اسرائیل ، منشأ استاکس نت

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از حمله سایبری

آرتور برایت

کارشناسانی که سرگرم بررسی بدافزار سایبری استاکس نت بوده اند، نشانه هایی در کدهای آن پیدا کرده اند که می تواند بر ساخته شدن آن در اسرائیل دلالت کند. اخبار مربوط به منشأ این بدافزار قدرتمند رایانه ای در جریان کنفرانس بولتن ویروس های رایانه ای در ونکوور کانادا ارائه شد. این درحالی است که رسانه های چینی اعلام کرده اند استاکس نت بر این کشورکه در اینترنت بسیار پیشرفته است نیز تأثیر گذاشته است.  

نیویورک تایمز  گزارش کرد استاکس نت حاوی یک پوشه اطلاعاتی به نام “میرتوس” است که می تواند منشأ تولید آن را به شیوه ای خاص برملا کند. کارشناس آلمانی که تحقیق در این مورد را برعهده دارد، راف لانگنر نام دارد.

هرچند معانی مختلفی برای میرتوس وجود دارد، از جمله واژه لاتین برای گیاهی به همین نام، اما آقای لانگنر خاطر نشان کرد ممکن است این کلمه اشاره ای به کلمه عبری استر (ملکه یهودی) باشد. وی گفت در کتاب استر، به دسیسه ای از سوی ایرانی ها علیه یهودیان اشاره شده است که با حمله پیشگیرانه یهودیان پاسخ داده شده است.

آقای لانگنر  در مصاحبه تلفنی از آلمان گفت: “گر انجیل را بخوانید، حدس هایی می توانید بزنید.”

کارول نیوزم محقق کهنه کار مسیحیت از دانشگاه امروی تأیید کرد میان این نام و شخصیت های قدیمی انجیل ارتباط زبان شناسی وجود دارد و نام اصلی ملکه استر در عبری، حداسا بوده که مشابه معادل عبری برای میرتوس است. وی گفت شاید “کسی می خواسته یک بازی کلمات با تعابیر زبان شناسی چندگانه انجام دهد.”

نشانه دیگر موجود به عدد “19790509” در کد استاکس نت مربوط می شود. به گزارش نشریه جهان رایانه از تحقیق دیگری که که روز پنجشنبه در همایش بولتن ویروس رایانه ای ارائه شده است، این عدد می تواند اشاره ای به تاریخ اعدام یک تاجر برجسته ایرانی- یهودی در سال 1979 باشد.

در گزارش رادیوی سراسری ملی از این همایش که از داغ بودن گفتگوها در خصوص استاکس نت حکایت می کند، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند احتمالاً اسرائیل این بدافزار سایبری را به عنوان یک راه حل دوم برای حمله فیزیکی به ایران طراحی کرده است، به این امید که پیامدهای حمله را به حداقل کاهش دهد.

حمله به یک نیروگاه با بمب 500 پوندی خسارت هایی به مراتب بیشتر نسبت به استفاده از یک سلاح سایبری دربر خواهد داشت.

استفان اسپونامور مشاور امنیت رایانه ای در این مورد مطمئن نیست. وی گفت: “من فکر می کنم کمتر گزینه ای به اندازه انتشار کدهای کنترل کننده ذخایر هیدرو الکتریک و نیروگاه های هسته ای دنیا، احمقانه باشد.”

نیویورک تایمز اضافه می کند کارشناسان اسرائیلی این ایده را که استاکس نت یک سلاح اسرائیلی در برابر ایران است رد می کنند. آنها در عوض می گویند مطالعاتشان نشان می دهد ویروس یاد شده یا “جاسوسی صنعتی در سطوح بالا و علیه شرکت زیمنس” است و یا نوعی “تجربه آکادمیک و علمی” است.

با همه این اوصاف، برخی از کارشناسان بر این باور هستند که استاکس نت برای هدف گرفتن نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران طراحی شده است. کریستین ساینس مانیتور روز چهارشنبه گزارش داد افتتاح نیروگاه جدید ایران احتمالاً به دلیل آلوده شدن به این بدافزار سه ماه به تعویق افتاده است. هرچند مقامات ایران آلوده شدن نیروگاه به استاکس نت را تکذیب کرده اند، اما آقای لانگنر در2 1 سپتامبر به ساینس مانیتور گفت به گمان وی این نیروگاه قربانی استاکس نت بوده است. درواقع این بدافزار برای تخریب یک تأسیسات صنعتی به خصوص، و نه سرقت و یا دستکاری اطلاعات، طراحی شده است.

لانگنر گفت: “استاکس نت به احتمال 100 درصد برای حمله سایبری به یک روند صنعتی در دنیای واقعی طراحی شده است. آنطور که برخی نظر داده اند، این بدافزار هیچ ربطی به جاسوسی ندارد. این یک اقدام 100 درصد خرابکارانه است.”

نشریه اورشلیم پست امروز نوشت اگر استاکس نت یک سلاح اسرائیلی باشد، در واقع “دستاوردی بزرگ” است. اما این نشریه در عین حال نسب به هدف اصلی استاکس نت و منشأ تولید آن غیرمطمئن بود. جفری کار، کارشناس امنیتی در وبلاگ خود برای نشریه فوربس نوشت: “فارغ از ایران و اسرائیل، نظریه های بیشتر و بهتری نسبت به انگیزه تولید استاکس نت وجود دارد.”

هند و چین هر دو نگران آن هستند که اهداف این بدافزار بوده اند. یک ماهواره کلیدی هند که از تکنولوژی نظارتی زیمنس استفاده می کرد، در ماه ژوئیه از کار افتاد و آقای کار حدس می زند استاکس نت ممکن است در پی اثرگذاری بر مسابقه میان هند و چین برای فرستادن انسان به کره ماه باشد.

در همین حال، خبرگزاری شین هوا در چین گزارش داد بیش از 6 میلیون رایانه شخصی و هزار رایانه اداری به استاکس نت آلوده شده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین به طور فزاینده ای نگران تهدید استاکس نت شده است، خصوصاً با توجه به اینکه چین با شروع تعطیلات رسمی در آن کشور بیشتر آسیب پذیر خواهد بود.

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 1 اکتبر