استقرار ناوگان ایران در سواحل سودان

نویسنده

» گزارش العربیه در باره گسترش بازوان نظامی تهران

تنها پنج روز پس از انفجار در کارخانه اسلحه‌سازی خارتوم، روز دوشنبه دو کشتی ایرانی در ساحل سودان پهلو گرفت. ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده است که رزمناو “شهید نقدی” و یک کشتی باری ماه گذشته از بندری در جنوب ایران حرکت کرده است و پس از عبور از دریای سرخ در سواحل سودان پهلو گرفته.

این گزارش می‌گوید: کشتی‌های ایرانی “حامل پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و فراهم آوردن امنیت در دریا و مبارزه با به تروریسم دریایی راهی آنجا شده اند.”

در آتش‌سوزی کارخانه اسلحه‌سازی ال‌یارموک در جنوب خارتوم دو نفر کشته شدند. مقامات سودانی می‌گویند چهار هواپیمای جنگی به کارخانه حمله کردند و اسرائیل را متهم به این حمله کرده اند.

گزارشی دیگر در پرس تی‌وی، تلویزیون انگلیسی زبان دولت ایران، می‌گوید اواخر سپتامبر ناوگان ۲۲ نیروی دریایی ایران به مقصد سواحل جیبوتی و تنگه باب المندب حرکت کرده‌اند. به گفته این شبکه تلویزیونی قرار است فرماندهان ایرانی با همتایان سودانی خود ملاقات کنند.

ایران از سال گذشته حضور دریایی خود را در آب‌های بین‌المللی افزایش داده است و کشتی‌هایی را به اقیانوس هند اعزام داشته و در فوریه ۲۰۱۱ نیز دو کشتی را از طریق کانال سوئز برای اولین بار به دریای مدیترانه فرستاده است.

علاوه بر این نیروی دریایی ایران از سال ۲۰۰۸ برای محافظت از کشتی‌های تجاری، خصوصا تانکرهای نفتی خود، در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با دزدی دریایی در خلیج عدن، گشت‌ دریایی تعیین کرده است.

سودان قطب بزرگ قاچاق اسلحه در منطقه محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آموس گیلاد مقام دفاعی ارشد اسرائیل، هفته گذشته گفت، سودان “به مسیر انتقال اسلحه‌های ایران به تروریست‌های حماس و جهاد اسلامی از طریق مصر تبدیل شده است.”

به گزارش روزنامه الانتباه سودان، دیوید پترائوس، رئیس سازمان سیا با معاون اطلاعاتی سودان، صالح طیب تماس گرفته است؛ وی گزارش‌های مبنی بر اطلاع قبلی آمریکا از این حمله را تکذیب کرده است. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات گفته که آمریکایی‌ها از امنیت دیپلمات‌های خود در خارتوم نگران هستند.

وزارت امور خارجه سودان روز دوشنبه هرگونه رابطه ایران با کارخانه بمباران شده را رد کرد. وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: “وزارت امور خارجه تایید می‌کند که: ایران هیچ نیازی به ساخت اسلحه در سودان ندارد، چه برای ایران چه برای متحدانش. ما هرگونه ارتباط بین کارخانه اسلحه‌سازی سودان و هر کشور خارجی را انکار می کنیم.”

اسرائیل همواره سودان را به کمک به قاچاق اسلحه برای جنبش‌های نوار غزه متهم کرده است. وزارت امور خارجه سودان اسرائیل را یک “کشور قانون‌شکن… که همه تلاشش را می‌کند تا از اطلاعات جعلی از منابع مختلف برای تجاوزهای خود دلیل بتراشد” خواند.

او افزود: “از آن جمله، حرف‌هایی است که در مورد ارتباط کارخانه ال یارموک و ایران و سوریه و جنبش‌های حماس در فلسطین و حزب‌الله در لبنان گفته می شود.”

جونا لف از بخش مطالعاتی سلاح های کوچک، یک پروژه تحقیقاتی مستقل در سوئیس، گفته است وجود مین‌های زمینی و دیگر سلاح‌های ایرانی را در سودان ثبت کرده است، اما فکر می‌کند این سلاح‌ها مستقیم از ایران آمده است و در خود سودان ساخته نشده اند.

او روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: “گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد که ایران در ساخت اسلحه به سودان کمک می‌کند اما نمی‌توانیم تایید کنیم که سودان سلاح‌های ایران را می‌سازد.”

منبع: العربیه - 30 اکتبر