جلسه اضطراری امنیتی در امن ترین کشور جهان

نویسنده
نازنین کامدار

» انکار ناامنی در کشور

به فاصله دو هفته پس از آنکه احمد رضا رادان، قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی از “تطهیر چهره شهر از نا امنی” خبر داد و احمد خاتمی در نماز جمعه، ایران را امن ترین کشور جهان توصیف کرد، شورای تامین استان تهران برای جلوگیری از افزایش دامنه ناامنی، به صورت اضطراری تشکیل جلسه داد.

جانشین رئیس پلیس پیش از این گفته بود: “آمار قتل در کشور افزایش نداشته، این در حالی است که آمار جمعیت کشور بیشتر شده است.جرایم خشن نسبت به چندسال گذشته هیچ افزایشی نداشته بلکه در برخی از جرایم همچون گروگانگیری و گروکشی شاهد کاهش جرم هم هستیم که این موضوع نشان می‌دهد دستگاه قضایی و پلیس کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. وضعیت امنیت را در کشور بحرانی نمی‌بینم اما اگر بخواهیم همین میزان امنیت هم افزایش پیدا کند باید راه‌کارهای مناسبی پیش‌بینی شود”.

 احمد خاتمی هم در نماز جمعه گفته بود: “نباید با دیدن برخی صحنه‌ها فضایی بسازیم که کشور ناامن شده و هاله‌ای از ناامنی ایجاد کنیم، واقعیت این است که ایران اسلامی امن‌ترین کشور جهان است و این موارد استثنا است”.

همزمان با این سخنان، رسانه های رسمی هم خبر از قدرت بالای سیستم امنیتی و پلیسی کشور می دادند؛فضایی که  بابازداشت برخی از شهروندان تحت عنوان “اراذل و اوباش”، فعال شدن گروه های امر به معروف و نهی از منکر، بازداشت زنان به بهانه بدحجابی و… همراه بود.آن هم در حالیکه در همین فاصله انتشار خبر قتل یک ورزشکار شناخته شده در کرج، ترور فردی که گفته شده از “دانشمندان هسته ای” ایران بوده، سه مورد ضرب و شتم “ناهیان از منکر” توسط مردم، قتل یک دانشجو در مقابل دانشگاه تهران که به جنایت پل مدیریت شهرت یافت و  نیز انتشار آمار بالای استفاده از سلاح سرد…به جنایت مشهور سعادت آباد و تجاوز های گروهی خمینی شهر و…. افزوده می شد تا جایی که در نهایت عوامل حکومتی از لزوم افزایش امنیت سخن  گفتند و دیروز هم جلسه “اضطراری” شورای تامین امنیت استان تشکیل شد.

به نوشته فارس، صفر علی براتلو، معاون استاندار تهران گفته است: “صبح امروز جلسه شورای تامین استان به ریاست مرتضی تمدن استاندار تهران تشکیل شد و در این جلسه از مجلس شورای اسلامی خواسته شد که خلاء قانونی در حمایت از بحث امر به معروف و نهی از منکر برطرف شود. یکی دیگر  از دلایل تشکیل جلسه شورای تامین استان پرداختن به بحث ترور داریوش رضایی‌نژاد دانشجوی فوق‌لیسانس برق گرایش قدرت دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی  بود”.

براتلو افزوده است: “سازمان اطلاعات و قوه‌قضائیه بر تلاش شبانه‌روزی برای شناسایی، دستگیری و مجازات تروریست‌ها اعلام آمادگی کرده و ابراز امیدواری کردند که با استفاده از سرنخ‌های موجود هرچه سریع‌تر این موضوع را به سرانجام برساند”.

 بحث نا امنی در کشور، با وجود همه انکارهای مسئولین، در مجلس نیز داغ بود به طوری که دهها مورد تذکر نمایندگان موجب شد رسیدگی به دستور کار جلسه با تاخیر صورت گیرد.نقطه مشترک این تذکرات  لزوم افزایش ضریب امنیت در کشور بود.

سعد الله نصیری در این زمینه گفته است: “تذکر من مربوط به وزیر کشور، وزیر اطلاعات و رئیس قوه قضائیه در رابطه با ترورهایی است که در کشور اتفاق افتاده که شهادت دکتر علی‌محمدی، دکتر شهریاری و ترور فریدون عباسی و ‌اخیراً ‌ترور رضایی‌نژاد از جمله این ترور‌هاست. ‌این سلسله ترورها همچنان ادامه دارد، درحالی‌که ما شاهد هیچ‌گونه مجازات عاملین این ترورها نیستیم، البته مطمئناً وزارت اطلاعات توان مقابله با این عوامل ترور را دارد. از مسئولین مربوطه خواهشمندم مسئله را بسیار جدی‌ بگیرند چرا‌که تاکنون شاهد مجازات فردی که عامل ترور شهید علی‌محمدی بود و دستگیر شد، نبودیم، لذا از قوه قضائیه می‌خواهیم تا هرچه زودتر تکلیف این فرد مشخص شود تا ملت ایران شاهد مجازات عامل ترور شهید علی‌محمدی باشند”.

حسن شبان‌پور هم گفته است: “نیروهای امنیتی پاسخ دندان‌شکنی به عوامل ترورهای اخیر دهند تا مردم احساس امنیت بیشتری داشته باشند”.

به نوشته فارس، حسینعلی شهریاری از زاهدان هم اظهار کرد: “متاسفانه کار به جایی رسیده است که آمرین به معروف و ناهیان منکر مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفته و فضای ناامنی را در کشور دامن می‌زنند که در این مورد نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید حداکثر مجازات را قائل شوند تا ریشه این ناامنی‌ها خشکانده شود”.

در همان زمانی که نمایندگان مجلس در حال نطق درباره مسئله امنیت بودند، سازمان  بسیج  بعد از یک تاخیر طولانی، کشته شدن فرماندهان سپاه در درگیری با نیروهای پژاک را محکوم کردتا نشان دهدایران، آن طور که مسئولین اعلام می کنند، امن ترین کشور نیست.

درگیری های خونین سپاه و پژاک همچنین موجب شددتا در مجلس نیز نادر قاضی پور از ارومیه چنین بگوید: “ضعف ملموس وزارت خارجه، مرز را تحت تأثیر قرار داده است که نمونه‌اش شهادت 8 تن از نیروهای مخلص سپاه پاسداران در هفته گذشته است”.

با وجود افزایش دامنه نا امنی هادر ایران، دستگاه های حکومتی همچنان اصلی ترین مسئله را “بدحجابی” زنان می دانند و روز گذشته نیز نمایندگان مجلس به جای پرسش از مسئولان امنیتی و یا مقامات انتظامی، بر ضرورت گسترش “طرح عفاف و حجاب” تاکید کردند.