سفر به ایران و مسیر ایرانی

نویسنده

» گزارش ویاجی ۲۴

کورش کبیر و داریوش. اسکندر مقدونی و خلفای اسلامی. شاه و جمهوری اسلامی. ایران، کشوری واقع شده در خاورمیانه، دارای تاریخی غنی و طولانی مدت است و بارها به شیوه های مختلف روزگار گذرانده. گواه این مسأله، کاخ های سلطنتی، مساجد باشکوه، مقبره های زیبا، و برج های بادگیر در کویر است. 

سال ۲۰۱۴ را می توان سال ایران نامید. با انتخاب حسن روحانی در ژوئن ۲۰۱۳ به عنوان رییس جمهور و رفع تنش در روابط با غرب، این کشور خاورمیانه درحال بازگشت به جایگاه خود و قرار گرفتن در زمره کشورهای مورد علاقه توریست های بین المللی است.

یکی از مسیرهای کلاسیک برای توریست ها، از تهران آغاز و با گذر از اصفهان به تخت جمشید و شیراز، شهر شعرا، ختم می شود. برای دیدن تصاویر می توانید به گالری مراجعه کنید.

 

تهران، تخت طاووس

سفرمان از تهران، پایتخت این کشور، با ۸ میلیون نفر جمعیت آغاز می شود. این شهر در پای رشته کوه البرز قرار گرفته و به مانند دیگر شهرهای بزرگ جهان شلوغ و آلوده است. موزه های این شهر، مانند موزه ملی ایران باستان، که مهم ترین آنها محسوب می شود، بسیار جالب توجه اند. این موزه میراث هنری و فرهنگی غنی ای را از ایران باستان در خود جمع کرده. پس از آن، موزه جواهرات سلطنتی است که در بانک مرکزی و در اتاقی شبیه به گاوصندوق قرار گرفته. در میان جواهرات این موزه که تاریخ جمع آوری آنها از دوران صفویه آغاز می شود، می توان به تخت طاووس، الماس صورتی و کره جواهرنشان اشاره کرد. درنهایت موزه فرش، که نمونه های بسیاری از آن را در شهرهای مختلف می توان دید، به خوبی نشان از اهمیت این محصول هنری در این کشور دارد.

 

اصفهان نصف جهان

قرار دادن صفت “نصف جهان” در کنار نام اصفهان، اهمیت تاریخی و زیبایی این شهر را القا می کند. این شهر که پایتخت امپراطوری قرن شانزدهم در زمان شاه عباس صفوی بود، امروزه مساجد باشکوه، کلیساهای ارمنی، و بازارهای پرجنب و جوشی را در خود جای داده.

اصفهان یک مکان آرام و خوشایند است که در آن می توان شاهکارهای معماری را تحسین کرد و ساعت های متمادی در چایخانه های آن با مردم به صحبت پرداخت.

پس از عزیمت به این شهر، نباید از مسجد جمعه که به واقع یک گوهر واقعی هنری است چشم پوشی کرد. این بنا در سال ۱۰۰۰ میلادی ساخته شده و خلاصه ای از تاریخ معماری این کشور را، از زمان سلجوقیان تا دوران کنونی، در خود نهفته دارد.

پس از آن، نوبت به پرشکوه ترین بنای شهر می رسد: مسجد امام که با کاشی های آبی رنگ پوشیده شده. ابعاد این بنا فوق العاده است: درب ورودی آن با ۳۰ متر ارتفاع و دو مناره ۴۲ متری نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

میدان امام با ۵۰۰ متر طول، یکی از بزرگ ترین میدان های جهان محسوب می شود و بناهای جالب توجهی را در خود جای داده: مسجد شیخ لطف الله و کاخ سلطنتی عالی قاپو که شاهکار دیگری از هنر ایرانی است. این مسجد همچنین به نام مسجد زنان شناخته می شد، چرا که از زیر عالی قاپو یک راه زیرزمینی امکان رفت و آمد زنان را به این مسجد فراهم می کرد.

با تاکسی پس از طی مسیری کوتاه به منطقه ارمنی نشین جلفا می رسیم که در آن می توان کلیسای وانک را مشاهده کرد. این کلیسا متعلق به قرن هفدهم می باشد. 

اکنون به لطف چشم پوشی از دستیابی به تسلیحات اتمی و گشودن درب مراکز غنی سازی اورانیوم به روی بازرسان سازمان ملل، ایران خواهد توانست از انزوا خارج شود. و با ایجاد شرایط بهتر به لحاظ امنیتی و سیاحتی، بی شک گوهرهای معماری این کشور بار دیگر بر سر زبان ها خواهد افتاد. تقاضای سفر به این کشور از هم اکنون در نزد شرکت های توریستی ایتالیایی به شدت افزایش یافته است.

منبع: ویاجی ۲۴، ۲۱ فوریه