بازنشسته کردن 30 نفر، استخدام 200 نفر

نویسنده
حسین محمدی

» دانشگاه آزاد استاد بازنشسته استخدام می کند

در حالی که عبدالله جاسبی، مدیر دانشگاه آزاد، اعلام کرده اساتید بازنشسته دانشگاه های سراسری را جذب دانشگاه ازاد خواهد کرد، موج جدیدی از فشار به فعالان دانشجویی این دانشگاه آغاز شده است.

جاسبی، در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی پردیس دانشگاه آزاد تهران گفت: “از میان اعضای هیات علمی بازنشسته، افرادی که از نظر سنی شرایط و امکان خدمت دارند و افرادی که در مرتبه علمی دانشیار و استاد هستند، برای واحدهای تهران جذب می شوند.”

سخنان جاسبی از سوی برخی از آگاهان سیاسی، به رودرویی مستقیم دانشگاه ازاد با دولت و وزارت علوم تعبیر شده، زیرا از زمان روی کار آمدن دولت اول محمود احمدی نژاد در سال 84، تعداد زیادی از اساتید دانشگاه ها بازنشسته شده اند. بازنشستگی هایی که گفته می شود به دلایل سیاسی صورت گرفته است.

در آخرین نمونه از این دست، هفته گذشته، حکم بازنشستگی 8 تن از اساتید دانشگاه تهران، صادر و اجرایی شد. محمد معز اردلان و جواد فرهودی از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، سید محسن حبیبی از پردیس هنرهای زیبا، محمد حسین رفیعی از پردیس علوم، روح الله عالمی و غلامرضا ظریفیان از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، محمد خوش چهره از دانشکده اقتصاد و احمد مدرس از دانشکده مدیریت از جمله اساتید بازنشسته هستند.

این بازنشستگی ها در حالی اتفاق می افتد که در حال حاضر تعدادی از استادان دانشگاه های ایران در زندان هستند و یا بیرون زندان در انتظار صدور حکم دادگاه به سر می برند. محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده، قربان بهزادیان نژاد، علی عرب مازار، فرشاد مومنی علیرضا حسینی بهشتی از این جمله اند.

پیش از این نیز اساتیدی هم چون محمد مجتهد شبستری، دکتر آزمایش، دکترکاتوزیان، دکتر درودیان، دکتر بشیریه، دکتر سمتی و… بازنشسته شدند؛ اساتیدی که بسیاری از آن‌ها زیر 65 سال سن داشتند و به پایان دوره خدمت خود نرسیده بودند.

در زمستان گذشته در دانشگاه علامه نیز حمیدرضا برادران شرکا معاون رئیس جمهور سابق، محمد ستاری‌فر رئیس سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه بازنشسته شدند. این امر با اعتراض شدید اساتید مذکور همراه شد و کار به مجلس نیز کشید، اما هیچ اتفاقی نیافتد و با کنار گذاشتن این اساتید “گروه توسعه” دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز منحل شد. در کنار این اقدام برخی از اساتید گروه فلسفه این دانشگاه، هم‌چون دکتر یثربی و دکتر مرتضی مردی‌ها نیز به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند.

پیش از این عبدالرضا سیف، مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران از بازنشستگی 30 عضو هیات علمی این دانشگاه خبر داده و اعلام کرده بود به جای اساتید بازنشسته در سال گذشته، 200 عضو هیات علمی در دانشگاه تهران استخدام شده اند.

وزارت علوم اگرچه سیاسی بودن این بازنشستگی ها را رد کرده اما کامران دانشجو، وزیر علوم گفته است: “شما حق ندارید کسی را در دانشگاه ها جذب کنید که در مسیر التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی حرکت نمی کند…. شفاف و واضح می گویم افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند.”

دانشجو افزوده: “شفاف و واضح می گویم افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند.”

وزیر علوم پیش از بازگشایی دانشگاه ها هم در سخنانی خواستار حاکمیت “فرهنگ بسیجی” دردانشگاه شده و گفته بود: “اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاسهای درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود و… اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند.”

فشارها بر اساتید دانشگاه های مختلف کشور، پس از انتخابات سال گذشته شدت بیشتری گرفته است. برخی دلیل افزایش فشارها را انتشار  بیانیه ها و نامه های اعتراضی به امضای اساتید دانشگاه های مختلف ایران می دانند که از آن جمله می توان به نامه ۱۱۶ استاد دانشگاه تربیت مدرس به آیت الله خامنه ای، نامه دانشجویان و استادان دانشگاه شریف به صادق لاریجانی و نامه ۸۸ استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران به رهبر جمهوری اسلامی تاکنون منتشر شده است.

در همین راستا محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر ایران در دانشگاه‌ها، در آذر ماه سال ۸۸ گفته بود: “براساس آمارهای موجود ۷۰ درصد دانشگاهیان در انتخابات ریاست جمهوری به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مدیریت کشور نیست و این مسئله به نوعی دلسردی ایجاد می‌کند.”

 

استخدام استاد معترض؛ فشار بردانشجوی ناراضی

اما سخنان جاسبی درباره حذب اساتید در دانشگاه ازاد در حالی بیان می شود که آن گونه که منابع دانشجویی در دانشگاه آزاد اعلام کرده اند، تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد – که برخی از آن ها چندین ترم محرومیت از تحصیل را نیز تجربه کرده اند – به واحدهای مختلف این دانشگاه تبعید شده اند.

در همین راستا محمد شوراب پس از گذراندن دو ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به اهواز و سپس رودهن سرانجام به واحد بندر انزلی، حسین معصومی پس از گذراندن دو ترم محرومیت از تحصیل و پس از تبعید به بیرجند، تاکستان و سرانجام به واحد ساوه، آرمین شریفی پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به مرودشت و سپس اسلامشهر سرانجام به واحد زنجان، فرزاد اسلامی پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به آزادشهر، اسلام شهر و سپس الیگودرز سرانجام به واحد قم، حسام نصیری پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به واحد پرند و سپس آمل سرانجام به واحد چالوس تبعید شدند. بسیاری از این دانشجویان، در واحد تهران مرکز دانشگاه ازاد تحصیل می کردند. در این دانشگاه، سال گذشته و به دلیل تجمعات اعتراضی دانشجویان، 17 تن از دانشجویان، مجموعا به 40 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.  این در حالی است که براساس قوانین دانشگاه ازاد، دانشجویان علی رغم عدم تحصیل ملزم به پرداخت شهریه می باشند.