لطف خداوند بزرگ و رشادت‌های شهدایی چون شهید تهرانی‌مقدم‌ها و رزمندگان گمنامی که در عرصه علمی-دفاعی در حال فعالیت هستند جمهوری اسلامی توانسته با توان نیروهای مسلح، تهدیدهای نظامی خود را از خود دور نماید و مسئولان استکبار جهانی هم خوب می‌دانند که فقط در کلام جسارت تهدید ایران اسلامی را دارند و در صورت بروز غلطی از سوی آنان، منافع‌شان در جهان مورد هدف قرار خواهد گرفت.حال چرا باید وزارت امور خارجه با تحریک سفیر آمریکا در سازمان ملل از سفر هیأت کارشناسی کشورهای دیگر به جمهوری اسلامی جهت توسعه توان موشکی جلوگیری نماید؟”.

در همین حال، جواد کریمی قدوسی، فرمانده سابق سپاه خراسان رضوی و نماینده کنونی در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم گفته است: “دولت باید برای افزایش توان و اقتدار ملی از رزمایش‌های موشکی و نظامی حمایت کند. نمی‌توان پذیرفت که دولت از رزمایش‌های نظامی که مطالبه ملی برای افزایش توان ملی است، حمایت نکند. برخی از تلاش‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن دفاع مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. البته فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ محکمی به این یاوه‌گویی‌ها دادند اما ما در عمل شاهد اتفاقات متفاوتی هستیم. حتی سفیر آمریکا در سازمان ملل درخواست کرده است که همکاری‌های ایران برای همکاری‌های موشکی با سایر کشورها متوقف شود. البته این درخواست دولت به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است اما شورای امنیت ملی با آن مخالفت کرده است. هرگاه رزمایش موشکی برگزار می‌شد مردم از صلابت نیروهای دفاعی احساس شادمانی می‌کردند آن هم در محیطی که این همه تهدید وجود دارد، باید ۱۰ رزمایش صورت بگیرد”.

 همزمان خبرگزاری تسنیم که به جناح راست نزدیک است، با انتشار ۴ مطلب مجزا، تلاش کرد تا ماجرای توان نظامی و موشکی ایران را با وجود متوقف شدن برنامه مانور روز ۲۲ بهمن پر رنگ کند.

این خبرگزاری از “وحشت و دلهره آمریکا” از توان موشکی ایران دم زد و عکس های کپی شده از سایت های مختلف اینترنتی را به عنوان شاهد هایی برای پرتاب موشک های ترساننده ایران در صفحه اصلی خود آورد.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، سپاه پاسداران نیز با انتشار اطلاعیه ای به مناسب ۲۲ بهمن، بدون اشاره به ماجرای لغو مانورها و تلاش دولت برای کاهش تبلیغات منفی نوشت: “تردیدی نیست که دستگاه دیپلماسی رسمی کشور در چارچوب تاکتیک نرمش قهرمانانه و پافشاری بر اصول، مبانی و ارزش‌های انقلاب و حفظ منافع و مصالح ملی در روند مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ از حقوق هسته‌ای و راهبردی ملت ایران صیانت کرده و به مدد استحکام درونی و اقتدار ملی کشور به انتظار آحاد ایرانیان در پاسخ صریح، شفاف و قاطع به یاوه‌گویی‌های جبهه معاندین - بویژه اظهارات و مواضع سخیف، تهدید آمیز و بی ادبانه اخیر مقامات آمریکایی در زمینه روی میز بودن گزینه نظامی و نیز تحقیر ملت ایران- پایان خواهد بخشید. پاسداران انقلاب اسلامی همگام با ملت فهیم و رشید ایران ضمن پشتیبانی از دولت منتخب، با رصد روند مذاکرات هسته ای و درک درست خود از چگونگی رفتار ۱+۵ به ویژه از نوع اظهارات و موضع گیری های مقامات آمریکایی مصممم است برای مقابله با راهبرد جدید آمریکایی ها در تحقیر ملی و در دست نگه داشتن چماق تحریم به میدان کارزار وارد آمده و با تکیه بر ظرفیت‌ها و اقتدار درونی کشور، راهبرد اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه سازد و در این رهگذر حداقل روزنه‌های امید دشمن را مسدود و از خطوط قرمز و حقوق مسلم خود در برابر قدرت های سلطه جو و مداخله گر بطور تمام قد حراست نمایند”.